Jump to content

Kanoer kan være vel så farlige som fartsbåter

oslofjord

Recommended Posts

I dag meldes om tragisk ulykke i Bardu som kan være kanorelater og og kort søk på nettet fører til minst 2 andre konoulykker i sommer:

Bardu nå (uklar årsakssammmenheng):

http://www.nordlys.n...icle6238956.ece

Eidfjord i august

http://www.nationen....daland/7586205/

Storelvdal i juli

http://jannikewilloc...ret-i-kano.html

Det er merkelig hvordan medier og pressgrupper håndterer kanoulykker i forhold til rib-ulykker.

Store overskifter, spektakulære bilder og krav om flere lover preger lebatten når hurtiggående båter går på skjær.

Når vel så tragiske kanoulykker intreffer på rekke og rad blir det ikke på samme måten fokusert på hvor farlig ustabile kanoer i kaltd vann er.

Er kano så miljøvennlig og politisk korrekt at kanopadlernes sikkerhet ikke får nødvendig opmerksomhet ?

Man trenger ikke nødvendigvis forby kanobruk selv om alt skal løses ved fobud, men man bør ha sterkere fokus på at vanlige åpne kanoer har en skrogfasong som er sårbare for krappe insjøbølger og kanoer egner seg ikke i elver hvis man sammenligner med elvekajakker.

I alle år har norsk folkehjelp lagt fram drukningsstatistikk som inkluderer tragiske kano-tall, men likevel nesten utelukkende fokusert på planende båter arbeidet for et tryggere båtliv.

Man vet ikke årsaken til siste tragiske kanorelaterte ulykke, men uavhengig av den hendelsen bør kanosikkerhet settes på dagsorden og ikke bare ha fokus på sikre skjærgårdsjeeper med selvlensing.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Kano og kajakk er enkelte svært høyt opp på ulykkesstatistikken.

Sånn sett kan det forsvare tiltak for å redusere antall ulykker.

Samtidig er det slik at disse ulykkene stort sett bare rammer de som aktivt deltar (padler).

Ulykker med hurtiggående båter rammer tidvis intedanende som tilfeldigvis måtte komme i veien, men også passive passasjerer.

Der er disse båttypene svært ulike, potensialet ved en ulykke er også svært forskjellig.

Etter min mening blir det derfor helt feil å stille disse to båt typene opp mot hverandre.

Kajakk er ikke høyt oppe på noen ulykkestatistikk, utrolig nok med tanke på hvor mange idioter i campingkryssere det finnes som kjører rundt mer eller mindre i blinde. Det er svært mange av kajakkpadlerene rundt som har tatt våttkort og videregående kurs i regi av NPF, jeg tror nok en kan si at kajakkpadlere er blant de mest kursete trafikkgruppene en treffer på på vannet og kunnskap om på egenredning, sikkerhet og utstyr er relativt stor.

Kano derimot har for mange en lavere inngangsterskel, gud og hvermann har en slengende og setter gjerne utpå med suveren forakt for elementær sikkerhet, værvarsel, vanntemperatur og personlig redningsutstyr.

Jeg er helt enig med Oslofjord i det at det trengs mer fokus i retning risiko og kanopadling.

Kikket litt på statistikken til Norsk Folkehjelp og der fremkommer at det i 2011 ikke omkom noen i kano/kajakk.

Hittil i år har det omkommet 7 personer i kano/kajakk.

Så ser det vel ut for at dette tallet kommer til å stige noe.

Jeg har ikke sett statistikk hvor det differnsieres mellom kano og kajakk.

SamH: Dere i kajakk miljøet har gjerne en noe mer detajert oversikt?

Satt faktisk akkurat og lette etter det, men har ikke funnet noe enda. NPF har sikkert bedre tall.

Jeg vet bare om èn alvorlig kajakk ulykke i år, det skjedde under elvepadling i Sjoa. Det er gjerne under elvepadling at kajakkulykker skjer.

