Bjørn Løvjomås Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Synes det så litt skummelt ut den svarte lille sttreken som går litt inn i gelcoaten der du har slipt. Men kan jo være at den streken bare er på min skjerm da Du her ikke laget mye jobb, du har bare spurt.. og det er jo det vi har BP til Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
JoachimogMalene Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Ser hva du mener nå. Må se litt nærmere i morra når det blir lyst.Ser ut som en sprekk ja. Godt dere holder ut med maset mitt:) Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
ivar Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 for meg ser det ut som den sprekken går halvveis ned i gelcoaten. Du får prøve å slipe litt på den Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
JoachimogMalene Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Den vil bli inspisert i morra:) Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
taunus Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Du trenger vanlig glassfibermatte. Den der trådene går alle veier. Det selges feks 300 , 450, 600 grams matte. Det betyr at en kvadrat m av denne matta veier feks 300gram. Som en hovedregel kan man si at 600gram med matte bygger en mm i støpeprosessen. Jeg vil si at en 450g matte er en grei all round matte du kan ha liggende til litt av hvert senere. Legger du 4 lag med 450g matte har du lagt 1800gram, og det vil igjen si at du har bygget ca. 3 mm. Støp opp til orginal tykkelse. Du trenger ikke vaske med NOE , bare støvsuge. Dette er bagateller, men det vi er redd for med store rep. er at man vasker ut drit fra områdene på siden, og gnir inn i området du skal fikse. En slik forurensing er ikke ønskelig. Dette er en lett jobb du greier selv. Alt kan fikses om du driter deg ut....... Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Flott. Da har jeg lært enda mer i dag. Takk for info. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
adeneo Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Dersom du for eksempel skal gjøre slik taunus skriver, bruke fire lag med en eller annen type matte, så klipper du fire biter ut på forhånd med nedadgående størrelser. Når du skal støpe begynner du med den største matten og legger på mindre og mindre matter, og ikke motsatt (begynne med den minste først osv). Når dette er tørt kan du slipe, sparkle, lakke, legge på gelcoat, whatever ? Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 (redigert) Litt uenig der. Med den metoden vil den ytterste minste patchen ligge på høyde med det langt større slipekrateret, men ikke ligge inntil. Lim i seg selv som da fyller opp dette tomrommet har ikke styrke. Da vil en få en del svekkelse i ytre område av reparasjonen. Finnes mange løsninger på oppbygging av skade. Men kan være enig i å begynne med den største innerst. For så å legge på minste, så nest minste osv utover. Om en har tilgang til innsiden bør en bygge opp på innsiden også, et stykke utenfor skadeområdet for å få full styrke tilbake. Men dette punktet blir fort litt komplisert når det er snakk om sandwich konstruksjoner etc. Så for normale båter som ikke har store farts/påkjenningpotensiale er det ikke nødvendig. Om en har tilgang på baksiden i dette tilfellet ville jeg gjort følgende: -Siden det er brukt chopped glassfiber originalt, ville jeg brukt det på reparasjonen også. På yttersiden der en har slipt ned skaden: Legge på minste patch først, så større og større utover til en har samme høyde som resten av skroget. På innsiden ville jeg slipt gelcoaten bort. For så å legge største patchen innerst (litt større en det slipte området utvendig), og bygge utover med mindre og mindre patch til høyden var lik tykkelsen på original skroget. For å finne området fra innsiden setter en bare på en kraftig lampe på utsiden, så ser en ofte lyset gjennom der en har slipt ned skaden. Redigert 17.September.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Jan E. Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Kan jo legge til at om noen har fått skade som går gjennom hele skroget, og har tilgang til baksiden. Så er det ofte bedre å foreta hele reparasjonen fra innsiden. Da er det minimalt med synlig område utvendig som blir påvirket. På skaden i tråden her må det legges på ny gelcoat over et stort område. Om det er tilgang fra innsiden hadde en kun trengt å legge ny gelcoat på et område som tilsvarte ca 1/2cm rundt sprekken, i noen tilfeller mindre. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
