Jump to content

Perkins 3 syl 49 hk, stemmer det ?

daain83

Recommended Posts

Hei folkens,

trenger litt hjelp av dere kompetente båtfolk. I fjor pælmet jeg farymann V2en som stod i Scanden Classicen vår til skogs etter mye styr og stell - stolte rett og slett ikke på den lengre.

Så nå er jeg på jakt etter en ny rimelig motor på rundt 50hk, om det må fikses litt på gjør ingenting da jeg har litt erfaring som motormekaniker og hobbybilmekaniker (gjør vel heller ikke noe at jeg er industrimekaniker av yrke) ;)

Satt på finn her en dag og ramlet over denne : http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=37015382

Etter litt research så er det noe som skurrer, alle andre Perkins motorer jeg finner på 49 HK er 4 sylindret. Så jeg lurer på om det er noen som kan se hvilken type dette er utifra bildene ?

På forhånd takk for hjelp =)

Mvh Dan

disse motorene ble mye brukt i traktorer, f.eks Massey-Ferguson 35/135 og Volvo BM 430.

Kjent for å være omtrent skuddsikre slitere, også temmelig lettstartede. Deler tilgjengelig herfra: http://www.okonomi-deler.no/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

M/S Bastard :

Ja det kan jo se ut som en B3.152 da muligens, har sendt ny mail til selger å bedt om mer info.

Ivar:

Ja såpass har jeg også kommet fram til, denne har kjølesløyfe - noe jeg allerede har fra den gamle motoren. Fordeler bakdeler med å bruke dette kontra varmeveksler ?

Som dere ser av annonsen så er det vridbart propellanlegg, skulle gjerne hatt vanlig gir mekanisk eller hydraulisk...er det vanskelig å få til ? Eller kan det være så enkelt som å få tak på et Hurth gir f.eks å lage evt kjøpe adapterplate ?

Har sendt ny mail til selger for litt mer utfyllende info, syntes generelt folk legger ut for lite info i slike salgsannonser... Hverfall når man er litt petimeter som meg :p

Redigert av daain83 (see edit history)

Etter bilde å dømme er der tre dyser, så derfor må det også vere tre sylindrar.

tallene 3-152 i betegnelsen står for antall sylindre og syl.colum i kubikktommer, så da blir den 2.5 liter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hallo.

Har mer en 30 års yrkeserfaring med denne motoren, meget god motor, tåler ikke dynamitt, "frostspreng" og dårlig velikehold, ellers det meste annet. Men om det er no motor for en slik båt er jeg usikker på. Jeg ville ikke bruke denne pga. litt mye støy og vibrasjoner. Veier mye gjør de også. Og stor byggehøyde.

De elste er forkammer-motorer, senere direkte innsprøyt. Meget godt egnet til tunge, saktegående båter.

Tåler mange driftstimer, starter lett, lite turtall, godt dreiemoment, billige reservedeler og god Perkinskvalitet.

Svake toppakninger er ikke min erfaring, at denne ryker skyldes vanligvis ikke pakkningen i seg selv.

Kom gjerne tilbake med flere spørsmål.

Takk for svar folkens !

Det høres jo ut som flertallet mener det er en god motor, om enn kanskje mer ment for "arbeidsbåter" enn en familiebåt.

Jeg får gå å ta en titt, ta litt mål og gå en runde eller to med meg selv... Har en tanke om at det ikke kan være særlig verre enn Farymannen som satt der før. En V2 vs R3, den bør jo gå roligere ? Noen meninger rundt det ? Når du nevner støy nestor, er det selve den mekaniske biten du tenker på ? Eller eksos ? For eksos kan man vel trikse litt med ?

Jeg har sett på den manualen tidligere idag, men jeg kan ikke finne noe overall størrelse på blokk med utstyr osv. Så jeg får selv ta noen mål og se hva slags type det faktisk er.

Hva tenker dere om kjølesløyfe da kontra varmeveksler ? Det ligger kjølesløyfe ferdig nå fra den gamle motoren, er jo fristende å bruke det opp igjen, bare fjerne noen lag med bunnstoff først. Evt bytte rørene.

Ut fra det jeg kjenner til yter den tre sylindre Perkinsen som brukes i båt, mellom 30 og 40 hk. Det er en svært driftsikker motor, og den jeg sett går både lunt og med lite vibrasjon. I alle fall vil en motor som duger i en arbeidsbåt i høyeste grad også duge i en fritidsbåt. Vibrasjon og støy takles i alle fall lett i dag med riktige motorlabber og god støyisolering.

Men jeg tar forbehold om at vi snakker om ulike motorer.

Ja, jeg mener mekanisk støy, men også støy generelt. Dette er ikke no "sveitsisk urverk" Lyder fra eksosen er ikke no tema.

Når denne motoren (direkte innsprøyt) er i orden, skal d høres en tydelig "dieselklakk. F-kammermotoren er litt stillere.

Fordeler og ulemper kan jo alltid nevnes i fleng.

Har overhalt, og da mener jeg overhalt, i alle fall et tresifret tall av slike.

Jeg liker best varmeveksler. Er ikke sikker på lengden på sløyfa til denne, heller ikke på den du har. I teorien skulle Perkinsen kreve noe lenger sløyfe. I mine papirer bygger motoren 731 mm i høyden + høyden på vanntanken, som kan være noe ulike. Bunnpannene kan også være ulike.

Ikke triks for mye med eksosen, hvorfor er d visst ikke plass for her.

God å høre at de fleste har positive kommentarer til denne motoren, ettersom jeg selv forhåpentlig vis skal starte opp en 3.152 som har vært åpnet, sett over og pakket om i vinter. Min starter har tatt kvelden, så hvis noen sitter på en ekstra så er jeg i markedet etter en...

Min skal stå i buken på en 16 tonn tung losskøyte, så jeg vil vel si at jeg ikke akkurat er overmotorisert. Greit nok på flatt vann, men jeg ser for meg at det kan bli knapt når det røyner på med tung motsjø. (Godt jeg har seil!)

Normal ladet diesel motor på 1496 ccm og med boring på 90 mm og 84mm i slaglegde og 49 hk høres ltt rått ut .

Volumet blir som tidligere nevnt 2,5 liter (2,490), ikke 1,5 liter.

Og slaglengden på Perkins-motorene er 127 mm., ikke 84 mm.

Det er nettop den lange slaglengden som gjør at disse motorene trekker sykt bra på lave turtall.

84 mm. er jo normalt for en bilmotor, og ville vært HELT ubrukelig i traktor, der disse motorene virkelig kommer til sin rett.

Takk så mye for svar, mye info her nå =)

Jeg får begynne med å ta meg en tur å titte på motoren, først og fremst for å finne ut hvilken type det er og for å få tatt noen mål.

Noen her som har hatt Faryman V2`er i sin båt og kanskje også har erfaring med denne type motor ? Da tenker jeg på å sammenlikne motorstøy og vibrasjoner ? For om den ikke er verre en Farymannen så skal jeg fin kunne overleve med den ;) Dette er en båt jeg kjøpte meget billig av mine foreldre så vi kan få testet båtlivet. Skulle det vise seg å være noe for oss har jeg for meg at en oppgradering vil komme ganske kjapt =)

Kommer tilbake med mer info når jeg har fått tittet på den !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...