JoachimogMalene Startet 16.September.2012 Link til dette innlegget Startet 16.September.2012 (redigert) Heisann. Har fått et uventet problem på min nyinnkjøpte båt. Har merket at det har kommet litt vann inn i dobbelbunnen men antatt at det er regnvann. Tok opp båten i går for å finne ut hvor vannet kom inn. Tenkte det var en enkel reperasjon hvor jeg bare kunne bruke noe tetningsmasse. Fylte dobbelbunnen med vann og ventet i spenning hvor vannet skulle sige opp. Ble da overrasket når jeg fant en sprekk under båten. Hvordan kan jeg fikse dette? Er det lett å gjøre selv eller bør det overlates til et verksted. Båten er en winrace 15. Redigert 16.September.2012 av JoachimogMalene (see edit history) Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
free Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Dette fikser du nok greit på egenhånd. Det er viktig å få tørket skikkelig, sørg for at alt som er løst blir slipt bort å få all fukt i dobbeltbunnen ut, la det tørke skikkelig i løpet av vinteren, så reparerer du med gelcoatsparkel til våren. Prøv å forsikre deg om at du finner alt av lekasjer før du begynner. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Kan man bare støpe det fra utsiden eller må man lage hull og ta det fra innsiden,holder det med bare sparkel? Og må den tørke så lenge? Det nærmer seg hummerfiske og håpte å ha den klar til 1 okt. Takk for svar:) Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Jeg ville slipt ned fra utsiden, så bygge opp med glassfibermatter, lag på lag. Sparkel egner seg ikke til sprekker. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
JoachimogMalene Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Så da kan det slipes ned også få tørket opp.Og deretter støpe opp på nytt. Hvor mye rundt sprekken bør slipes bort? Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
JoachimogMalene Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Da har jeg slipt ned noe,bør jeg slipe mer? Antar det har vært en skade der fra før,siden det er et mørkt område. Hva må jeg handle inn for å få støpt dette sammen igjen? Regner med å kjøre innom biltema i morgen etter jobb. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
free Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Det er vanskelig å få noe inntrykk av hvor dypt du har slipt men utgangspunktet med en sprekk i gelcoaten på under 5 centimeter skulle tilsi at sparkel er tilstrekkelig. Har du slipt bort glassfiberen så må du erstatte den selvsagt. At gelcoatsparkel ikke egner seg til sprekker i gelcoaten er nytt for meg, er det mulig å få utdypet dette litt Bjørn? Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Har slipt dypere der det mørke partiet er,da jeg tenkte å legge mer glassfiber der. Men har ikke lyst til å slipe helt gjennom. Det er iallefall så tynt at jeg kan flytte det med fingertuppen. Hadde selvsagt tenkt å støpe nå, ikke bare sparkle. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
free Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Da må du ha tak i glassfibermatte, polyester å herder, bruk en tynn matte, klipp til biter av matten som passer i området du har slipt, først en liten bit så stor som det mørke partiet og så større å større. jeg tipper at tre lag er nok men du får prøve deg frem. dypp matte-bitene i blandingen av polyester å herder, så "limer" du lappene på å sørger for å presse ut all lufta , det finnes egne ruller å få kjøpt til det men du klarer det uten og. ikke bland ut mye polyester med herder,det går ikke så mye på den lille jobben. bruk hansker. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 At gelcoatsparkel ikke egner seg til sprekker i gelcoaten er nytt for meg, er det mulig å få utdypet dette litt Bjørn? gelcoatsparkel egner seg til sprekker i gelcoat - men ikke hvis laminatet under er skadd. (gelcoatsparkel er hard men relativt sprø siden den ikke er armert) Da bør man heller bruke sparkel med glassfibertråder - eller som her, matte + polyester Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
JoachimogMalene Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Flott.Takk for enkelt og forståelig svar. Finnes vel forskjellig type matter,noen som er sterkere enn andre vil jeg tro. Er det samme hvilken eller er det bare å spørre i butikken?Vet jeg spør mye, men har ikke gjort dette før:) Kan jo ikke bli verre enn at man må gjøre det en gang til. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
free Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 gelcoatsparkel egner seg til sprekker i gelcoat - men ikke hvis laminatet under er skadd. Det er intet i bildet i startinnlegget som antyder skade i laminatet slik jeg ser det. Det finnes forskjellige typer matter, bruk noe tynt å legg flere lag. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Det er en liten sprekk som gjør at vann trenger inn i dobbelbunn. Hvor mange lag kan jeg legge mellom hver tørk.Og må det slipes mellom hver tørk?Og når jeg har støpt så må jeg ha top coat og deretter antipest grunning?Takk for tålmodigheten:) Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
free Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Dette fikser du i en operasjon, et å et lag vått i vått, ingen sliping mellom lagene. når dette har herdet må du muligens slipe litt for å ta ujevnheter. ikke overdriv med slipingen. Det er mulig du bør vaske litt med tynner før du har på topcoat. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Flott, da skal dette gå enkelt og greit:) Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 At gelcoatsparkel ikke egner seg til sprekker i gelcoaten er nytt for meg, er det mulig å få utdypet dette litt Bjørn? som flere allerede har påpekt her, så egner ikke sparkel seg til å reparere glassfiber.. og når det er vanngjennomtrenging til dobbeltbunn, da holder det ikke med sparkel.. Eller mener du det free?? :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
free Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Jeg mener helt bestemt at trådstarter kunne reparert sin gelcoatskade på 5 cm med sparkel. dersom det var en skade i glassfiberen så stiller dette seg annerledes men det tror jeg ikke det var i utgangspunktet. Så ja jeg mener det! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Men når han skriver vannintrenging?? da er det vel mest sannsynlig lekasje?? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
JoachimogMalene Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Det er en gjennomgående sprekk som gjør at vann trenger inn i dobbelbunn.Ikke bare gelcoaten som har flasset av. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Nettopp, og derfor har du gjort det helt riktig, Men ser litt på bildet di har tatt etter du har slipt. Synes det ser ut som en sprekk til?? eller er det bare en svart liten strek på bildet? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
adeneo Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Det står i det første innlegget at vann kommer inn i dobbelbunnen, det er med andre ord hull i båten, selv om man sikkert kan kalle det en sprekk også, og vi tetter ikke hull i båten med sparkel. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 ja da er jeg helt enig i at sparkel er utilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Godt vi er enige nå Free.., ellers kunne vi jo ført noen på avveie med å bare sparkle hull i båtene våre... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
free Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Mener på det bare var en sprekk. Ca midt på det svarte området. Jammen godt å være enige. Tenkte nå jeg hadde laget mye jobb for en bagatell. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.