Mouche Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Det å blende en båt med "noen tusen watt" gjør bare en idiot. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Pettern1972 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) Man kan like gjerne vri den rundt: er du ombord i en båt og du ikke er synlig uten at noen lyser på deg er du iallefall en idiot. Blir det samme med fotgjengere/syklister uten refleks Redigert 16.September.2012 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) Jeg er helt super! Det å blende en båt med "noen tusen watt" gjør bare en idiot Må bli superdupert dette her Redigert 16.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Bitteliten, jeg tror du bør tenke noen tanker rundt dette. En som får et sånt islys oppi båten er helt hjelpesløs det neste kvarteret og helt ute av stand til å føre båten. Jeg har opplevd det noen ganger fordi noen ville vite hvordan båt det var. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Jeg går ganske mye i mørket om vinteren, ser jeg noe jeg ikke vet hva er i mørket.. så er jeg snar til å sette på lys.. må vel være mye bedre å miste litt nattesyn.. enn å bli påkjørt vel? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) Hvor er det du vil Bitteliten? jeg stenger topplanterna slik at jeg eksepelvis kan se teinebøyer eller annet som flyter rundt omkring, jeg har da tre andre lanterner som lyser fremdeles å når jeg møter ande båter i mørket så setter jeg på topplanterna i god tid for å sikre å unngå sammenstøt, helt i tråd med gjeldende regler og sunn fornuft. Det er ikke et problem. Problemet er nok din kunnskapsløshet om hva lanternene er til for, hvor langt de lyser og hva båtførere ser i mørket, ihvertfall de som vet hva ulik lanterneføring betyr. Mitt råd er igjen at du får skjermet topplanterna de skikkelig, eller sett den på en lengre mast. Det er en feilkonstruksjon på båten din når topplanterna blender deg Redigert 16.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Jeg går ganske mye i mørket om vinteren, ser jeg noe jeg ikke vet hva er i mørket.. så er jeg snar til å sette på lys.. må vel være mye bedre å miste litt nattesyn.. enn å bli påkjørt vel? Åpenbart ikke, om vi skal lytte til de selvutnevnte ekspertene her Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Jeg har ennå ikke opplevd å kjøre på noen, men har vært nærme.. så at noen vil risikere liv og lemmer ved å gå i mørket uten noe lys undrer meg veldig. Men er det mørkt, vil ikke jeg suse rundt i over 20 knop... det gjorde jeg bare når jeg var ung.. og verdensmester i bortimot alt... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
tkb Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Åpenbart ikke, om vi skal lytte til de selvutnevnte ekspertene her Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 må vel være mye bedre å miste litt nattesyn.. enn å bli påkjørt vel? Nå er det vel noe forskjell på en 55W lyskaster og et islys på flere kW. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Jepp.. myyye.. og om det berget meg fra å bli påkjørt.. ville jeg jublet..selv om jeg mistet nattesynet.. Et triks jeg har lært meg om jeg blir blendet, og det skal dere få helt gratis.. Lukk det ene øyet... Da berger du nattesynet på det øyet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Pettern1972 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Nå er det vel noe forskjell på en 55W lyskaster og et islys på flere kW. Bare å bruke lanternene på riktig måte så slipper du det. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Trondwi Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) Vasstrukne svære tømmerstokker som ligger i havoverflaten har heller ikke laterne, synes ikke på radar og er ikke tegnet inn på kartet.Forstår derfor ikke at noen tørr å ligge i plan i skumring eller natt hvis de ikke aktivt følger med på havoverflaten og har har sikt nok til å kunne ungå objekter i vannet inkludert bøyer, fiskeredkaper, tømmerstokker og eventuelle båter uten laterne som nevnt i tråden.Det er ingen unskyldning for å droppe laterneføring....men som sagt er det mye søppel i vannet uten laterne som kan få fatale konskvenser hvis sammenstøt i stor fart. Uttaskjærs kjører vi som regel med baugbelysning i mørke - såfremt vi ikke ser andre båter på raderen eller med øyet. Baugbelysningen spises riktignok godt opp av sjøen, men flytere til fiskeredskap lyser opp på drøye 100 m, tømmerstokker (ja, vi har tauet inn endel slik over årene) ser vi gjerne på 40-50 m. Jeg er fullstendig klar over hvor generende ogt nattsynsødeleggende lyskastere og baugbelysning er for andre båter. Vi har kjørt til alle døgnets tider i nærområdet vårt i over 50 år, foreløpig uten uhell og med 4-500 motortimer i året - og det er ingen, i hvert fall som vi har hørt om, som har klaget på vår lysbruk eller hastighet. Men det er interessant å lese hva ekspertene på baatplassen.no mener... Redigert 16.September.2012 av Trondwi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 I Kristiansandsområdet er det ofte mørklagte båter ut å kjører i nattens mulm og mørke. Ikke noe nytt dette her... At de tør er min kommentar. Bauglys på hele tiden hører en viss person boende dypt under jorden til. Et blink fra disse og nattesynet er borte leeenge. Så her har du din første klage Trondwi Sitér dette innlegget Link to post
