Jump to content

Jeg orker IKKE mer, jeg vil selge båten!

Zitt

Recommended Posts

...og motoren var nyoverhalt...

...over-motorisert med en nedslitt motor. Du har satset på feil hest..hm eller båt. Dra heller på sjøen for å nyte naturen med måkeskrik og høre makrellen sprette å samtidig komme fort nok fram...

Har du ikke lest åpnings-innlegget, du pettersand? Og ikke gjør dette til en seil vs. motor tråd, er du grei. Dem har vi hatt altfor mange av.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, pettersand! Vi har en 15fot Askeladden med 8hk Mercury, og den trives vi meget godt i. Som jeg har vært inne på tidligere i tråden bor vi mellom holmer og skjær i kanskje norges fineste skjærgård. Motivet for å kjøpe en større båt var å utvide aksjonradiusen, og se litt mer av fjorder og fjell. Jeg har nærmest vokst opp på et landsted vi hadde i skjærgården litt nord for Bergen, og når det ble solgt kjøpte vi denne båten.

Vi visste jo ikke da hvordan hele denne totalpakken ville passe for oss, blant annet med to hunder, men et sted ville vi begynne. Det eneste vi visste den gang, var at vi trivdes på sjøen.

Jeg er ikke allergisk mot oppgaver og utfordringer, men jeg trives nok best i kjente "farvann". Jeg vet at jeg kan få denne båten til å skinne, men jeg er ikke sikker på om det er verdt det for oss. Kanskje det er på tide å la en annet overta. Jeg mener båten har et potensiale, på tross av hva enkelte andre hevder.

Til deg småbåtentusiasten; Takk for gode tips. Imidlertid har jeg en sønn som er tømrer, men som det dessverre er vanskelig å få i sving. Det sier kanskje også litt om interessen i familien.

Mest sannsynlig ligger jeg i tenkeboksen en stund fremover.

Virkelig trist lesing om en som ville prøve båtlivet! Det finnes mange gamle båter som er i god stand og det finnes mange gamle båter som tilsynelatene ser i stand ut.. Du har vært uheldig å kjøpt båt som har mange skjulte feil og mangler. Min filosofi er å gå ned i størrelse å kjøpe nyere båt. Da får man som regel mye mer glede av båtlivet og en båt som det tekniske fungerer på!

Man kan ha stor glede av liten båt! Akkurat nå prioriterer jeg andre ting enn båt, men det er mye båtglede i en daycruiser også. Det er ihvertfall trivelig at gelcoaten virkelig blir blank når du polerer og at det tekniske fungerer. Jeg eier en hytte ved sjøen og disponerer enda en så da er behovet for hytte på sjøen mindre, selv om jeg kommer til å kjøpe større båt etterhvert som har bedre overnattingsfasiliteter og rekkevidde.. Det eneste som er sikkert er at det blir en båt jeg kan håndtere alene og at det skal være topp moderne motor og kvalitet over tekniske instalasjoner

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hvis det var min båt og jeg hadde en sønn som var tømrer, hadde jeg straks skrevet han ut av testamentet til båten var ferdig, men fra spøk til alvor, båten blir mye mere lettsolgt med ferdig innredning uansett hvem som gjør jobben.

Ferdig båt burde være kurant og få solgt, god plass på få fot, & god fart gjør at dette blir mye båt for pengene.

Angående vedlikehold, så blir dette løpende uansett om båten er 10 eller 40 år gammel.

Lykke til med campinglivet, det nytter ikke med båt når familien går imot.

15fot Askeladden med 8hk Mercury, og den trives vi meget godt i. Som jeg har vært inne på tidligere i tråden bor vi mellom holmer og skjær i kanskje norges fineste skjærgård. Motivet for å kjøpe en større båt var å utvide aksjonradiusen, og se litt mer av fjorder og fjell.

Hvis budsjettet stopper på f.eks. 300 000 kr tror jeg fortsatt en splitter ny daycruiser/cabincruiser som den tidligere nevnte jeanneau Antares 5.80 båten burde vurderes selv om det ikke er hytte på sjøen.

