Jump to content

Hvordan fikse sprekk under båten?

JoachimogMalene

Recommended Posts

Du trenger vanlig glassfibermatte. Den der trådene går alle veier. Det selges feks 300 , 450, 600 grams matte. Det betyr at en kvadrat m av denne matta veier feks 300gram. Som en hovedregel kan man si at 600gram med matte bygger en mm i støpeprosessen.

Jeg vil si at en 450g matte er en grei all round matte du kan ha liggende til litt av hvert senere. Legger du 4 lag med 450g matte har du lagt 1800gram, og det vil igjen si at du har bygget ca. 3 mm.

Støp opp til orginal tykkelse.

Du trenger ikke vaske med NOE , bare støvsuge. Dette er bagateller, men det vi er redd for med store rep. er at man vasker ut drit fra områdene på siden, og gnir inn i området du skal fikse. En slik forurensing er ikke ønskelig.

Dette er en lett jobb du greier selv. Alt kan fikses om du driter deg ut.......

Dersom du for eksempel skal gjøre slik taunus skriver, bruke fire lag med en eller annen type matte, så klipper du fire biter ut på forhånd med nedadgående størrelser.

Når du skal støpe begynner du med den største matten og legger på mindre og mindre matter, og ikke motsatt (begynne med den minste først osv).

Når dette er tørt kan du slipe, sparkle, lakke, legge på gelcoat, whatever ?

Litt uenig der. Med den metoden vil den ytterste minste patchen ligge på høyde med det langt større slipekrateret, men ikke ligge inntil. Lim i seg selv som da fyller opp dette tomrommet har ikke styrke.

Da vil en få en del svekkelse i ytre område av reparasjonen.

Finnes mange løsninger på oppbygging av skade. Men kan være enig i å begynne med den største innerst. For så å legge på minste, så nest minste osv utover.

Om en har tilgang til innsiden bør en bygge opp på innsiden også, et stykke utenfor skadeområdet for å få full styrke tilbake. Men dette punktet blir fort litt komplisert når det er snakk om sandwich konstruksjoner etc. Så for normale båter som ikke har store farts/påkjenningpotensiale er det ikke nødvendig.

Om en har tilgang på baksiden i dette tilfellet ville jeg gjort følgende:

-Siden det er brukt chopped glassfiber originalt, ville jeg brukt det på reparasjonen også.

På yttersiden der en har slipt ned skaden:

Legge på minste patch først, så større og større utover til en har samme høyde som resten av skroget.

På innsiden ville jeg slipt gelcoaten bort. For så å legge største patchen innerst (litt større en det slipte området utvendig), og bygge utover med mindre og mindre patch til høyden var lik tykkelsen på original skroget.

For å finne området fra innsiden setter en bare på en kraftig lampe på utsiden, så ser en ofte lyset gjennom der en har slipt ned skaden.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Kan jo legge til at om noen har fått skade som går gjennom hele skroget, og har tilgang til baksiden. Så er det ofte bedre å foreta hele reparasjonen fra innsiden. Da er det minimalt med synlig område utvendig som blir påvirket.

På skaden i tråden her må det legges på ny gelcoat over et stort område. Om det er tilgang fra innsiden hadde en kun trengt å legge ny gelcoat på et område som tilsvarte ca 1/2cm rundt sprekken, i noen tilfeller mindre.

Jara Wynja

Har dessverre ikke tilgang innenfra, da måtte jeg kuttet hull i dørken noe jeg ikke har lyst til pga lite erfaring med søping.

Tror nok det skal bli greit å støpe utenfra også.Om ikke det ser helt perfekt ut så gjør ikke det så mye. Er jo helt under båten.

Skal jeg legge Gelcoat eller top coat etter støping.?Må gel coat ha det lufttett for å tørke? mener å ha hørt det en gang.?

Nå med båtførerbevis

Da jeg bygde min første båt, på 14 fot måtte vi male hele innsiden med et tynt lag med gelcoat, for da reiste glassfiberen seg der den ikke var skikkelig mettet med polyester. Og ganske riktig, da det tørket, sto piggene opp overalt.. Så slipte vi det glatt og malte på nytt og det ble glatt og fint;)

Et tips: ikke bland polyester/herder før du har alt klart. Den herder ganske fort.

Vi stressa litt noen ganger vi blanda for tidlig. Bruk hansker og maske om du sliper gelcoat. Det støver fælt. Glassfibermattene setter seg godt inn i fingrene om du ikke bruker hansker( jeg brukte ikke det hele tiden)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Du kan godt bruke topcoat, men da må du slipe, matte ned mellom hvert strøk.

Gelcoat tørker ikke på overflaten, det er meningen slik at man slipper å slipe mellom hvert strøk.

Gelcoat tørker når man fjerner luften. feks. med et strøk til på oversiden, eller ved at man tar og blander inn en type voks, slik at denne voksen trekker til overflaten og gjør denne luftett.

Du kan bruke Gelcoat sparkel på dette men det er sikkert litt lettere å smøre på topcoat.

I tillegg bør du ha en primer over.

Eller bruke epoksy sparkel så er det vel tett med en gang?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...