Monaco 27 Fly Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Båter uten lanterner har INGENTING å gjøre ute i mørket! Få på lys, eller bli hjemme. Det er jo lovpålagt å bruke lys når det begyner å mørkne, så det er jo bare å begyne å anmelde, så KANSKJE de lærer. Kjørte forbi en tulling en gang som hadde lastet båten så det såvidt var klaring mellom vannet og ripa. Heldigvis hadde vi hørt lyden av den tidligere, og holdt ekstra utkikk, og før vi nådde den igjen, traff vi også bølgene fra den. Vi passerte ca. 40 meter fra den, og unngikk å velte den med bølgene våre. Men hadde vi kommet andre veien, hadde muligens utfallet blitt et annet. Da hadde vi hverken hørt lyden, eller sett bølgene før vi hadde passert den, og da spørs det... Ellers er det mange tyskere i fjorden her om sommeren, med utleiebåter, og ikke en av dem har lys. Blir forbannet over slik tankeløshet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 En gammal skipper jeg kjenner har kobla lanternene direkte på hovedstrømbryteren. Han har seilt det meste av stort på de fleste hav. En klok sjømann Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Nå skal jeg ikke starte enda en diskusjon om bauglys. Men alle som ferdes på sjøen i mørket bør minimum ha en lommelykt. Det er greit nok at dem ser oss, men vi ser ikke dem! De fleste fritidsbåter har jo forskriftsmessig lanterneføring, men en del eldre åpne båter har vel skjelden lanterner. Det er veldig viktig med god utkikk ved nattseilas. Jeg har stått til rors på MTB og ble overaska hvor godt man ser om natta i klart vær vel og merke. man dimmer ned alt lys i styrehus til et minimum+ litt til. så venner man seg gradvis til. Føltes lit utrygt enkelte ganger i krevende farvann og dårlig sikt, men NK hadde full kontroll på nav radar og ved enkelte tilfeller så vi til og med måser på den. Nedsunkende oljefat tømmerstokker og drivende fiskeutstyr har man jo aldrig noen garanti for! Vi hadde god erfaring med infrarød nattkikkert under øvelser ol., men den kosta jo like mye som en bra landstedsbåt. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Ok nattkikkert koster 2000-3000 kroner i dag. Dog ikke militær spekk, for de er forbudt i sivilt salg Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Kjøring med bauglys konstant på hele tiden hører ikke hjemme i det hele tatt på sjøen. Må si meg enig i "Fjellmatrosens" synspunkter der. Har kjørt mye båt i mørket i over 40år, og aldri hatt behov for noen "extralys" på båten. Bor selv nærme sjøen og ser mye fiskere, både yrkes og amatører, og til alle døgnets tider, men aldri opplevd å se noen med tente "frontlys på båten under fart. Nei, gode skjerma lanterner og instrument-lys og dermed et godt nattesyn er det beste. Da slipper man i tillegg og blende andre båt-trafikkanter som er ute på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 En gammal skipper jeg kjenner har kobla lanternene direkte på hovedstrømbryteren. Han har seilt det meste av stort på de fleste hav. En klok sjømann Dette må da være særdeles upraktisk? Ligger den samme skipperen med full lanterneføring når han ligger til kai også? (Regner med at han har hovedstrømbryteren på når han er ombord). Det kan skape endel forvirring i mørket... Og er heller ikke som godt sjømannskap og regne Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Mulligan Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Det kan se ut som om sikkerhetstenking er en øvelse som er falt bort. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Han er nok ikke typen som ligger mye til kais for kos. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Jeg hadde en nattseilas fra Sætre til Sandvika i indre Oslofjord for et par uker siden en natt til søndag. Det var fullstendig mørkt frem til vi kom så nære land at lys fra land skimtes utover vannet. Selv holdt jeg maks 9 knop, og aktiv bruk av radaren. Det overrasket meg stort hvor mange båter som kjørte i stor fart uten lanterner og kjørte ganske nærme meg. Jeg fulgte dem på radaren, og de skulle ganske nærme før jeg kunne se dem. Utenfor Langåra var det ganske "stor" trafikk av mindre båter i stor fart uten lanterne. På radaren var det ganske lett å se - men de kunne nok ikke se hverandre før de var ganske nærme - og de kom i rimelig stor fart. Jeg ble egentlig ganske overrasket over den tette natttrafikken uten lanterner, og den store farten som størstedelen av dem holdt. Ikke rart det går galt Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Jeg ble egentlig ganske overrasket over den tette natttrafikken uten lanterner, og den store farten som størstedelen av dem holdt. Ikke rart det går galt Jeg bor sånn til at jeg har overblikk over innseilingen til Tønsberg, og ser stadig dette. I helgene nå på høsten hører jeg at det er båter uti der i stor fart, men de har ikke noe lys i noen form. Rart at det går så bra som det gjør. Å koble lanternene rett på hovedbryteren vil jeg fraråde. Skulle det oppstå en kortslutning i lanternekretsen vil hele båten bli strømløs uten mulighet for alternativer. Bortsett fra ei lommelykt da. Jeg har to sett godkjente lanterner på min båt med mulighet for alternativ strømforsyning på den ene. Og så dette med lyskastere i forskjellige former. Det man også gjør med sånne er å ta fra andre båter muligheten for å lese lanternene slik at de ikke kan bedømme i hvilken retning båten beveger seg. Islys ned i en hvit seilbåtcockpit er en ikketing. Slikt gjør man bare ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Har du trent med radarbruk i dagslys er mørke og tåkekjøring trygt. Viktig å trene og ha instrumentlysene ombord bahaglig lavt. Selv er jeg est komfortabel i 7 - 9 mils fart. Lyskaster og bauglys har jeg aldri savnet. Har de siste helgene sett endel høy fart rundt oss i mørke. At de tørr? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.