Jump to content

Jeg orker IKKE mer, jeg vil selge båten!


Zitt

Recommended Posts

Vi kjøpte en Wiking 26ac 1982 mod, med Mercruiser 3,6L 180hk, i juni 2011.

Vi har brukt båten ca 100 timer.

Båten var ganske velutstyrt og motoren var nyoverhalt, men innredningen var ganske slitt.

Av det båten ikke har kan jeg nevne; radar, tv-antenne, microovn og komfyr. Ellers har den alt.

Prisen lå omtrent 20/30000 under tilsvarende, og jeg tenkte det var penger jeg kunne bruke til

oppussing.

Jeg kjøpte inn kapp/gjerdesag, stikksag, Fein, slipemaskin og teakplater og lister mm.

Imidlertid viste det seg at tilstanden var adskillig verre enn antatt.

Lekkasjer i vinduer, roraksling og skrog har utsatt alt som har med oppussing å gjøre. Hver

gang jeg har tettet en lekkasje, dukker det opp en ny. Nå er det nok, jeg vil bare bli kvitt hele driten.

Stemningen i huset for båt og båtliv har også sunket dramatisk.

Det er helt opplagt overkommelige ting jeg snakker om for en handyman, med bedre tid til slikt enn meg.

Mine spørsmål er som følger:

- Skal jeg selge båten nå i høst, eller vente til våren?

- Skal selge båten som den er, eller skal jeg bygge opp igjen det jeg har revet av innredning?

- Er det nok at jeg går 30000 i pris?

- Hjelper det å selge med maskiner, verktøy og teak?

Håper på konstruktive svar!

Link to post
Share on other sites

Imidlertid viste det seg at tilstanden var adskillig verre enn antatt.

Lekkasjer i vinduer, roraksling og skrog har utsatt alt som har med oppussing å gjøre. Hver

gang jeg har tettet en lekkasje, dukker det opp en ny. Nå er det nok, jeg vil bare bli kvitt hele driten.

Hører ut som som et helt vanlig båtliv, hvertfall med en 82-modell. Litt av sjarmen!

Link to post
Share on other sites

- Skal jeg selge båten nå i høst, eller vente til våren?

- Skal selge båten som den er, eller skal jeg bygge opp igjen det jeg har revet av innredning?

- Er det nok at jeg går 30000 i pris?

- Hjelper det å selge med maskiner, verktøy og teak?

Håper på konstruktive svar!

Hva ville du kjøpt? En båt som var klar til bruk (forholdsvis klar i alle fall) eller en båt der innredningen var revet og det gjensto masse arbeid? En "nøkkelklar" båt er som regel mer salgbar enn et uferdig prosjekt. Klart, det finnes unntak, noen liker prosjekter, men da til en meget fordelaktig pris.

 

Maskiner og verktøy kan komme godt med senere, du vil aldri få igjen verken den reelle verdien av verktøyet eller bruksverdien. Så hadde det vært meg ville jeg ikke vurdert salg av verktøyet, i alle fall hvis jeg hadde plass nok til å lagre det inntil et eventuelt neste prosjekt dukket opp.

 

Trist at du har endt opp med en båt med såpass mye å ta tak i. Gjerne en nyere og mindre brukt båt kunne være mer interessant? Ja, du må opp i pris, men markedet nå er kjøpers marked, derfor skrur folk prisene ned (til fordel hvis du skal kjøpe, men skikkelig drit for deg som skal selge).

 

Ville ventet med salg til våren, når sola titter fram og temperaturen stiger blir folk yre etter båt :wink: Gjerne du rekker fikse opp litt i løpet av vinteren slik at båten blir mer representabel og du får en kjekkere pris? Slitt innredning er ikke så vanskelig å få betraktelig finere med enkle midler og egeninnsats.

Link to post
Share on other sites

Enig med Hakkannen. Enten må du gjøre klar for bruk, eller være forberedt på å gå godt ned i pris. Leit når det blir slik! Om du satser på å jobbe med skuta og får gjort klart det meste for salg til våren, så skal du heller ikke se bort fra at du likevel får lyst å beholde henne en sesong til :wink:

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

...Nå er det nok, jeg vil bare bli kvitt hele driten...