URL Antares 5.80 : http://www.erling-sa...10&open=6190826

Steget fra 15 fot Askeladden md 8 hk til en planende moderne daycruiser med sovecabin, styrhus og høyt fribord er som å komme til en helt annen verden hvor aksjonsradiusen absulutt blir utvidet. Med denne type båt feier man 10 mil. altså f.eks. fra oslo til Tjøme på ca 3 timer hvis man koser seg på lavt turtall og mnst 2 personer kan overnatte på den fjorden eller ved det fjellet du vil se mer av...

Ikke bli overasket om denne middels entusiatiske tømrer-sønnen ber om å få låne en eventuell moderne daycruiser eller om fruen i huset tar med vennindene på utagerende båttur hvis en moderne manøvreringsvennlig liten cabincruiser/daycruiser blir anskaffet.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Oslofjord - er du selger og forhandler av denne båttypen? Synes dette nærmer seg utidig gjentatt reklame. Så mye penger for så lite båt, og som garantert tar et stort verdifall i samme øyeblikk som den triller ut butikken kan du vel ikke seriøst mene at løser trådstarters problemer? Har man utfordringer med å se hobbyverdien ved å vedlikeholde en 80 talls båt blir man i alle fall skyggeredd av å trille et enormt verditap ut døra fra butikken. En ny båt skal utstyres, den skal rettes på alle feil og mangler, alt som ikke virker når det er nytt. Det er ikke slik at ny båt = bare bruk. Ny båt er krangling med selger om retting av ting som ikke virker, utstryr som er motert dårlig etc etc. Jeg kjenner flere som har kjøpt seg splitter ny båt. Men ingen av dem har unngått rundene med feilretting i ettertid - en måtte sågar heve kjøpe grunnet alt som leverandøren av et svært så kjent merke her i Norge hadde klart å tukle til. Slike runder tar i alle fall nattesøvnen fra folk - da er det større verdier som står på spill. Og da mister man i alle fall motivasjonen.

Enten er båte en hobby og lidenskap som tar mye tid - og det gjør den uansett om den er ny eller gammel - eller så er båt en hobby og lidenskap der man har råd til å betale seg ut av det ved å sette bort arbeidet. Jeg kjenner ingen - ei heller med ny båt - som kommer unna dette med vesentlig mer tid enn man forventer på forhånd.

Nå er det vel ikke bare gamle båter det er problemer med, da. En kamerat vadde Antares 6.50 men det var det masse problemer med. Blant annet var det brukt en silikontype i skjøtene i huset som sprakk opp ganske raskt og det ble utett. Pluss endel andre greier. Han fikk forhandlet seg frem til bra pris på en 6.80 for å komme seg over skuffelsen. Men skuffelsen fortsatte med den nye også, for det sprakk i samme fuger på den nye også. Og en del andre skuffelser. Nå er han lei hele båten og vurdere en mindre type av et annet merke.

Så er man uheldig med ny båt kan det også ødelegge båtgleden.

Blant annet var det brukt en silikontype i skjøtene i huset som sprakk opp ganske raskt og det ble utett. Pluss endel andre greier. Han fikk forhandlet seg frem til bra pris på en 6.80 for å komme seg over skuffelsen. Men skuffelsen fortsatte med den nye også, for det sprakk i samme fuger på den nye også. Og en del andre skuffelser. Nå er han lei hele båten og vurdere en mindre type av et annet merke.

Hvor er disse silikon fugene som sprekker på Antares 6.80? Jeg har søster båten Merry Fisher 645 og kan ikke si jeg har sett noe annet enn at overbygget er helstøpt uten deler som er sammeføyet med silikon (unntatt vindus innfesting). Nå har jeg ikke hatt båten lenge men den er tett og ingen ting som har sprekt eller jeg ser at vil kunne sprekke (hvis ikke hele glassfiberen da ryker).

Og etter å ha hatt tre nye båter med venner som har kjøpt gamle slitere så er jeg ikke i tivil om hva jeg gjør neste gang vi skal ha båt (men tror det blir leeenge til for vi er veldig fornøyd så langt med den nye)... Og så langt har jeg hatt mye billigere båthold enn de med brukt (inklusive rentekostnader..) og kronekost per bekymringsfri time på sjøen så er det ikke på samme planet engang....

