RSL Startet 14.September.2012 Del på Facebook Startet 14.September.2012 Forrige Tirsdagsregatta 28.aug. blåste det friskt i Bundefjorden og jeg klarte å miste konsentrasjonen på lens i de grader at jeg fikk en ufrivillig jibb. JæXXX klønete gjort og resultatet var at bommen bøyde seg. Jeg har nå forsøkt rette den opp i benk med forventet, men lite ønskelig resultat. (har nå to halve bommer) Nå i første omgang, er planen å kappe bruddendene der det er hel ved og så sveise dem sammen og så forsterke med å sveise på noen aluminium på siden av sveisen med god overlapp. Da har jeg en bom som er for kort, men duger ut sesongen om jeg seiler med et rev eller to. Så må jeg i løpet av vinteren få tak i en brukt bom i rett lengde eller kontakte Selden og spørre om de kan selge meg 3,64m av den samme profilen jeg har. Så kan jeg flytte over endestykkene i løpet av vinteren og starte neste sesong med nye muligheter. Har noen av dere kanskje liggende en bom i rett størrelse eller kanskje kjenner andre som har det? Jeg skal også forsøke å kontakte noen riggere som kanskje vet om noen som har byttet hele riggen i forbindelse med et mastebrudd e.l. Det største problemet, er at jeg er "raka fant" (Blakk, fattig, uten penger - oversatt for våre danske og svenske venner på forumet) som det så fint heter på Norsk. Denne reparerte bommen, er sikkert ikke noe å seile i alt for mye vind med, men den vil nok duge til koseseilaser frem til isen legger seg i indre Oslofjord. Takk for oppmerksomheten om du orket å lese helt ned. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Erik Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Kan ikke bidra med noe konstruktivt dessverre, men med litt trøst : Jeg må bytte drevet mitt, og det koster meg 50 000,- Jeg var ikke raka fant... før nå.. Sånn... føles det litt bedre nå ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
RSL Svart 14.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2012 Sånn... føles det litt bedre nå ? Hehe.. egentlig ikke. Hadde drevet mitt tatt kvelden slik økonomien er nå, vill du nok ha sett svADA på 34' manøvrere inn og ut av havna med en 4HK Susuki fra forrige årtusen. Måtte funnet noe leamikk og mekket til en provisorisk brakett av noe resteplank eller no. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Kalle74 Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 (redigert) Hva med forsikringen din? Jeg hadde mastehavari midt i skagerak for noen år siden, hadde full kasko og fikk dekket alt på forsikringen. Båt og mast var da 20/21år. Redigert 14.September.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
RSL Svart 14.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2012 Hva med forsikringen din? Jeg hadde mastehavari midt i skagerak for noen år siden, hadde full kasko og fikk dekket alt på forsikringen. Båt og mast var da 20/21år. Hmm... det har jeg faktisk glemt å sjekke. Jeg vet at en del av forsikringsselskapene har avkortning på alderen, men kanskje den avkortende summen på en ny, er nok til en brukt.... Jeg må stikke fra jobb nå, men skal ringe forsikringsselskapet til mandag å høre. (Jeg husker heller ikke hvor stor egenandel jeg har om dagen, så det kan hende det ikke lønner seg) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 du må nesten skrive lengde på bomen du trenger.. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Jeg må bytte drevet mitt, og det koster meg 50 000,- Ikke meningen å ta vekk fokus fra trådens tema, men ikke ofte jeg hører at nyere seildrev må skiftes? Hva er ødelagt og vet du årsaken? Er det Volvo? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Ikke meningen å ta vekk fokus fra trådens tema, men ikke ofte jeg hører at nyere seildrev må skiftes? Det er vel en egen tråd for det drevet der som du sikkert finner hvis du leter :) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Nå i første omgang, er planen å kappe bruddendene der det er hel ved og så sveise dem sammen og så forsterke med å sveise på noen aluminium på siden av sveisen med god overlapp. Ville kanskje prøvd å få tak i «noe» med mindre diameter som kunne passe inni de to delene, da trenger jo ikke de to gjenværende delene møte hverandre, og du kan få riktig lengde på bommen. Vet ikke hvor lett det er å få tak i noe sånt, men siden du likevel skal sveise og greier, så kanskje det går an å få til noe? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.September.2012 Del på Facebook Svart 14.September.2012 Sjekk IM Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 15.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2012 du må nesten skrive lengde på bomen du trenger.. Det kommer kanskje ikke helt tydelig frem i den første tråden, men det står i andre avsnitt at den er 3,64m lang. Det er målet på selve alu-profilen. Endestykkene kommer i tillegg. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 15.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2012 Ville kanskje prøvd å få tak i «noe» med mindre diameter som kunne passe inni de to delene, da trenger jo ikke de to gjenværende delene møte hverandre, og du kan få riktig lengde på bommen. Vet ikke hvor lett det er å få tak i noe sånt, men siden du likevel skal sveise og greier, så kanskje det går an å få til noe? Det er tre tau og en wire med blokk som skal løpe fritt der inne, så jeg vil heller ha rene bruddflater mot hverandre. Det vil si at jeg må skjære bort det av godset som er bøyd. Jeg mister kanskje 10cm av lengden, men håper det er lite nok til at jeg kan seile med et rev, eller kanskje til og med ringen til cunningham'n + første revesnor. Da er det litt under et halvt rev og på høsten er det mer enn bra nok for min båt. Med Mastheadrigg, er det genoaen som den største motoren uansett. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 15.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2012 Sjekk IM Besvart. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 15.September.2012 Del på Facebook Svart 15.September.2012 Ja, ser det nå... I lengre tid så mener jeg det har lagt en bom til salgs på finn.no med det målet, er jeg temmelig sikker på. Men den er borte nå. Lå i annonsa til han som selger ut ganske mye seil og utstyr fra et konkursbo. Det hadde vært interessant å sett bilde av bommen din, bruddsted etc. Jeg må skifte ut tauet som er festet til blokk og wire om løper inni bommen, så jeg må også ta av endestykket på bommen og gjøre litt an samme operasjonen som deg. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.September.2012 Del på Facebook Svart 15.September.2012 Det er tre tau og en wire med blokk som skal løpe fritt der inne, Ja da blir det kanskje trangt. Jeg vet jo ikke hva du prioriterer, men dersom jeg hadde valget mellom å ikke kunne trimme uthalet på storseilet, eller å måtte seile med rev så ... men det blir spørsmål om hvor mye man gidder å legge i det, hva du har bruk for osv. Nå setter vel høststormene inn og da blir det kanskje rev uansett ... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 16.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2012 Det hadde vært interessant å sett bilde av bommen din, bruddsted etc. Jeg må skifte ut tauet som er festet til blokk og wire om løper inni bommen, så jeg må også ta av endestykket på bommen og gjøre litt an samme operasjonen som deg. Jeg skal prøve å huske å ta bilder av blokka inni bommen før vi starter med renskjæring av bruddstedene. Bommen er knukket helt på midten, slik at blokken akkurat kan dras frem slik at den synes. Jeg skjønner ikke helt hvordan man skal få tak i å tre den blokka om tauet ryker, men tipper at man da må ta av endestykket som festes på masta også. På min bom, er det fremre endestykket (mot masta), polpnaglet, mens det aktre endestykket er skrudd fast med torx-skruer. Hvis det er tauet til uthalet som går via blokken inni bommen du skal skifte, ville jeg forsøkt å trekke et nytt tau inn med det gamle. Når jeg nå tenker meg om (som kan være smart av og til) så husker jeg ikke helt hvordan enden av dette tauet er festet i bommen. Det må være et eller annet sted i det fremre endestykket, men jeg husker ikke om det er mulig å komme til å få løsnet det festet slik at man kan trekke nytt tau med det gamle. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 16.September.2012 Del på Facebook Svart 16.September.2012 (redigert) Ja, det er tauet som strammer storseilet bakover på bommen som må skiftes. Tauet følger fremover til vinsjen på bommens fremme del. En eller annen plass er dette koblet sammen med wire som kommer ut enden av bommen og festes i storseilet. Ettersom både dette tauet og wire har to ender hver, så må jo det være noe fiksfaks inni bommen. Bakstykket på bommen er poppet fast. Jeg har forkastet å trekke inn nytt tau med det gamle ettersom enden skal festes i noe... Jeg går ut ofra at det er en blokk inni der... Casen er at strøpen på tauet er slitt over slik at det kun er den flettede kjernen igjen. Derfor må det være et uheldig slitasjepunkt inni bommen også som bør undersøkes. Jeg skal knipse noen bilder så det blir lettere forståelig. Redigert 16.September.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 16.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2012 (redigert) i en katalog på sidene til Seldén finner jeg bilde av løsningen på min bom som er den øverste eller den nest nederste i tegningen under. (m.a.o. en av de med 2:1 utveksling) RSL Redigert 16.September.2012 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 17.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2012 Nå har jeg kikket på bommen på nytt. Uthalet er slik som på den øverste illustrasjonen under. Linen er festet i blokken, så går den tilbake rundt en trinse i forkant av bommen, før den går tilbake og runt trinsen i blokken, før den til slutt kommer ut av i forkant av bommen. Wieren er festet i andre enden av blokken og kommer ut i bakkant av bommen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 17.September.2012 Del på Facebook Svart 17.September.2012 Supre skisser du fant. Jeg har skarven mast og rigg, men det kan da ikke være så ulikt.. Nå vet jeg ihvertfall litt mere om hva som møter meg. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 17.September.2012 Del på Facebook Svart 17.September.2012 En ny komplett bom kan du få for i underkant av 10000,- Hvis du kun trenger profilen får du den sikkert billigere. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
RSL Svart 18.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2012 En ny komplett bom kan du få for i underkant av 10000,- Hvis du kun trenger profilen får du den sikkert billigere. Jeg sitter å venter på pris fra Southern Cross Spars nå. Super service der så langt i prosessen, selv om minuttene går sakte mens man venter. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.