Jump to content

Kjøp av Ladac laderegulator

cantina

Recommended Posts

Hei.

Jeg kjøpte en slik javasea regulator hos Maritim, ut ifra de tekniske opplysningene på deres hjemmeside skulle jo den være ypperlig for å få skikkelig lading. Monterte den og dynamoen ladet med max strøm av det den kan, har en 70amp iskra dynamo, målte i overkant av 70 amp ladestrøm, kjempegreier, men, spenningen som i følge papirene skulle være 14.4v v/20 grader, og temperaturkompensering med 0.2v pr 10 grader,var ikke mere enn 14.1 - 14.2, ved ca 10 grader temperatur, den burde da vært på ca 14.6v. Snakket med de på maritim ang problemet men de ante ikke noe om dette og måtte skjekke med sin leverandør, ringte meg tilbake og fortalte at sånn var de bare, noen regulatorer ble 14.1v, noen ble 14.4v, eller 14.6v. kunne levere den inn for justering men hvordan resultatet ble var det ingen som visste, kunne hende jeg fikk regulatoren tilbake med en spenning på helt opp i 14.9v, dette var useriøst syntes jeg og produktet leverte ikke det det var foreskrevet og jeg leverte den tilbake og fikk pengene igjen, kjøpte en ny/ubrukt Ladac fra en privatperson som annonserte på finn.no og da la spenningen seg rett på 14.4 -14.5, og det er jo der den skal være. Javasea gir max ladestrøm fra dynamoen men hvilken spenning du får er etter min erfaring høyst tilfeldig, ikke sikkert det betyr så mye i praksis, den får tross alt dynamoen til å lade med ca dobbel ladestrøm i forhold til orginalregulator, så batterien får jo en vesentlig raskere opplading men den ideelle spenningen for å få max inn på batteriene skal jo være, etter det jeg har skjønt, 14.4v ved 20 grader, og det var bare helt tilfeldig om det skjedde med en javasea regulator. Ladac sin kan du selv justere med en liten skrue på baksiden men det var unødvendig på den jeg kjøpte.

Dette kan være til informasjon til de som har eller går med tanker om å kjøpe javasea regulator. Jeg snakket selv med produsenten, en kar i østlandsområdet, og det virket på meg som noe han holdt på med på fritiden i kjelleren, og jeg fikk ikke tiltro til hans produkter.

Hilsen Rune

• 1 år senere...

Monterte den og dynamoen ladet med max strøm av det den kan, har en 70amp iskra dynamo, målte i overkant av 70 amp ladestrøm, kjempegreier, men, spenningen som i følge papirene skulle være 14.4v v/20 grader, og temperaturkompensering med 0.2v pr 10 grader,var ikke mere enn 14.1 - 14.2, ved ca 10 grader temperatur, den burde da vært på ca 14.6v.

Dette kan være helt normalt dersom batteribanken var nedtappet, noe det kan tyde på siden dynamoen ladet med maks strøm.

• 1 år senere...

Ja det er mulig dersom dynamoen ikke er av topp kvalitet. En av fordelene med å bruke Ladac ekstern regulator er nettopp at den lader bedre ved lave turtall. Selv har jeg hatt Ladac på min  Valeo 70A dynamo i mange år uten problemer. Nå har jeg en Sterling PDAR regulator som er mer intelligent (går over på vedlikeholdslading etter en time full peising), men Ladac'n står der fremdeles i parallell (med lavere ladespenning) og kan overta dersom PDAR'n skulle svikte.

Lars H.

pt. Kragerø

mitt Webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 år senere...

Vart litt skuffa etter å ha lese denne tråden. Skulle vel ha lese den før eg kjøpte laderegulatoren? Eg har altso kjøpt ein JAVA sea Top CHARGE TC- TO laderegulator for AGM batterier. Laderegulatoren på dynamoen er innstilt på vanlege blybatterier. Denne er tilpassa AGM batterier, men krev inngripen i dynamoen. Den er utstyrt med ei drøss leidningar (12stk), og det blir litt av eit arbeid med å få den på plass. Det går nok, men leverer den ikkje det den lovar er vel ikkje arbeidet bryet verdt. Eg som trudde JAVA leverte topp produkter. Synspunkt her?  Pris ca 2000 og den ser veldig proff ut. Men skinnet kan sjølvsagt bedra.

Javasea er nok ikke noen stort konsern nei, mer en minibedrift som leverer diverse smarte duppeditter andre ikke tar seg bryderiet med å lage. Men jeg er litt usikker på hvorfor du er skuffet på forhånd? Eksempelet der Java-regulatoren gir 70A fra 70A dynamo er misforstått slik jeg oppfatter det. Hvis dynamo gir max og batteriene er så sultne at spenning ikke stiger til max betyr det ikke at det er noe galt med regulatoren. Batteriene får jo 70A lading uansett. Tipper den gir det den skal når batteriene er blitt litt mettere. Jeg ville imidlertid fulgt med på temperaturen på den dynamoen som plutselig må gi Max etter et langt latmannsliv.

Er ikkje skuffa, trur faktisk det er noko av det beste som er laga, og betre en Ladac etter som denne er ei videreutvikling. Kom berre til å lese eit innlegg her på baatplassen, men det var sikkert ein eldre modell. Alltid nokon som er missnøgde. Kanskje var den feil montert og. Det går an ettersom det er ein haug med leidningar. Nesten for mykje for ein amatør som meg.

Det er temperatursensor på både batteri og dynamo..

bilde

Jeg monterte en slik i forrige båten min. Der hadde jeg 2 motorer med 70a dynamoer og har aldrig hatt så bra lading noen gang. Når batteriene var utladet så leste jeg rundt 115-120 a på min batterimonitor og batterispenningen steg raskt opp til 14.4v. Du har temperaturovervåking av batteri og dynamo på regulatoren så varme burde ikke bli et problem.

Hvis det faktisk er relébasert fordeling, eller med manuell velger,

da er regulatorens sensledningene på denne tegningen koblet til feil sted.

I så fall må den kobles på inngangen til reléet/bryteren, ikke på batteriene.

:seeya: 
Jørg 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...