Redigert av kallagtunet (see edit history)

Er litt i samme situasjon som TS. Da primært fordi resten av familien aldri fikk den samme interessen som jeg håpte skulle komme.. La båten en 30 foter ut for salg i dag på finn med litt tungt hjerte.. Har alltid hatt båt av litt størrelse så det blir litt rart å bare ha 15 foter igjen..

Så du har min fulle forståelse.. Blir for dumt å ha båten uten å bli brukt.

Diskusjonen over mht lekkasjer så har eg inntrykk av at det kommer uansett merke. Noen har selvsagt bedre løsninger enn andre, men at det ikke skal komme inn en dråpe er ikke realistisk på en båt som er blitt noen år tenker jeg..

Redigert av ollebolle2 (see edit history)

Silikonen var brukt flere steder men det var flere problemer og jeg husker ikke om hvilke av de som var relatert til silikonen, bortsett ifra at det ble lekkasje da. Men mener det var fra vinduene iallefall og at hele eller deler av overbygget måtte taes av for å komme til for reparasjon.

Hmm. Ta av overbygget. Høres ut som en stor operasjon da det er støpt i ett stykke...

For meg høres dette mer ut som en vandrehistorie...

Men nok om det. Erfaringen min med å selge kurrante brukte billigere båter er at de holder seg så bra i pris at jeg ikke skjønner helt de som kjøper. Å spare noen få tusen i forhold til ny prutet pris på en ett år gammel båt er like uforståelig som at en 30 år gammel båt kan koste fler hundre tusen...

Syns ikke at du skal sitte å bagatellisere andres erfaringer når du faktisk eier en merry fisher og ikke en antares. Det er jo to forskjellige fabrikater. Forøvrig helt umulig å sammenligne disse to båtene med en 26 fot med akterkabin. Og hvorfor skal ikke en godt påpasset 30 år gammelbåt koste flere hundre tusen? Det er feil å se kun på alderen. Og skal trådstarter spandere ny båt på seg selv må han legge til det han tapte på dette prosjektet.

Redigert av cosmo (see edit history)

Syns ikke at du skal sitte å bagatellisere andres erfaringer når du faktisk eier en merry fisher og ikke en antares. Det er jo to forskjellige fabrikater.

Jeg prøver ikke å bagatellisere, men jeg synes ofte det er mye upresis info på ett forum som dette og mange vandrehistorier om merkers fortreffelighet og problemer som det er vanskelig å få få noe reelt ut av. Og akkurat når det gjelder historien om sprekker i silikon fuger i overbygg så synes jeg den høres merkelig ut når jeg har studert både 680 og 645 i detalj. Jeg kan ikke se at det er noen fuger annet en rundt vinduene der silikon er brukt resten er støpt i ett stykke....

Jeg vil hevde at at å dra sammenlikning mellom MF og Antares er relevant det er to forskjellige merkenavn men fra samme produsent. Det er samme skroget (dog forskjeller i innredning og overbygg) produsert på samme fabrikk og produksjonslinje i polen.

Men nok OT. Jeg tror vi kanskje kan bli enige om at vi er uenige om fortreffeligheten og verdien av å ha gammel båt...

Redigert av kallagtunet (see edit history)

.....men helt siden forrige båtkjøp da marinaer uten hell forsøkte å prakke på meg par år gamle bruktbåter til nesten nybåtpris har det forbløtfet meg hvor dyre bruktbåter var og fortsatt er.

Din konklusjon her er altså: Bruktbåter holder seg godt i pris.

Ja det er jo dette som er problemet....at om man dytter splitter nye Volvomotorer, kartplottere og skinninteriør i 80-tallsbåter får man aldri igjen pengene fordi det fortsatt er en 80-tallsbåt. Man får ikke igjen pengene om man oppgraderer før salg.

....

Ganle biler og båter faller som en stein uansett om man fyller dem med verdisaker....markedet bestemmer.

