Jump to content

Oppussing av Forlandssnekke (23 fot)


Forlandsbåten

Recommended Posts

Hei, jeg har kjøpt meg en forland båt og skal pusse denne opp.

Jeg må blant annet skifte skandekk (noen som har tips om hvordan dette gjøres?), så må jeg skifte et "skvett bord". Jeg må også skifte og pusse litt på motor. Jeg må skifte dynamo, innslag på starter og gir koblingen.

Jeg trenger mest hjelp til det med skandekk, noen som vet hvordan det gjøres og kan forklare evt noen bilder?

Jeg kan ta bilde og legge ut av båten imåren og vise noen av problemene :)

Håper på svar og hjelp her på baatplassen :)!

 

Takker på forhånd for svar:)

Link to post

20120916_180612.jpg

 

Bruk imageknappen over tekstvinduet for å sette inn bilder. :-)

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Har du litt mer oversiktsbilder, så er det fint.... men her må du nok bytte bordgang eller deler av denne.

 

Og forresten; Velkommen hit til båtplassen! :flag_bp:

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

20120916_180533.jpg

Dette er skvettbordet som er knekt og som må skiftes, jeg tror ikke det er det verste å skifte men tar gjerne imot tips:)!

 

20120916_180508.jpg

Her ser dere at det er to plasser det er ganske råttent i skandekket, dette trenger jeg tips til å fikse (vet noen vilken type tre som blir brukt i disse typer båter?) Og om hvordan jeg kan skifte dette?

 

20120916_180458.jpg

Båten fra baugen

20120916_180446.jpg

Her ser det ut som om det er noe råte fremme ved baugen ( Noen som vet om det er mye jobb og skifte bord på siden av båten? Så langt oppe?)

20120916_180418.jpg

Her er gode gamle sabben som jeg ikke helt vet modellen på ( Håper noen kan hjelpe meg med å finne ut den?) Vet noen om hvilken maling som blir brukt på sabb?

 

20120916_180413.jpg

Skal ta vekk denne styre posisjonen og vekk den benken som man sitter på og sette inn noe mer kraftigere.

 

20120916_180405.jpg

Jeg skal lage ny motor kasse og skifte dørken i båten. Kassen til venstre tror jeg også jeg må ta vekk da den står i veien for styringen

 

20120916_180357.jpg

Benkene fremme tar ganske stor plass så jeg vurderer og ta vekk disse og kanskje lage en anne litt "smartere" løsning

 

20120913_161008.jpg

Dette var før jeg henta båten idag. Det hang masse blåskjell og ting under båten som bremsett farten betraktelig

 

20120916_172250.jpg

Da var skatten akkuratt kommet hjem:D

 

Håper folk her inne kommer med tips og råd og gjerne ideer til hva jeg kan gjøre med båten :yesnod:

Dette er et prosjekt som kommer til å ta 1-2 år regner jeg med. Jeg skal om ikke så lenge ta ut motoren og renovere den og legger ut bilder under veis når jeg gjør noe :D

Link to post

Anbefaler deg å lese gjennom https://baatplassen.n...skoeyta-svaap/. Det vil ta litt tid, men det er verdt det. Her tror jeg du vil finne gode svar på det meste du lurer på.

 

Det er mulig det siste bildet lyver, men jeg vil anbefale deg å ha båten liggende så vannrett som mulig. Det gjør det enklere å beregne vinkler på interiør.

 

Ser nå at båten er kravellbygd, og det gjør det enklere å bytte bordganger (enn om den var klinkbygd ). Du må lage deg ei koke/dampekasse for å kunne bøye bordene uten at dette brekker/sprekker. Prøv å få tak i noe annet enn vanlige byggematerialer! Langsomtvokst furu er tingen.

 

Dekk/dollbord er normalt laget i furu, lerk, eik eller mahogny. Tipper det er furu.... Om du har råte i dollbordet, så har du sikkert no' moro under også. Toppen av spant og bjelker må sannsynligvis byttes.

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

" Om du har råte i dollbordet, så har du sikkert no' moro under også." Hva mener du med dette?

 

Er helt ny når det gjelder oppussning av snekke så det blir en del dumme spørsmål fra min side;)

 

Toppen av spant og bjelker må sannsynligvis byttes. Hva/hvor er spant? Og hvilke bjelker mener du må byttes?