 

Der har vel alle vi med gammel båt vært, på et eller annet tidspunkt. Ville vært veldig sikker på at det å selge båten og gi opp, var det jeg ville. Ta ei tenke-pause og få ting litt på avstand. Pleier å hjelpe litt, det. :wink: Motivasjon er som en JoJo, den går opp og ned...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for vidunderlige svar!

Problemet er at vi er inne i en ond sirkel.

Madammen har godt lei av tingenes tilstand, og er dermed ikke noe inspirasjonskilde.

Uten den blir det ikke til at jeg gjør så mye, og blir i all hovedsak stående alene.

Jeg er ikke så sikker på om hundene våre trives så godt i båten heller, og ikke har vi barn i den alderen at de kan pushe noe.

Vi har i grunnen kommet til at vi går tilbake til campinglivet. For oss har det dreiet seg om campinghytter....men kanskje campingvogn nå?

Jojo-beskrivelsen din, Trond Østli, kjenner jeg godt til. Til nå har jeg bare jobbet med å holde båten tørr, men den dagen interiøret begynner

å reise seg, vet man jo aldri. Har i grunnen gledet meg i ett år til å begynne på det, og når/hvis det skjer.......hvem vet.

I hvertfall er svarene jeg har fått en inspirasjon i seg selv!

Link to post
Share on other sites

Med en båt som lekker, og en ærlig selger, må du betydelig ned i pris som flere har nevnt.

 

Men nå holder du til i Hordaland ser jeg, her er det mange verft som kan ta jobben med å ta ut alle vinduer, bytte pakninger og sørge for en fagmessig, og tett, montering.

Dette vil sannsynligvis ikke koste mer enn det du må ned i pris og er et vektig salgsargument når du skal selge.

Hvis det er plastarbeider på skroget tar du dette på samme verftet.

 

Få dette gjort nå før Jul, så får du på plass innredningen du har revet før Påske.

Ta en Påsketur med familien i en tett og tørr båt.

 

Er det fortsatt stemning for å selge gjør du det rett over Påske og får sannsynligvis igjen både for utlegg og innsats.

Link to post
Share on other sites

I økonomien sier man at man må se bort fra "sunk cost" når man vurderer et prosjekts videre framtid. Med en lekkende båt er jo dette bogstavelig talt "sunk costs".

 

Med andre ord må du glemme hva du selv har betalt for båten og hva du selv har brukt på prosjektet. Eller som det heter skal man ikke kaste gode penger etter dårlige penger...

 

Altså:

 

Ikke bruk en krone eller arbeidstime mer på båten før du har bestemt deg for hvilke av de to alternativene under som lønner seg.

 

Alterntiv 1 er å gi bort båten: Mulig billigste løsning er å selge båten nesten til gibortpris som den er (på land)

 

Alternativ 2: Fiks lekasjer (men gi blaffen i interiør) få båten på vannet i høst eller til våren å tilby kjøpere en prøvetur for å vise at båten flyter og motor virker. Da kan du forlange mer.

 

Matematikken er altså om det lønner seg eller ikke å båten på sjøen eller om du vil selge den som vrak til gibortpris.

 

Hvis det tærer på familien er det kanskje greit å ta tapet nå å bli kvitt hele båten raskest mulig.

 

Ikke gi opp båtlivet

 

På lang sikt er det triste i historien ikke det økonomiske tapet....men om dere eventuelt gir opp båtlivet for alltid.

 

På neste forsøk bør du vurdere en problemfri splitter ny planende bobåt med påhenger.