Konklusjon: Bruktbåter holder seg dårlig i pris.

Er du helt enig med deg selv?

I det siste innlegget ditt jeg har sitert her antyder du jo at man kan gjøre et knallgodt bruktbåtkjøp dersom man finner en 80-talls båt med ny/nyere motor og masse oppgradert utstyr :confused:

Din konklusjon her er altså: Bruktbåter holder seg godt i pris.

Konklusjon: Bruktbåter holder seg dårlig i pris.

Er du helt enig med deg selv?

I det siste innlegget ditt jeg har sitert her antyder du jo at man kan gjøre et knallgodt bruktbåtkjøp dersom man finner en 80-talls båt med ny/nyere motor og masse oppgradert utstyr :confused:

Det jeg forsøker å si er at det er imponerende at 30 år gamle båter har markedsverdi på f.eks. 150 000 kr kanskje takket være naive førstegangskjøpere.

Dog vil man ikke får igjen pengene om man oppgrader en slik 150.000 kroners båt med ny motor eller annet til f.eks. 100.000 kr fordi uansett hva man fyller båten med av luksus, vil markedet huske at båten er 30 år gammel.

Jeg snakker nå om plasbåter fra 80-tallet og ikke om plattgattere og andre gamle trebåter som er så gamle at de er antikviteter...

Hei

Jeg har både kjøpt og solgt gammel båt i høst så noen tips og erfaringer;

-Du må legge ut bilder som viser det som er bra med båten, men også som viser hva jobben innebærer.

-Vurder å få den ut på finn. Jeg gidder alldri å lete etter ting andre steder, og mange er sikkert like mye vanedyr som meg, og ser bare på finn!?

-Høstmarkedet er blytungt så vær forberedt på at prisen må yterligere ned hvis du skal få solgt før jul. Selv la jeg ut en Marex 27 suncruiser, turklar med jolle osv til 259.000. Først når jeg var nede i 159.000 fikk jeg to intresenter hvorav den ene endte med å kjøpe. Jeg gav 320.000 høsten 2009.

-Jeg har selv kjøpt en Enes 32 som jeg fikk til 130.000. Denne er det noe jobb på men er i prinsippet klar for tur med påkost på 20000 på motor.

Jeg har fulgt med på så og si alle eldre cabincruisere på nettet i høst og av de få som i det heletatt blir solgt snakker vi om f.eks nesten strøkne 30 fotere som kryper ned mot 200.000 før de går.

Balticene som ligger ute er et annet eksempel. Veldig fine eksemplarer ligger ute til 300.000 uten å bli solgt.

Jeg solgte og kjøpte i samme marked så da er det jo greit, men jeg vurderte enkelte båter der eierne hadde helt urealistisk forventning til pris også.

Skal være forsiktig med å gi råd, og mener ikke svartmale situasjonen din, men jeg måtte svelge noen kameler selv for å ikke bli sittende med 2 båter i vinter..

Jeg ville gjort en av to:

1. Ta masse bilder og dump prisen til under 100.000 på FINN hvis du vil få noen på kroken i høst.

2. Bruk noen timer med tek7 tilvarende på vinduer etc og klask sammen litt innredning i vinter, så kan det hende du får litt mer for den til våren OG det kan hende at båtgleden plutselig kommer tilbake når våren kommer og dere får dere en fin opplevelse igjen en helg i mai :)

Lykke til uansett :)

Ivan

Selfmade; Takk for din beskrivelse av virkeligheten. Et søk på Finn.no sier meg at det må være mange optimister der ute. I mitt tilfelle vil det si at båten har kostet oss 500.- pr. brukstime bare i verditap. Må kanskje ta en runde til med min kone. Om hun er aldri så lei båten, er hun glad i pengene sine. Hvis det blir til at jeg fikser opp båten, vil jeg gjøre det med stil, ikke bare klaske sammen litt innredning. Å gjøre ting ordentlig eller bare sånn passe tar ofte like lang tid.

cosmo; Liker din kommentar! Det kan gjøre mer vondt å gå tilbake.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...