Det siste bildet lyver litt for det er nedover bakke helt til der båten står, der er det flatt :) Vi har vinkla båten ganske beint:)

Link to post

Jeg ser du er på Sotra og vil anbefale deg å ta kontakt med kystlaget. Der finnes det stor kompetanse på bygging og vedlikehald av båt. Der kan du nok få de beste råd om hvor du kan få kjøpt treverk til båten.

 

Tidlegere var det mange båtbyggeri, men det er vel ikke så mange som er aktive no.

 

Her er link til Fjell kystlag - http://www.fjellkystlag.no/

Her er link til Sund kystlag - http://www.klokkarvik.no/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=57

Link to post

" Om du har råte i dollbordet, så har du sikkert no' moro under også." Hva mener du med dette?

Mener at da har du sannsynligvis også noe råte i underliggende bjelker og i toppen av spanta.

Toppen av spant og bjelker må sannsynligvis byttes. Hva/hvor er spant? Og hvilke bjelker mener du må byttes?

Spant er de "buede bjelkene" innvendig som bordgangene er festet til, og som gir båten form. Bjelkene jeg refererer til er de som ligger under dollbord og dekk.

 

Er helt ny når det gjelder oppussning av snekke så det blir en del dumme spørsmål fra min side;)

 

De dummeste spørsmålene er de som ikke blir stilt.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Her er forresten enda en tråd som kan gi mye nytte: https://baatplassen.no/i/topic/29275-vanvittig-spjcroeyprosjekt/

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Igår vaska jeg båten inni, og tok ut nesten hele dørken i båten:) Jeg lure på om noen vet hvor jeg kan finne nyglen "bunnpluggen" i båten? Har ikke funne den til nå og jeg er alerede fremfor motorkassen..

Og så la jeg merke til at det ikke er full gjennom gang helt nederst i båten, fordi fremfor motoren var den full i vann men bak var den tom. (Lensepumpe bak). Er det bare til å bore hull i en bjelke for å få vannet igjennom eller må jeg sette inn en til pumpe?

Link to post

Det er ikke sikkert den har noe bunnplugg.... Mange trebåter er laget uten. Du kan lage en bunnplugg ved å bore hull på riktig sted. Enten så setter du inn en skroggjennomføring med kran eller blindplugg, eller du kan bruke en kon treplugg fra utsiden.

 

Jeg vil tro at det er hull i spantene som skal sørge for at vann renner akterover, men at disse er tettet igjen av rusk og rask.... På klinkbygde båter er det vanligvis ved hver bordgang, men på kravell- eller glattbygde båter vet jeg egentlig ikke hvordan det vanligvis er....

 

Uansett, så er det fornuftig å ha to pumper i en trebåt.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå har jeg vaska hele båten inni og fjernet alle benkene og dørken. Jeg fant flere råte skader en jeg hadde regnet med men det er sånt som skjer :) Jeg fant blandt annet råte i de bjelkene som går ned på siden av båten (inni). Jeg fant også hull i roret :(

Jeg ser det er mye mer arbeid enn jeg trodde, men jeg skal fikse denne båten så den skinner som solen igjen :)

Det er mange som mener at jeg ikke bør skifte hele bjelker men bare "skøyte" de sammen igjen, noen som har en mening om det her? :)

Link to post

Bare for å unngå forvirring, det du kaller bjelker inne i skroget kalles for spant. Disse gå fra bunnen/kjølen av båten og opp på sidene og gir/holder formen på skroget. Under dekket har du bjelker.

 

Når det gjelder hva du skal gjøre med råte i spantene, så kommer det litt an på hvor mye av spantene som er skadet. Du må skjære bort det som finnes av råte, skjøte inn nye biter i spantet og legge på en lask med samme styrke som det opprinnelige spantet. Lasken boltes eller klinkes gjennomgående fast i den friske delen av det gamle spantet og i den nye biten. Den må overlappe ihvertfall 15-20cm over og under. Dessuten må bordgangene klinkes eller skrus i den nye delen av spantet og evt. lasken. Hullene forsenkes og plugges utvendig på skroget.

Hvorvidt det kan laskes eller du må bytte spant, kommer an på hvor stor del av spantet som er råttent.

 

Dersom råten ikke er gjennomgående, og ikke har tatt for mye av styrken i et spant, så er det mulig av og til å stoppe angrepet ved å mette det med Owatrol D1. Ved metting menes å smøre på vått i vått helt til treverket ikke trekker mer. Det er viktig at det ikke får tørke mellom strøkene. Når du smører på D1 blir det blankt, når det har trukket inn er det matt igjen. Smør på nytt. Det vil ta lengre og lengre tid før det trekker inn, men du bør ikke vente noe særlig mer enn 15 min. Når det absolutt ikke trekker mer, så tørker du av det overskytende med en fille før du gir deg.