 

Gjerne Beneteau , Jeanneau og mange andre har problemfrie påhengsbobåter fra 16 fotere md 60 hk fra ca 200 000 med liten cabin i baugen til romsligere båter to cabiner til med 300hk til 600.000- 800.000 kr.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mye som kan virke håpløst når problemene vokser deg over hodet. I slike situasjoner trenger man rett og slett hjelp til å komme over kneika. Støtter rådet fra Johannes. Sett båten inn hos noen som kan fikse alle lekkasjer og skrogskader på en fagmessig måte. Da har du et godt utgangspunkt for jobben du har gledet deg til - innredning. Gjør du grep nå vil du kunne ha en flott båt til påske.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det blir bedre av å få det hele på avstand i vinter, og senke ambisjonsnivået for hvor strøken båten skal være for å gi mye glede? Det er ikke alt som trenger å være ship shape for å være i tilstrekkelig god bruksstand.

 

Men jeg kjenner meg litt igjen - har selv brukt veldig mye tid på å få ting i en - for meg - akseptabel tilstand, og det tar en del av gleden. For å si det forsiktig. Men kanskje ned-tuning av eget forvetningsnivå og hva som er nødvendig hjelper. Jeg skal selv forsøke å få båten litt på avstand i vinter, og ha et absolutt prosjekt-løst båthold neste år.

 

Sier jeg nå - og har allerede begynt å tenke å neste oppgradering........

Link to post
Share on other sites

Hei Wiking26AC,

 

Jeg mener at du fikk tips til å tette lekkasjene i vinduene for en stund tilbake. Ble det ikke bra, eller fikk du ikke gjort det ?

En annen ting er at dette nesten minner meg litt om de tilfellene "Sinna-snekkeren" gir seg i kast med. Kanskje du skulle gjøre som de fleste der gjør for at ting skal gå bedre, involvere kona.

Ikke bare i planlegging, men også i utføring. Hun vil vel også gjerne ha ting "på stell" når alt kommer til alt. Start med en fremdriftsplan og se hvor dere ender tidsmessig. Første prioritet er en tett båt, deretter en teknisk fungerende båt(du trenger ikke radar og masse dupeditter) hvor betteriene lades, det finnes en mulighet til varme og at motoren kan stoles på. Deretter er det finishen som skal ha prioritet. Gjør som i huset, ta ett rom av gangen og ikke start med noe du ikke har råd til å fullføre(husk det koster penger å pusse opp).

Gjøres dette i riktig rekkefølge, men kona fult involvert og med en plan som hverken gjør det til et ork eller setter økonomien over ende så kan dette gå veldig bra.

Sett båten på land nå og sørg for at den er vinter-konservert og god dekket til så kan dere begynne planleggingen.....

Har du ikke fått den tett så er dette fint vinterarbeide under presenning, da er den dekket til uansett om du tar ut(ett og ett, ikke bit over for mye av gangen) vinduene.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her var det mye bra svar. Essensen må være, ikke gi opp båtlivet. En båt fra 1980 er ikke for gammel. Båter varer mye lenger enn som så, men de trenger litt stell. For 12 år siden kjøpte jeg en gammel cabincruiser med to like gamle liggende Perkins motorer (1971 modell) Jeg hadde denne båten i 10 år. hadde i den tiden hatt en god del arbeide med toppakninger, manifolder og turboer, i tillegg hadde jeg gjort endel oppdateringer for at båten skulle bli enda mere komfortabel. Alt dette kom de to tre første årene jeg hadde båten, og det er klart det var litt strek i regningen når feil oppsto, men de siste syv åtte årene var alt i orden, ikke ett problem oppsto av noen betydning. Vi hadde masse kos i den båten som i alle andre båter vi har hatt, både av nye og gamle båter. Imidlertid, etter ti år, og en dieselpris på rundt en tier ble båten solgt, og vi kjøpte en seilbåt i steden (1990 modell). Har også på den hatt noen oppdateringer og forbedringer, men ingen feil av betydning. Imidlertid ser jeg for meg at det kan komme noe. I forhold til motorbåten vi solgte, har vi spart 60 til 70 tusen på diesel i de to årene vi har hatt den, og vi koser oss vannvittig med den. Enhver reparasjon eller forbedring av båten gjør den mere verd, det er godt å tenke på når man holder på.

