Jump to content

Hvordan fikse sprekk under båten?

JoachimogMalene

Recommended Posts

Heisann.

Har fått et uventet problem på min nyinnkjøpte båt.

Har merket at det har kommet litt vann inn i dobbelbunnen men antatt at det er regnvann.

Tok opp båten i går for å finne ut hvor vannet kom inn.

Tenkte det var en enkel reperasjon hvor jeg bare kunne bruke noe tetningsmasse.

Fylte dobbelbunnen med vann og ventet i spenning hvor vannet skulle sige opp.

Ble da overrasket når jeg fant en sprekk under båten.

dsc02075.jpg

Hvordan kan jeg fikse dette?

Er det lett å gjøre selv eller bør det overlates til et verksted.

Båten er en winrace 15.

Redigert av JoachimogMalene (see edit history)

Nå med båtførerbevis

Da må du ha tak i glassfibermatte, polyester å herder, bruk en tynn matte, klipp til biter av matten som passer i området du har slipt, først en liten bit så stor som det mørke partiet og så større å større. jeg tipper at tre lag er nok men du får prøve deg frem. dypp matte-bitene i blandingen av polyester å herder, så "limer" du lappene på å sørger for å presse ut all lufta , det finnes egne ruller å få kjøpt til det men du klarer det uten og. ikke bland ut mye polyester med herder,det går ikke så mye på den lille jobben. bruk hansker.

At gelcoatsparkel ikke egner seg til sprekker i gelcoaten er nytt for meg, er det mulig å få utdypet dette litt Bjørn?

gelcoatsparkel egner seg til sprekker i gelcoat - men ikke hvis laminatet under er skadd. (gelcoatsparkel er hard men relativt sprø siden den ikke er armert)

Da bør man heller bruke sparkel med glassfibertråder - eller som her, matte + polyester

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

At gelcoatsparkel ikke egner seg til sprekker i gelcoaten er nytt for meg, er det mulig å få utdypet dette litt Bjørn?

som flere allerede har påpekt her, så egner ikke sparkel seg til å reparere glassfiber.. og når det er vanngjennomtrenging til dobbeltbunn, da holder det ikke med sparkel.. Eller mener du det free?? :)

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...