Prøv igjen dagen etter for å se om det trekker litt mer.

 

Og sånn går no dagan.... :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Hvor mye arbeid du har forran deg avhenger nok av hvor høyt du legger listen. Båten flyter ettersigende, og motoren er sikkert ikke langt unna å være fullt brukbar. Dermed er du jo godt på vei allerede.

 

Ut fra bildene vil jeg, etter egen erfaring, tippe at du vil finne betydelig råte i samtlige plank/bjelker fra det øverste bordet i skroget og opp. Om du vil ha en båt uten råte, så tror jeg du må belage deg på å måtte bytte hele eller deler av skvettbord, dollbord (scandekk), bordet som evt ligger under dollbordet, for/akter dekk, dekksbjelkene, det øverste bordet i skroget, samt fenderlisten. Det alle disse komponentene har til felles er at de utsettes for store mengder regnvann (vi befinner oss tross alt på vestlandet), med dårlige tørkemuligheter mellom bygene. I tillegg vil alle sammenføyninger, som en gang var tette of fine og sikkert limt eller fuget, etterhvert eldes og dermed størkne, sprekke, morkne osv) Da finner vannet veien inn, men som oftes aldri ut. Da trenger det bare litt tid, så begynner ting å råtne.

 

Nå er det ikke min intensjon å svartmale, men det er viktig å innse hva en står ovenfor når man begynner å pirke i en gammel trebåt.

 

Om du vil ha en bruksbåt, så tar du det viktigste først, og så tar du det gradvis derfra. Gjerne over flere sesonger, men hvor du kan bruke båten om sommeren, og pusse om vinteren. Jeg ser stadig vekk folk som skal renovere trebåter (mange i tilsynelatende langt bedre forfatning enn din), som begynner med å rive ut absolutt alt som er dårlig. Da blir det svært tungt å ta fatt på oppbyggingen, og all den tid er båten fullstendig ubrukelig. Det hele ender ofte opp med et skrog uten dekk, dollbord osv, som aldri kommer tilbake på sjøen, men bli stående å råtne i en krok i hagen.

 

Det er så klart mulig å ta alt på en gang, men da skal du ha motivasjon og gangsyn (se Svaap sin tråd - 14 år og forstsatt på land, men fyren gir seg ikke:). Dersom du har rikelig med fritid, noe du kanskje har dersom Kris95 indikerer at du er født i 1995, så klarer man det meste.

 

Det viktigste er uansett at du poster en masse bilder her på BP, slik at vi kan følge med, og kanskje til og med være til hjelp dersom det skulle behøves.

 

Lykke til!

Link to post
  • 3 uker senere...

Noen som har en ide om hvorfor jeg ikke kan laste opp bilder? Jeg trykker på last opp bilder så kommer den vanlige ruten opp men når jeg trykker "velg bilder til opplastning" skjer det ingen ting?

Hvilken browser bruker du?

 

Red: Jeg ser at det samme skjer nå med meg når jeg bruker Chrome. Om jeg starter I Explorer, så går det greit....

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
  • 2 uker senere...

Da kommer det til slutt en oppdatering da jeg endelig fikk til å laste opp bilder :)

20121020_155809.jpg

Dette var utganspunktet mitt som jeg begynte med, og denne dagen vasket jeg motoren og spylte vekk olje og gammel diesel.

20121020_155816.jpg

 

20121020_184414.jpg

Dette er etter første dagen jeg pusset på motoren.

 

20121020_184421.jpg

20121020_184430.jpg

 

20121027_205613.jpg

Her er idag etter jeg har pusset og motoren har jaaggu kommet seg mye..

20121027_205618.jpg

20121027_205626.jpg

20121027_205726.jpg

Koblingshuset og koblingshendel skal jeg bytte da simmer- ringen er ødelagt i koblingen og det er slakk i omstyringshendlene... Så skal jeg bytte ventil toppen :)

 

Det er jaggu motiverende å se at motoren er kommet et godt stykke på vei, så jeg kan begynne på båten..

Jeg har kjøpt en portabel garasje til båten som jeg skal ha over i vinter så båten og skandekket holder seg tørt :=)

Link to post
  • 4 måneder senere...