Kona var sterk motstander av seilbåt, men med litt list fikk jeg henne enig i å kjøpe seilbåt. Nå maser hun faktisk om at vi skal på sjøen, det skjedde ikke tidligere. Da var det jeg som maste.Båten har blitt brukt hver eneste helg siden april, pluss tre uker ferie hvor vi havnet i Nyborg i Danmark før bauen ble satt nordover til Oslo igjen. Fantastisk tur med bølgehøyde fra 0.0 - 6 meter, uten at det var noe problem. Båt er herlig.

Det er alltid noen småting å gjøre i en båt, men bare ikke lag problemer av det. Ta tingene som det passer i forhold til tid og humør, men bestem deg for at det er bagateller som på litt sikt lar seg løse. Setter du båten på land nå, har du masser av tid til å gjøre ting før vinteren kommer, og i mars titter solen frem igjen, og du har tid før en ny sesong. Ta gjerne en tur på våren før du bestemmer deg for å selge. Husk at båtmarkedet kommer seg opp igjen, det er bare å vente, og bruke en fin båt mens du venter.

Når den tid kommer vil du kanskje ikke selge båten din allikevel, fordi du og kona liker båtlivet så godt. Selg i alle fall ikke båten nå til gibortpris.

Ideen med å engasjere kona, ala Sinnasnekkeren, er sikkert en veldig god ide, om du føler det sånn selv.

Stå på

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Når man kjøper 30 år gammel båt er det ikke annet å forvente enn det du lister opp dessverre. En evig kamp mot forfall og et penge- og tidssluk som har drept båtgleden for mange.

For meg er det gåte at 80 talls båter har noen verdi i det hele tatt.

 

Ja glem hele båten. Det blir bare trøbbel....og hvis det blir båtlykke må du uansett kvitte deg med den fordi du får 3 knops-syke.

 

Nyt båtlivet på sjøen....med en billig ny båt framfor å bruke verdifull båttid på landjorden.

 

Tapt er tapt....du er ikke første som har brent seg på "billige" bruktbåter fra 80-tallet.

 

Selg båten billig til en mekkeentusiast her på forumet, glm båten og drøm om ditt fremtidige båtliv med mer brukervennlig nybegynnerbåt rett fra fabrikken (med lave driftkostnader)

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Nyt båtlivet på sjøen....med en billig ny båt framfor å bruke verdifull båttid på landjorden.

 

 

 

Var ikke klar over at det fantes billige nye båter. Hvilke er disse? :wink:

 

Dersom vi tar utgangspunkt i trådstarters båt kommer han neppe under millionen ved kjøp av tilsvarende ny. Med et verditap på minst 20% første år blir dette alt annet enn billig. En velholdt bruktbåt fra 80-tallet trenger det ikke være særlig problemer med. Og i trådstarters tilfelle ble vel båten kjøpt som et oppussingsobjekt, så da var han nok innstilt på både jobb og kostnader i utgangspunktet. At det viser seg å bli mer jobb enn forventet kan selvsagt ta motet fra noen og enhver, men helt håpløst er det nok ikke. Han trenger bare litt hjelp....

Link to post
Share on other sites

Selg båten billig til en mekkeentusiast her på forumet, glm båten og drøm om ditt fremtidige båtliv med mer brukervennlig nybegynnerbåt rett fra fabrikken (med lave driftkostnader)

 

Ja, til den prisen du mener at Wikingen er verdt så får man vel kanskje en ny 14 foter med 20-30hk outboard. Det blir som du skriver en brukervennlig nybegynner-båt rett fra fabrikken.

 

Ja glem hele båten. Det blir bare trøbbel....og hvis det blir båtlykke må du uansett kvitte deg med den fordi du får 3 knops-syke.

 

Så kommer plommen i egget, her skal man risikere 3-fot syken og den skal man håndtere fra 14 fot og oppover med den båten du anbefaler ???