Ofte slår avisene opp "Kajakk-ulykke" i krigstyper mens det etterhvert viser seg det dreier seg om kano.

En lynrask googling gir ihvertfall 6 dødsfall i kano iår.

Enig i at kajakk og kano ikke kan sammenliknes. Men at kunnskapsnivået på kajakkpadlere generelt er så veldig mye bedre enn kanopadlere tviler jeg på. Men kajakk er mye tryggere i seg selv, kan sammenliknes mer eller mindre direkte med livbåter, ingen er i tvil om at overbygde livbåter er sikrere enn åpne.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Kursvirksomhet foregår i stor grad klubbsammenheng, skal en dømme etter antall padlere tilknyttet NPF er det nok trolig at ihvertfall den "formelle" kunnskapen står sterkere hos kajakkene ;) Jeg kjenner svært, svært få norske kajakkpadlere som ikke har noen form for organisert opplæring og såvidt jeg vet ingen kanopadlere med noen form for opplæring overhodet.

Jeg kjefter jevnlig opp kanopadlere her som jeg treffer på uten vest.

Fra NPF årsberetning 2011

Kajakkklubber:(Hav, flattvann, elv):( 8609, 6357,626) tilsammen 15592 hoder.

Kanoklubber: 56 hoder.

NPFs kursvirksomhet mot kano ble startet først i 2009.

Når jeg i trådstart fokuserer på kano og ikke kajakk har dette to årsaker:

1. KAJAKKSKROG ER BEDRE ENN KANOSKROG TIL DET MESTE

Kajakker av ymse slag har ofte til dels svært gode egenskaper i små krappe beølger.

kanoer derimot har en baug som ikke fungerer når det større vann blåser opp slik at man får små og halvstore krappe bølger. Når kanoer også åpne farkoster blir det risikosport med kano på insjøer.

I elver og stryk har elvekajakker mye bedre egenskaper enn kano. Feks, er eskimorulle umulig med kano.

2. KANOPADLERNES KOMPETANSE ELLER INKOMPETANSE I FORHOLD TIL KAJAKKPADLERE

Kajakkpadelere er ofte entusiater som driver med kajakk som sport i organisert sammenheng eller alene.

Kanoer ligger ofte tilfeldig ved hytter slik at alle mulige nybegynnere, fiskere, turfolk, leirskoledeltagere, speidere osv osv benytter kanoer litt tilfeldig. Kanoer har god lastekapaistet så i tilegg til middels øvede padlere er kanoene ofte topptunge med ryggsekker og annet.

Faktisk er vel kano ofte landkrbbers første møte med båtlivet når de i 7. klasse blir satt i en leirskolekano med den håpløse oppgave å padle rett fram.

Kajakker har jo også plass til ubegrenset mange unger om bord.....imotsetning til i en kajakk.

Kajakkpadelere er ofte entusiater som driver med kajakk som sport i organisert sammenheng eller alene.

Er veldig økende antall "hyttepadlere" her i fjorden, ihvertfall, som har kjøpt et par kajakker til hytta som blir padlet noen uker hver sommer. Kunnskapsnivået virker jevnt over lavt.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Sommerens kano-ulykker vil paradoksalt nok medføre obligatorisk flytevest på 30 fots "åpne" båter og høyhastighetssertifikat.

Med henvisning til sommerens høye drukningsantall (uten å presisere at det er kanoulykker) kommer antagelig politikere og pressgrupper til å få gjennomslag får å få gjennomført sikkerhetsutvalgets forslag angående flytevest og høyhastighetssertifikat. Ja for man skal jo ta verstingene på fjorden skal som skal jo taes med forbud og avgifter.

Kjører man båt med 150 hk på hekken er man fritt vilt for medie og pressgrupper hvis man har uflaks , men man gjør vel kanopadlerne en bjørnetjeneste ved å lukke øynene for at denne politisk korrekte fritidsaktiviteten er livsfarlig.

