Jump to content

Tips ang rengjøring av gummijolle, ikke steam den!


Xlnt

Recommended Posts

I går tok jeg opp jolla, en 3 år gammel RIB. Den var grodd en del under og jeg tenkte jeg skulle steame av rur og annen dritt. Steameren tok litt dårlig så jeg satte på den "skarpeste" dysa og rur og møkk forsvant uten problem. Til min store overraskelse lå pongtongen slappe idag tidlig. Etter nærmere øyesyn ser jeg at det har kommet en del små flærrer i det ytterste laget i duken. Vær forsiktig med steamer på gummijolle :cryin::thumbsdown::nonod:

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Vask og rens av gummibåt har Båtmagasinet utført med glans. De fikk samtidig testet to produkter. Et meget effektivt og et som var nesten for effektivt:

http://www.batmagasinet.no/artikkel/slik-f%C3%A5r-du-gummijolla-ren

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke å få vekk all skiten med Zalo. Dessuten får ofte gummibåter sol-skader. Da blir den seig og gul i overflaten. Det er det ikke snakk om å fjerne med zalo.

Les testen. Jeg vet også at det finnes spesialprodukter i handelen for å få fett-stoffet tilbake i overflaten slik at den ikke tørker ut.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Steaming høres litt brutalt ut.

Men høytrykkspyling har jeg utført på Zodiac'n flere ganger uten noe problemer.

"Steaming" og høytrykkspyling betyr det samme for min del i denne sammenhengen, så vil tro Xlnt mener høytrykksspyling, ikke steaming som med varm damp.

 

Selv har jeg god erfaring med mild saltsyreoppløsning før vanlige vaskemidler blir brukt. Saltsyra tar ruren godt og gulnet skrog blir hvitere.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager, i min verden så har vi alltid referert til steaming som høytrykkvask med eller uten varmt vann. Jeg for min del brukte da en høytrykksvasker med kaldt vann.

 

-Xlnt

 

Litt overrakende at du fikk disse skadene med kaldt vann. En del gummibåter har lagstøpt gummi. Mulig trykket fra dysa og forårsaket en form for delaminering.

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er stor forskjell på steaming og høytrykksvask (med varmt eller kaldt vann). Med steaming benytter man steam, derav navnet. For å fremskaffe steam=damp koker man vann, og for å få nok trykk trengs skikkelig koking med stor tilført effekt. Der er langt bedre og mer effektivt å rengjøre med damp, spesielt med tilsatt rengjøringsmiddel, enn det er med varmt høytrykksvann. Men, det krever skikkelig beskyttelseutstyr, vanndamp er varm!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...