JoachimogMalene Svart 17.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Har dessverre ikke tilgang innenfra, da måtte jeg kuttet hull i dørken noe jeg ikke har lyst til pga lite erfaring med søping. Tror nok det skal bli greit å støpe utenfra også.Om ikke det ser helt perfekt ut så gjør ikke det så mye. Er jo helt under båten. Skal jeg legge Gelcoat eller top coat etter støping.?Må gel coat ha det lufttett for å tørke? mener å ha hørt det en gang.? Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
glalaks Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Da jeg bygde min første båt, på 14 fot måtte vi male hele innsiden med et tynt lag med gelcoat, for da reiste glassfiberen seg der den ikke var skikkelig mettet med polyester. Og ganske riktig, da det tørket, sto piggene opp overalt.. Så slipte vi det glatt og malte på nytt og det ble glatt og fint;) Et tips: ikke bland polyester/herder før du har alt klart. Den herder ganske fort. Vi stressa litt noen ganger vi blanda for tidlig. Bruk hansker og maske om du sliper gelcoat. Det støver fælt. Glassfibermattene setter seg godt inn i fingrene om du ikke bruker hansker( jeg brukte ikke det hele tiden) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
JoachimogMalene Svart 18.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Kjapt spørsmål. Skal jeg bruke gelcoat,top coat eller bare legge antipest eller primer (det som er under bunnstoffet) Skal ut og handle i morra. Regner med å støpe til helga. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
index Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Jeg ville bare ha slipt og lagt på antipest før bunnstoffet. Gelcoat brukes kun mot form, og topcoat: Tja, sikkert ikke dumt, men antipesten er jo tett den, holder ikke det da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
daain83 Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Hvis dette er i området hvor du normalt har bunnstoff så ville jeg ikke brydd meg med gelcoat. Slip det jevnt med skroget og smør på 2-komp epoxyprimer, så bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 19.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Flott. Takk for svar:) Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
taunus Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Jeg ville brydd meg med gelcoat, eller topcoat. Uten dette har du veldig lite å gå på hvis du drar båten opp på stranda. Men båten vil ikke synke eller råtne opp på mange år.. Men hvis du vil ta godt vare på båten smører du med gelcoat, som du voks i siste strøket. Da får du topcoat.. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 19.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Hvorfor ikke bare bruke top coat i alle strøk. Har forstått at det er vanskelig å få gelcoat til å tørke? Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
taunus Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Du kan godt bruke topcoat, men da må du slipe, matte ned mellom hvert strøk. Gelcoat tørker ikke på overflaten, det er meningen slik at man slipper å slipe mellom hvert strøk. Gelcoat tørker når man fjerner luften. feks. med et strøk til på oversiden, eller ved at man tar og blander inn en type voks, slik at denne voksen trekker til overflaten og gjør denne luftett. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Da har jeg prøvd meg som glassfiberstøper. Ser ganske bra ut nå,men får se når det har tørket ordentlig. Det ble 5 lag med 450g matte. Skal legge ut et bilde når det har tørket. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
JoachimogMalene Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Sånn ser det ut nå.Fornøyd med dette:) Kan jeg bruke gel coat sparkel eller bør jeg kjøpe vanlig gel coat? Satser på å få den på vannet neste helg igjen. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Daffy Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Du kan bruke Gelcoat sparkel på dette men det er sikkert litt lettere å smøre på topcoat. I tillegg bør du ha en primer over. Eller bruke epoksy sparkel så er det vel tett med en gang? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
JoachimogMalene Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Da legger jeg på noen lag med gel coat sparkel. Primer får jeg når samboeren kommer hjem. Hvor mange strøk bør jeg legge med sparkel.Tenkte å legge flere tynne istedefor et tykt lag. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.