Nå må politikerne rydde opp i livsfarlige eggeskal av noen kanoer og små joller som kantrer..... før de legger flere restriksjoner på vanlige sikre skjærgårdjeeper og riber som er de sikreste fartøy i sjø og vann.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Ja vi får bare fylle igjen alle fjorder og vann med grus og betong. Da slipper vi drukningsulykker, letter arbeidet med fergefri E39 og ulykker med rib'er o.l. Miljøgevinsten må nok også bli formidabel, med tanke på alle de båter man slipper å ha fresende rundt, spyende ut på alskens skumle gifter og stoffer...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg padler en del kano. Men man må ha helt klart for seg at kanoen er for bruk i stille vassdrag, tett ved land og når det ikke er for kaldt i vannet. Man skal alltid være forberedt på lett å kunne svømme til land. Kano er ovehodet ikke egnet for å ta større bølger eller å gå gjennom stryk. Å krysse større insjøer med kano er galematias. Kano har heller ikke noe å gjøre i sjøen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

SamH jeg er litt i tvil hvordan jeg skal tolke hva kunnskapsløsheten grunner i. Er det slik at kajakkene ikke er representert i drukningsulykkene?

Dersom du ser i de øvrige grupperingen er det nok vel så store forskjeller i innholdet der. Overbord fra fritidsbåt; kan vel være fra ei jolle eller en 60 foter?

Poenget mitt er egentlig å hensynta risikoen med det en selv holder på med, og forsøke å redusere denne. (Vestbruk, følge en defensiv, sikker opptreden)

Kajakk og kano er to vidt forskjellige ting, det er kunnskapsløst å blande disse sammen i samme statistikk.

Ja dette er jo kjærnen av problemet......at politikerne og pressgrupper blander sammen alt fra usikker is, biler i vannet, kajakker, kanoer og turbåter når de samler argumenter for å kriminalisere vanlig båtbruk. Når kNBF, Redningselsskapet, politiker eller journalistvikarer skal legge fram sine svartmaling av situasjonen er det som regel totalantallet på antall druknede som er bevis på at båtfolk er noen ansvarsløse idioter som trenger formynderstatens omsorg.

Hei

Nå er det slik at for å kjøpe Kano så må en ha gjennomgått kurs. Her må en klare å snu seg opp igjen ved velt.

Så ett lite sertifikat er det jo.

Hilsen Smaapala

Våtkort du tenker på?

Ikke noe krav til dette når du skal kjøpe kano/kajak. Akkurat som at du trenger ikke brattkort for å klatre, eller dykkerlappen for å dykke.

Men innen alle 3 områdene er det noen foretninger som ikke vil selge til deg uten at du har det.

Jara Wynja

[...]Kjører man båt med 150 hk på hekken er man fritt vilt for medie og pressgrupper hvis man har uflaks , men man gjør vel kanopadlerne en bjørnetjeneste ved å lukke øynene for at denne politisk korrekte fritidsaktiviteten er livsfarlig.[...]

Jeg for min del ser helst at "de" lar både overmotoriserte joller og kanoer være i fred. Ingen av delene er særlig farlig, selv om det går an å dø av det (særlig om du er full og/eller idiot). 3-4 døde i året fra "hurtigbåter" og 5-6 døde fra kajakker og kanoer er vel godt innen for "det er værdt det"? Det kreves jo tross alt hverken sertifikat eller godkjenning for å dø av vaniljeis og meierismør.

"Det risikofrie samfunn" er hvertfall ikke noe mål for meg.

I følge denne linken

http://www.kbr.no/hu...-i-hjemmet.aspx

er det ca 1000 personer som dør i hjemulykker i løpet av et år. Det setter jo antall personer som omkommer i småbåtulykker litt i perspektiv?

Merkelig at aviser og politikere ikke engasjerer seg mer i denne typen ulykker. De kunne jo kreve forbud mot raggsokker og filleryer.....

Det kommer sikkert av at antall dødsfall pr. totalt antall timer tilbrakt hjemme er avsidig lavt i forhold til antall dødsfall pr. totoalt antall timer tilbragt i småbåt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...