quantumduck Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Må en ha kurs for å få lov til å kjøpe kajakk eller kano ?? Det var nytt for meg ?? Og skal du han en slik http://www.dingz.no/394156/verdens-storste-papirbaat må du ha origamikurs i tillegg. Neida, bare tull, men det fins visst noen sertifiseringskort man kan ta, se annet innegg her, Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Må en ha kurs for å få lov til å kjøpe kajakk eller kano ?? Det var nytt for meg ?? Nei. Men det er vel noen forhandlere som gjerne vil gi litt instrukser til folk som ikke har erfaring i forbindelse med salg. Og det er jo kjempefin service! Men å forby padling uten sertifikat er ren dioti. La folk gjøre som de vil, men gi de informasjon så de forstår risikoen. Skjønner ikke hvorfor så mange vil ha regler for alt man gjør. At folk drukner er jo strengt tatt deres eget problem... Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 17.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 (redigert) La folk gjøre som de vil, men gi de informasjon så de forstår risikoen. Skjønner ikke hvorfor så mange vil ha regler for alt man gjør. At folk drukner er jo strengt tatt deres eget problem... Ja men hvis kanoverstinger skal slippe unna politikernes vrede må vi med planende båt også slippe maset fra øvrigheten og bedreviterne...... Etter 2 rib-ulykker i fjor sommer var det jo voldsomt spetakkel og krav til kriminalisering av vanlig båtliv...forslag som nå ligger på regjeringens bord. Redigert 17.September.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Problemet med hurtiggående båter er jo at de har potensiale til å skade andre, så der er det ihvertfall et snev av fornuft når det diskuteres begrensninger. Men politiet har full mulighet til å gripe inn i uforsvarlig oppførsel med regelverket vi allerede har, problemet er jo at de ikke klarer å håndheve reglene. Så for meg virker det helt tullete å innføre enda flere regler som også rammer alle som har vettet i behold. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 (redigert) Hei Nå er det slik at for å kjøpe Kano så må en ha gjennomgått kurs. Her må en klare å snu seg opp igjen ved velt. Så ett lite sertifikat er det jo. Hilsen Smaapala Vet ikke hvorfor du skriver dette. Det er jo ikke riktig. Det TILBYS et såkalt "Våtkort" gjennom NPF, og enkelte som driver utleie av kajakk har muligens hengt seg på bølgen og krevd dette for å leie ut kajakk. Dette gjelder i så fall svært få utleiere, og det er slett ikke noe offentlig krav. Kursene gjennom klubber i NPF er gode tiltak. Dog sitter jeg med en følelse av at dette i noen miljøer blir noe "hypet" som helt nødvendig. Jeg har selv solgt noe rundt 700 kanoer og kajakker de siste årene. Jeg har noen ganger hentet inn instruktører til å holde gratis sikkerhetskurs (en kveld, begrenset innhold). Disse kursene er tilsynelatende etterspurt, men når kveldene kommer er det ikke så mange som dukker opp likevel. Jeg har 3 klare regler som jeg prenter inn i alle mine kunder: 1. Hold deg nær land! 2. Hold deg nær land!! 3. Hold deg nær land!!! Likevel har uerfarne (nye) padlere i overmot satt kursen tvers over Mjøsa, alene. I mai måned. Omtrent like etter isen har gått... Sunn fornuft er ikke likt fordelt, og det kan jeg da heller ikke ta ansvar for. Likevel syns jeg ikke vi skal fremstille hverken kano eller kajakk som noe farlig redskap på sjøen. Man må bare bruke sunn fornuft og være i stand til å innse sin egen begrensning. Redigert 17.September.2012 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
oslofjord Svart 17.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 (redigert) Mer info om siste tragiske ulykke som antagelig var kanorelatert : http://www.nordlys.n...icle6240902.ece Om ulykkesvannet: http://www.nordlys.n...icle6239269.ece Redigert 17.September.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Færing1 Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Jeg padler både havkajakk, elvekajakk og kano. Jeg har ikke tatt noe kurs, men har startet rolig, og "gått gradene" oppover derifra. Har du en god kano f.eks en Ally med spruttrekk, så kan du både padle i friske bølger og forholdsvis strie stryk. Dette forutsetter så klart at du har trening. Det samme gjelder også om du skal rase rundt i en Rib med 150 hester i hekken. Man må mestre sin farkost, enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Har også padlet kano i forholdsvis strie stryk, som her: https://baatplassen.no/i/topic/84530-med-kano-paa-khok-river-i-thailand/ Vi gikk rundt en del ganger i strykene. Men det var vi forberedte på og det gikk bra. Nær land, varmt vann og ikke farlig strie stryk. Et par steder valgte vi også å bære forbi de skumleste stedene. Min erfaring er at kano er absulutt best og mest koselig i stille vann, elver og loner der det kan være trange passasjer. Å Padle rett frem med en åre lærer en seg lett. Når det gjelde turen på KokRiver ville nok en elvekajakk ha vært mer egnet enn kanoen. Men dette var likevel en kjempfin tur som tok oss ca 2 1/2 dag. Med kajakk hadde det fint kunnet gå unna på en dag og det hadde vært mer gøy i strykene. Kanskje en annen gang? Ellers erklærer jeg meg helt enig i at Kano KAN være veldig farlig når den ikke brukes fornuftig. Er helt enig i hovedregelen: alltid nære land. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