 

Du må ta litt rev i seilene nå, her er dine anbefalinger i beste fall postet for å provosere et helt forum......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Billige nye båter finnes ikke. Den som tror at nye båter er problem- eller vedlikeholdsfrie lever nok i drømmeland. Man må ha et realistisk forhold til innsatsen ved båtlivet.

 

En kamerat kjøpe en splitter ny 23 foter under krisetiden. Satt ned fra 900' til 600'. Det har ikke vært problemfritt, og ikke billig.

 

Selv hadde jeg en gang en gammel alo mikkel 26 seilbåt. Det var problemfritt. For langt under 100' fikk jeg 5 soveplasser, og en båt på mer enn 270 cm bredde. Ikke noe som kunme gå i stykker. Dvs motoren sviktet en sesong, men det var bare å slenge en påhenger på braketten å kjøre videre (viste seg senere at det kun va en propellsplint).

 

Går man dermot for en enkel skjærgårdsjeep blir verden veldig mye enklere, og antagelig mye billigere for en periode. Bøir jo ikke akkurat nytt for budsjettet vi snakker om her. Men da velger man også et annet type båtliv. Og for mange er det kanskje det beste. Tanken har vært tenkt hos mange, inkludert meg selv.

Link to post
Share on other sites

Var ikke klar over at det fantes billige nye båter. Hvilke er disse? :wink:

 

Dersom vi tar utgangspunkt i trådstarters båt kommer han neppe under millionen ved kjøp av tilsvarende ny.....

 

Ja, til den prisen du mener at Wikingen er verdt så får man vel kanskje en ny 14 foter med 20-30hk outboard. Det blir som du skriver en brukervennlig nybegynner-båt rett fra fabrikken.

 

Billige nye båter finnes ikke. Den som tror at nye båter er problem- eller vedlikeholdsfrie lever nok i drømmeland. Man må ha et realistisk forhold til innsatsen ved båtlivet.

 

 

En glimrende problemfri nybegynner bobåt er f.eks. Antares 5.80 til 269.000 kroner ! http://www.erling-sa...10&open=6190826

Antares 5.80Veil. Kampanjepris: 269.900,-

Veil. pris fra kr.: 283.500,-

Med DF70ATL

 

Her snakker vi om en splitter ny båt med splitter ny motor klar for problemfritt båthold med svært lave årlige driftskostnader og 99 % av tiden tilbringes på sjøen og ikke med båtpuss og mekking.

Trådstarter må jo selv vurdere når han har råd til å bla opp 200.000 - 300.000 eller mer hvis han trenger flere sovekabiner.

Hvis det trengs 5 køyeplasser må man nok noe opp i pris, men trådstarter må selv vurdere konkret hvor mange sengeplasser han må ha og hvilke budsjett som er aktuelt.

 

Bedre å spare ett år eller to enn å bruke flere somre på å mekke, hvis det er slik at trådstarters familie ikke ser på mekking som noe positivt.

 

Med litt leting og prutting hos båtforhandlere er detmange gode nybåtmuligheter i all størrelser.

 

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er liten vits i å sammenligne epler og bananer.......

Det ene er en feriebåt, Antaresen er en daycruiser med overnattingsmuligheter. Dessuten koster den 160.000,- mer enn hva som er prisantydningen på Wikingen.

Dette blir bare vås.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er liten vits i å sammenligne epler og bananer.......

 

men hva gir mest båtglede ?..........en Wiking på land til familiens frustrasjon eller en fabrikkny Antares på fjorden ??

 

Hvis det er en sammenliging mellom epler og bananer, så bør trådstarter kanskje velge eple framfor banan...

 

Nei 30 år gamle biler og båter er ikke for nybegynnere uten spesiel kompetanse

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har tydeligvis ikke fått med deg de mange glimrende forslagene for å få et båtliv med Wikingen.

Det som koster penger er hver gang man skal bytte båt..... det blir mange ganger med ditt utgangspunkt.

 

Sier som Bitteliten, kjøp deg en båt du vokser inn i, ikke en du vokser ut av !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...