M/B Cathy Startet 16.September.2012 Link til dette innlegget Startet 16.September.2012 Hei Jeg har for moro skyld søkt på finn etter en brukt hekktruster bare for å se hva dem evt ligger på. Det har nå i det siste dukka opp en til 5000 kr som kan passe til båten min. Det er en vetus hekktruster på 50 kg kraft. Er dette nok for min båt? Det er en 35 fot på ca 6 tonn. Og hvor vrient er dette å installere selv? Den må vel naturligvis stå litt offsenter pga av ror og slikt? Er det bare å lage hull, sike og skru den inn? (Litt enkelt sagt selvfølgelig) Klart det er jo en jobb på det elektriske. Har baugtruster idag så disse kunne man jo evt kobla sammen i en dobbeltbryter? Jeg ser på meg selv som relativt handy så mener jo selv at dette skal være overkommelig. Så er det noen som har erfaringer på dette området? Om jeg egentlig trenger den er jo en annen sak, men artig å innstallere og sikkert nyttig i enkelte situasjoner Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Hekkthruster monteres helst under badeplattformen, langt bak ror og aksling. Du vil ikke ha behov for å lage hull annet enn til gjennomføringer til det elektriske samt bolter for å holde det hele på plass. Bare tenk gjennom hvorfor noen selger en brukt thruster.... Hvem demonterer egentlig en som virker??? Ror og propellvann er den kraftigste thrusteren du har. Ville heller oppgradert til et Beckerror enn hekkthruster selv ihvertfall... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
VannTro Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 (redigert) Jeg er rimelig sikker på at det er snakk om hekktrusteren i denne annonsen. http://www.finn.no/f...nnkode=37130781 Vi snakker i så fall om at den står i en båt på 13 tonn(kan være en Princess 440). Da er nok trusteren for liten. I en Scand Atlantic på 6 tonn (32 fot) blir det vel mer passe. Redigert 16.September.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
M/B Cathy Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Ja skjønner at den skal bak på bakplata under plattingen. Men er jo endel deler som tilhører roret som vil blokkere senterplassen på bakplata. Så derfor må man vel montere den litt offsenter? Er akkurat denne jeg tenkte på. Ja siden den er for liten for han sin burde den jo passe til min. 50 kg kraft sier meg ikke så mye. Men om det "bare" er å lage hull til aksel,bolter og slikt. Samt støtte opp motoren på innsiden virker det jo overkommelig:-) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Hekkthruster monteres helst under badeplattformen, langt bak ror og aksling. Du vil ikke ha behov for å lage hull annet enn til gjennomføringer til det elektriske samt bolter for å holde det hele på plass. Bare tenk gjennom hvorfor noen selger en brukt thruster.... Hvem demonterer egentlig en som virker??? Ror og propellvann er den kraftigste thrusteren du har. Ville heller oppgradert til et Beckerror enn hekkthruster selv ihvertfall... Ettermonterte et becker-ror på en Scand. Hvilken verden lever du i? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
M/B Cathy Svart 16.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Nei blir ikke noe nytt ror.. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Ettermonterte et becker-ror på en Scand. Hvilken verden lever du i? Jeg lever i en verden der slikt er mulig.... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Viksund Bravo Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 I https://baatplassen.no/i/topic/48179-hekkthruster-paa-viksund-bravo-rorproblem/ ser du hvordan jeg måtte modifisere tunnellen på min 925 Bravo. En del jobb, men absolutt verdt det med tanke på effekten en får. Vet ikke hvordan ror-opphenget ser ut på Atlantic, men er iallefall viktig at vannstrømmen får "fri passasje". kanskje særlig akter der både rorblad og kjøl bremser på bevegelsen sideveis. Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
M/B Cathy Svart 18.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Takk for en super link. Jeg har nok ikke samme problemet med utenpåliggende ror og slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.