oslofjord Svart 18.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 (redigert) I Alt Mer info om siste tragiske ulykke som antagelig var kanorelatert : http://www.nordlys.n...icle6240902.ece Om ulykkesvannet: http://www.nordlys.n...icle6239269.ece Det er tydeligvis snakk om en sammenleggbar kano og altså ikke en vanlig kano. Ellers nevnes det på Nordlys.no at flytevest var i bruk og at Altevann er en 5 mil lang innsjø, men at "taxi-båt" ble brukt for å komme seg inn dit med utstyr. Redigert 18.September.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Tror ikke det er noe poeng at det var en sammenleggbar kano. Tror de fleste slike er like sikre/usikre som mange ikke sammenleggbare. Jeg regner dem som "vanlige". Tror nok mer på at problemet her kan ha vært et stort vann og lav temperatur. Altså neppe egnet for tur i noensomhelst slags kano. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Artekno Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Altevatn kjenner jeg godt. Det ligger i retning øst<->vest og med null skjerming mot vestaværet. Når det blåser opp er det et sant helvete å være utpå i båt der, og sikkert aller verst der inne hvor disse befant seg, nær Leinavatn. Har gått på isen der under en langtur på ski. Vi måtte snu pga vinden. Hadde med en sunnmøring som kunne verifisisere at det blåste storm! -Noe vi andre trodde det gjorde dagen før, men det var visst bare en liten kuling... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
-morten- Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Tror det er viktig å skille mellom de forskjellige typene. Kano og Kajakk er jo to forskjellige ting. Jeg kjøpte meg en sliten kano som jeg pussa opp og fiksa. Har brukt den lit på stille innsjøer og elver. Dette er ikke noe jeg kommer til å ta med på sjøen der det kan være bølger! Jeg har liten tro på at man klarer en eskimorull med den Kanoen jeg har, som er 5m lang ganske tung av glassfiber. Kajakk derimot annser jeg som mye tryggere og der finnes det jo kajakker som er beregnet på sjøen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Free Lillehammer Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 (redigert) For min del har jeg aldri fryktet på bli pårendt av en kano. Litt mer nervøs da for offensive karer i raske båter... Redigert 19.September.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 19.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 (redigert) Når politiet bruker ressurser på å telle redningvester i cabincruisere og sjøfartsdirektøren vil ha påbud om at alle som sover i "åpen" cabincruiser i fart må sove med redningvesten på er det jo fartsfolket som må beskyttes mot seg selv. Når var det sist storkontroll av padlere og kanoer ved Femunden ? Hvorfor er det ikke promillekontroll på Velmunden/Fjorda en travel helg i juni ? Myten om alle de uerfarne rike 50 åringen som kjøper seg for stor og rask båt og som terroriserer skjærgården som noen idioter er gjentatt og prentet inn så mange ganger av pressgruppere, bedrevitere og poitikere at beslutingstagerne og maritime bryråkrater nå virkelig tror på myten om de hurtigående badguys. Da passer det ikke inn i deres virkelighetsoppfatning at de kalde fakta er at det desverre er politisk korrekte kanopadlre som utgjør et hovedproblem i båtsikkerhetsarbeidet. Med forbud mot motoriresrt ferdsel i mange vassdrag har vel politikere også sagt at det kun er ved lov å bruke noen "eggeskal" av noen kanoer og ikke stabile små sammenlegbare gummibåter med påhenger. Beslutningtakerne bør ta av skylappene å se hvem og hva som utgjør sikkerhetsrisikoen på vann og sjø. Redigert 19.September.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Myten om alle de uerfarne rike 50 åringen som kjøper seg for stor og rask båt og som terroriserer skjærgården som noen idioter er gjentatt og prentet inn så mange ganger av pressgruppere, bedrevitere og poitikere at beslutingstagerne og maritime bryråkrater nå virkelig tror på myten om de hurtigående badguys. Det stedet hvor jeg opplever at denne myten nevnes som oftest er faktisk her på forumet, et forum for, av og med båtfolket. Litt merkelig etter mitt syn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Det stedet hvor jeg opplever at denne myten nevnes som oftest er faktisk her på forumet, et forum for, av og med båtfolket. Litt merkelig etter mitt syn! Forsåvidt, men forklaringen ligger som regel i at slike forum som regel befolkes av et eksklusivt utplukk av de mest kverulante og fordomsfulle i målgruppen :o) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 (redigert) Forsåvidt, men forklaringen ligger som regel i at slike forum som regel befolkes av et eksklusivt utplukk av de mest kverulante og fordomsfulle i målgruppen :o) Tja, eller de av oss som faktisk har en del bruksdøgn gjennom året og som på tross av at vi ser nesten bare fornuftig adferd, likevel ikke er veldig glade for de få, men svært offensive kjappingene. Redigert 19.September.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Myten om alle de uerfarne rike 50 åringen som kjøper seg for stor og rask båt og som terroriserer skjærgården som noen idioter er gjentatt og prentet inn så mange ganger av pressgruppere, bedrevitere og poitikere at beslutingstagerne og maritime bryråkrater nå virkelig tror på myten om de hurtigående badguys. Da passer det ikke inn i deres virkelighetsoppfatning at de kalde fakta er at det desverre er politisk korrekte kanopadlre som utgjør et hovedproblem i båtsikkerhetsarbeidet. Det er da ingen myte! ;-) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
oslofjord Svart 20.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 (redigert) Det er da ingen myte! ;-) At avisene hver eneste sommer har fotobevis klistret over hele forsiden på at en skjærgårsjeep har havne langt opp på land betyr ikke at hurtigbåter er et utbredt sammfunsproblem. Slike enkeltstående episoder som gjerne skjer om natten i fylla...synes å være de vitenskapelige belegget for at det er førere av planene båter som er problemet. Kano-ulykker blir journalistisk dekket på en hel annen måte enn rib-ulykker. Redigert 20.September.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.