FM 8-12 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 selvfølgelig ikke men en som har bygget for norselight vet at ALLE skal funksjonstestes å godkjennes. la oss si det slik at ingen burde rettes mot noen. din spydige frøken Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) Free, jeg forstår at du ikke forstår. Om du forventer å ikke bli identifisert med lys når du går uten lanterner om natta er det greit at du fortsetter å ikke forstå det, men hold deg på land når det er behov for lanterner, så slipper vi andre å måtte forholde oss til deg. Jeg håper du i det minste forstår det Lanterner brukes for å vise at man er båt, hvilken vei man går, og hva man holder på med. Les Sjøveisreglene så forstår du sikkert. Fm 8-12. Du representerer altså produsenten av søkelys og mener at den ikke skal brukes til å lyse med? Redigert 16.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 din spydige frøken Hehe ;-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
egilwh Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 la oss si det slik at ingen burde rettes mot noen. Jeg trodde noe av vitsen med søkelys var å kunne identifisere noe i mørket? Man tror man ser noe forut, men er ikke helt sikker. Bruker man da søkelyset, eller ikke? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Lady B Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Hei, free! Du synes bitteliten er idiot og jeg er dum. Kan du fortelle oss hva du synes om deg selv? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) retter da ikke en 1800watts kaster på noen for å poengtere noe. forskjell på å barbere seg å skjære av seg hue. dessuten er noen modeller laget for gjenkjenne visse merker i en viss kanal å aldri for søk etter folk Redigert 16.September.2012 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) Nei, vi poengterte ikke noe. Vi ønsket å finne ut hva ekkoet på radaren var. For det var mørkt, og vi så ikke hva som lå og fløt der. Om vi vil poengtere noe har vi andre virkemidler. Beste er å kjøre bort og slå av en hyggelig prat. Det gjorde vi også her og gutta ombord tok poenget med å bli sett i mørket Redigert 16.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Free, jeg forstår at du ikke forstår. Lanterner brukes for å vise at man er båt, hvilken vei man går, og hva man holder på med. Les Sjøveisreglene så forstår du sikkert. Jeg bruker selv alltid lanterner i mørket, med unntak av topplanterne som jeg stenger når det er nødvendig. Hei, free! Du synes bitteliten er idiot og jeg er dum. Kan du fortelle oss hva du synes om deg selv? Jeg er helt super! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) Må være flott å være helt super. Særlig med slukket topplanterne..... Hvorfor skjermer du ikke av lanternen skikkelig, herr super? Redigert 16.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Kanskje herr super har tatt feil av topp- og ankerlanterne... Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Ja det er flott å være super. Har ikke funnet en avskjerming som passer mast/lanterne men har en løsning som fungerer utmerket. Jeg har klart å skille mellom topplanterne å ankerlanterne så langt. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 er selvfølgelig enig at lanterner skal på under mørke eller situasjon dom tilsier bruk. men en norsebøtte på seg i mørket er heller uheldig å unødig. men av ren nyskjerrighet, hvor har dere plasert kasteren? tenker da pga varmeutviklingen den gir Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 litt vedr det å bli sett på radar hadde en ny åpen 18' fots Hansvik og gikk første året mye i Karmsundet ( sjøens E18 ) i stup-mørke uten lanterner. Var lokalkjent og holdt meg godt klar skipsleia. Opplevde da stadig vekk at de større båtene satte lyskaster på meg, slik at hansviken må ha vært godt synlig på radar. ( var tidlig på 80 tallet ) hvis jeg skal ha kjeft for dette, så ble det montert vindskjerm og lanterner året etter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) Ja løsningen med å slå av lanterna fungerer nok supert for deg Fm, her ser du skøyta Redigert 16.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 slå av lanterna fungerer nok supert for deg Hvor er det du vil Bitteliten? jeg stenger topplanterna slik at jeg eksepelvis kan se teinebøyer eller annet som flyter rundt omkring, jeg har da tre andre lanterner som lyser fremdeles å når jeg møter ande båter i mørket så setter jeg på topplanterna i god tid for å sikre å unngå sammenstøt, helt i tråd med gjeldende regler og sunn fornuft. Det er ikke et problem. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 trudde du hadde på nw din. med alubygg å stativ til kasterene er varme et null prob Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) Noe tusen watt er en Norse light på toppen av RS Sundt. Redigert 16.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 da leste jeg feil. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Mye fyllenerver ute å går i dag? Utrolig hissig gjeng til å være søndag. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Mye fyllenerver ute å går i dag? Utrolig hissig gjeng til å være søndag. Må si det samme. Utrolig at det går an og lage så mye ut av så lite? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) Enig med Fru Jakobsen i innlegg 11 og Andlin i innlegg 12. Idioti å ikke bruke lanterner når det er mørkt ute eller det er dårlig sikt. Spiller ingen rolle om du er ute i robåt, kajakk eller danskebåten. Å stole blindt på elektronikken og føre båten i 20 knop i beksvarten er også idioti, og i mine øyne spiller det ingen rolle om det er utaskjærs eller innaskjærs. Om du har radar eller ikke spiller heller ingen rolle. Radar er og blir et hjelpemiddel, som ikke skal brukes til fordel for godt gammeldags sjømannsskap Når det gjelder endel skjærgårdsjeeper som kun er utstyrt med en rundlysende lanterne er dette (så vidt jeg kan tolke regelverket iallefall) ikke tilstrekkelig. Har fartøyet en toppfart over 7 knop skal det også være sidelanterner på båten. De gangene jeg er på nattseilas tilpasses farten etter forholdene, Jeg bruker også søkelyset om jeg oppdager ett eller annet i vannet jeg er i tvil om hva er. Det er tross alt bedre å se nøyaktig hva det er enn å gjette seg til hva det er. Det skal ikke store trestokken til i 15-20 knop før du har et salig problem. Det skal ikke lange taustumpen til fra ei bøye heller før propellen din ikke lystrer lenger heller. Så får det heller være at det tar noen få minutter før nattesynet er på topp igjen. Om Bittelitens føring av søkelys: Håper dere setter lyskasteren i alle dere ser oppfører seg på denne måten. Lys på dem til dem blir solbrente så kanskje dem skjønner viktigheten med å bli sett de også. Redigert 16.September.2012 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
LM 605 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Som Pettern 1972 sier:" Å føre båt i 20 knop i beksvarten er idioti." Ser nå også ut som vedkommende kjører i 15-20 knop i beksvarten når man bruker søkelyset?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Denne er nyttig å lese Regel 6. Sikker fart Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold. Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer: (a) Av alle fartøy: (i) Siktforholdene. (ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy. (iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold. (iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner. (v) Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen. (vi) Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde. (b) Dessuten av fartøy som bruker radar: (i) Radarutstyrets karakteristikk, effektivitet og begrensning. (ii) De begrensninger som det benyttede radaravstandsområde medfører. (iii) Virkning av sjø, værforhold og andre forstyrrelseskilder på radarobservasjoner. (iv) Muligheten av at små fartøy, is og andre flytende gjenstander ikke kan oppdages ved radar på tilstrekkelig avstand. (v) Antall, posisjon og bevegelse av fartøy som observeres ved hjelp av radar. (vi) Den mer nøyaktige bestemmelse av sikten som kan være mulig når radar brukes for å bestemme avstanden til fartøy eller andre gjenstander i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Konsensus må vel være at det var Dårenes Dag på sjøen igår. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Jøss, var du ute også Mulligan? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.