Hei og gratulerer med flott båt! Sotras stolthet båtane frå Forlandsvågen! Eg har ein heilt lik båt sjølv, og har hatt ein maken tidligare og. Ikkje for å ta motet i frå deg, men ut i frå slik som eg ser det, vil nok aldri denne båten bli som ny att med mindre du får ein profesjonell båtbyggjar eller karane i kystlaget til å gjera jobben for deg. Eg betviler ikkje at du heilt sikkert har både pågangsmot og kunnskaper, men denne typen arbeid er så visst ikkje enkelt. Da kreve både erfaring, kunnskap og riktig verktøy. Men, da fine er at alt dette gjer ingenting hvis du berre skal ha deg ein brukbar fiskebåt. Då treng du ikkje gjera så mykje med han, men du kan selvfølgelig skifte da knekte skvettbordet og andre enkle ting hvis du vil. Da du bør gjera er å pussa lett med eksentersliper på dekk og skrog. Saus inn skroget med linolje og terpentin vått i vått til det ikkje trekk inn meir. Bruk rein terpentin først der det er råte, og bland i linolje etter kvart. Somme brukar Ferro-bet og for å fjerna blåmann. Eg har ikkje prøvd, men det skal visstnok vera effektivt. Grav ut all driten nedi båten (ja, det er dreneringsåpninger i kvart spant langs kjølen, så vatnet framme i båten skal renne akterover)og smør blackvarnish på alt under dørken. Innvendig skrogsider er jo malt både i din og i min båt. Ein kan diskutera lenge om det er lurt eller ikkje, men er det først malt, så skal du bare la det være sånn. Her skraper du laust da so er laust, og mal på nytt med Shipolin. Natene er heilt sikkert tørre og sprukne. Fug båten godt med sika eller tec-7. Under vannlinjen og eit lite stykke opp på skrogsiden er det viktigaste. Om sola skin gjennom gliper lengre oppe er ikkje so farleg;) Gjer du dette, vert sjølve båten nokonlunde ok. Om eit spant eller to er så dårleg at du MÅ skifte det, gjer du det slik som beskrevet i innlegg lengre oppe på sida. Men til små fisketurer på fjorden, fungerer ein slik båt godt med eit par litt svekka spant. Bare vær litt forsiktig med båten så går det fint. Sjekk at det ikkje er råte i motorfundamentet. Finn du råte her, lyt du i da minste forsterke med ekstra stokker og/eller nokre beslag av stål.

 

Da aller aller viktigaste er at motor og styring fungere, og at båten er høveleg tett under vannlinja. Då kjem du deg i allefall på sjøen. Ser jo at du er i full gang med å forlegja livet på Sabben. Om du gir motoren lika godt stell innvendig som du gjer utvendig, har du nok motor i mange år til. Sabb G er ein helt utrolig god motor. Men den har eit par svake punkt. Toppen kan sprekke, særleg på sjøvannskjølte maskiner, men og på ferskvannskjølte slik du har. Ta av toppen og stak opp kjølekanalene. Du kan gjerne gløde kobbertoppakningen med det samme. Kjør gjennom med systemrens når du har montert ihop att. Pass på regelmessig oljeskift og rein diesel. Tapp ut fukt frå vannutskilleren i bunnen av dieseltanken.

 

Du sa du ikkje kunne finna noko nygle (bunnkran). Ikkje alle båtane har det, men dei fleste har. Eg har hatt i begge mine. På den første var det på styrbordsida ca 1/2 meter framfor stilken (akterste del av kjølen). På den eg har no er det på babord side. På den forrige båten min satt eg inn ei messingnygle. På den eg har no brukar eg berre ei treplugg som eg slår i frå utsida.

 

Du burde få fjerna all groa som var på bildet. Mange meine at trebåtar ikkje må høgtrykkspylast, men eg har alltid gjort det, og det har alltid gått heilt fint. Då får du frest vekk laust bunnstoff med det same. Du riv nok ut litt gamal natemasse, men då kan du berre fuge i med nytt før du bunnsmører igjen. Om du orkar, er det vel verdt arbeidet å skrape vekk alt bunnstoffet, la båten tørke, og smøre inn med blackvarnish. Over dette smører du et strøk med primer, og så bruker du kobberstoff til slutt like før du sjøsetter. Lurt, men ikkje absolutt naudsynt.

 

Ha fornuftige ambisjoner, så får du deg ein god bruksbåt som du faktisk vil ha glede av. Ein båt i delar stående i hagen på tiande året får du ikkje verken salt i håret eller fisk på bordet av! Lukke til!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...