_Anders Startet 14.September.2012 Del på Facebook Startet 14.September.2012 På min Yamarin 4510 oppdaget jeg nylig at det i begge kryssholt akter er noe sideveis "slark". Slarken er liten, kanskje 5 millimeter, men beveges forholdsvis lett. Utover høsten kan det bli noe værhardt der båten ligger, og bekymringen er selvsagt at kryssholt en dag løsner. Er det overhengende fare for at kryssholt kan løsne helt i høstkuling/storm? Kryssholtene har ingen skruer eller festeanordninger fra oversiden av båten, de er altså festet fra undersiden. Slik jeg ser det er det ikke mulig å komme til for å sjekke tilstand/stramme kryssholt fra undersiden, de ligger skjult. Spørsmålet mitt er da hvordan kryssholt kan byttes, evt. strammes? Må båten splittes for å komme til? For meg høres dette komplisert (altså ikke DIY-jobb) og dyrt ut å få fikset. Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Hvis de slarker så mye, går det fort til det blir større skader.Hvis det bare er bolt med standard skive under, kan de fort bli revet ut når det er så mye slark. Sansyneligvis for dårlig mothold på baksiden.Du MÅ komme til baksiden for å ordne dette. Jeg ville tatt de av og laget skikkelig underlagsskive, gjerne en felles for begge bolter. Siden hullene i skroget er blitt større, ville jeg smurt et lag fortykket epoksy på underlagskiva før du skrur det til, slik at det blir massivt der boltene går igjennom skroget. Bruker du rykkdempere på fortøyningene? Sitér dette innlegget Link to post
_Anders Svart 14.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2012 Takk for svar.. Jeg må komme til på baksiden, ja, men hvordan? Bruker rykkdemper på tauet nå, men båten har ligget i mindre utsatt farvann tidligere år uten rykkdemper. Dessuten har båten også blitt brukt til noe vannsport opp gjennom årene. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Post et bilde så får du nok svar. Antakelig må du lage hull i innerlineren og sette inn en luke. Sitér dette innlegget Link to post
M20B25 Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Kjøp deg en slik http://www.maritim.no/interior-eksterior/luker/abs-luke/abs-luke-355-x-600-mm-lasbar-kraftig og lag hull rett ved pulleren. Du får fikset pulleren, og samtidig mer stuveplass. Er jo såklart avhengig av at den kan plasseres der. Evt en inspeksjonsluke der du må kutte for å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Som sagt over, dette må du fikse før høststormene. Jeg kikket litt på 4510 bilder på Google, og ser at du har en luke under setet bak? Blir nok veldig kronglete og litt slangemenneske, men du må nok den veien... evt. må det litt barnearbeid til. De er veldig nyttige på trange steder :) Alternativet er å lage en luke i bakveggen bak setet, men da må du jo ha det på begge sider. Under ville jeg tilpasset en plate i vannfast kryssfiner, mettet endeveden med fortynnet epoksy, og lagt på fortykket epoksy i hullet som foreslått over. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
_Anders Svart 14.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2012 Det er en luke under setet bak, men jeg tviler på at det er tilgang til kryssholtet den veien. Jeg oppdaget slarken i mørke i går kveld, og luken under setet bak var da låst uten at jeg hadde nøkkel med. Fikk derfor ikke sjekket om det er mulig å få tilgang derfra. Jeg sjekket imidlertid eventuell tilgang til de fremre kryssholtene, og disse er det ikke tilgang til via de fremre stuverom i båten. Jeg skal selvsagt sjekke om det er mulighet for tilgang via luken under setet bak i dag. Må si at jeg kvier meg for å skjære hull etc. i båten for å få fikset dette - dette selv om jeg lar "fagfolk" ta seg av det. Er det vanlig at båter "bygges rundt" en så viktig del som kryssholt, og dermed umuliggjør kontroll og stramming mv.? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Kryssholdt monteres ofte før innerliner og skrog settes i sammen, dermed er de tilnærmet umulige og komme til. På den andre siden er dette noe som normalt ikke skal røres, er disse riktig montert ( og med riktig bruk)holder disse båtens livslengde. Man trenger ikke fagfolk for å sette inn en luke, dette er grei skuring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.