Jump to content

Båt og dykkeferie i Norge på egen kjøl. Erfaringer?

Sofaseileren

Recommended Posts

Som relativt fersk aow- dykker, har jeg begynt å planlegge vinterens modifiseringer av båten, for å kunne bruke den mest mulig som utgangspunkt for dykking. Tanken er å kunne kombinere ferieseilas langs kysten med gode dykkeopplevelser ( med kjæreste som også dykker).

Kan tenke meg å høre om noen har noe praktisk erfaring / råd i forhold til dette.

( er det noen grunn til at jeg skjelden hører om andre som kombinerer båtferie og dykking?)

Hei

Eg har dykka i over 20 år. Heile tida frå eigne båtar. Dei siste 12 åra har eg hatt seglbåt og har dykka mykje frå den.

Dette frå Portugal i sør til Svalbard i nord.

Kjøp eigen kompressor først som sist. Eg har ein Bauer Junior II.

Det er ein fordel med ein båt du ikkje er for redd for og ei god jolla.

Eg er så heldig at madammen ikkje dykkar, men er god til å køyra jolla.

God tur.

Ask

Egen dykkekompressor er selvsagt en drøm. Men med en nypris på nesten førti store må det nok ligge litt fram i tid. Vi før klare oss med doble flaskesett så lenge, og gjøre litt forarbeide med å kartlegge fyllesteder... Om man regner med både kommersielle dykkesenter, lokale dykkeklubber og brannstasjoner virker det ikke som det er urimelig langt mellom potensielle steder å fylle tankene?

Skylling av utstyr er kanskje største utfordringen. (selv om det selvsagt ikke trengs watermaker :giggle: ) Har plass til en hundreliter ekstra akter i båten, (her er det uansett bruk for en smule ekstra ballast...) så jeg vurderer å legge inn en ekstra tank her med separat trykkvann til poopdekk. Separat fra resten for å unngå å tømme drikkevannet til skylling, og for å kunne fylle vann til skylling uten samme kvalitetskrav som på de ordinære ferskvannstankene. (jo jeg drikker ferskvann rett fra tanken...) Jeg lurer også på om det er uproblematisk å ha lange skylleintervaller på tørrdrakt og bcd, så lenge de ikke tørker? Er det ikke først når saltet krystalliserer seg at det blir problematisk?

Praktiserer buddydykking, og kommer til å fortsette med det, så jeg ser heller at dykking må begrense seg til områder hvor moderskip kan fortøyes for å kunne dykke. Drømmen måtte være en oppblåsbar reserveskipper man kunne ta fram fra et skap når man trengte å ligge på anker, og ha båtvakt under dykket.

Ask: Dykker du kun via jolle, eller også rett fra seilbåten?

Har erfaring med dykking / dykketurer i skikkelig saltvann (Rødehavet), dykkesafari på en uke til 10 dager uten at utstyret kan skylles.

Vi snakker da om mye mer salt enn vårt område har og det er ingen problem så lenge utstyret er i orden ellers.

En liten bøtte med ferskvann for å skylle pusteventilene og inflator holder lenge, bare bruk de mulighetene dere har underveis til å skylle resten av utstyret og ta en skikkelig runde etter ferieturen.

Har reist rundt i Norge for å dykke også og det har gått noen dager av og til mellom to dykk... har lagret utstyret i en firkanta murerbalje og det har gått helt fint.

Hei

Eg har dykka mykje rett frå båten.

Det går heilt fint, men som sagt er det ein føremon å ikkje vera for redd for båten. Bruk eventuelt nokre bilgolvmatter under utstyret når du riggar.

Det er berre tull at du treng så mykje ferskvatn. Utstyret har ikkje vondt av skylling etter kvart dykk, men det er ikkje naudsynt. Eventuelt er ei bøtta ferskvatn til å dyppa småtinga oppi rikeleg. Det er aldri langt til ferskvatn i Noreg, og du kan skylla utstyret når du fyllar vatn.

Ein god stige er bra, men har du jolla kan du klartra opp i den først. Eg har nokre liner med karabinkrokar festa til jolla. Då kan eg henga fast utstyret, ta det av meg og klartra opp i båten.

Problema er luftfylling og lading av lykter Kjøp ein liten inverter om du har oppladbare lykter.

Det er plass til meir enn 12 dykkeflasker i ein Vega....

Ask

Kommentar til behovet av dykkerstige: dette synes ikke jeg er noe viktig punkt. Man ordner seg med liner med karabinkrok slik at man kan frigjøre seg fra utstyret i overflaten. Så er det bare å trekke det opp etter man selv er ombord. Det kan imidlertid være grunn til å tenke over hvordan man vil løse det om en meddykker må hjelpes ombord i tilfelle trøbbel. Det er ingen spøk om man bare er to på tur.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

..Men, du trenger først og fremst en GOD stig for kommer på båten igjen. Med komplet utstyr kan du prøve kommer opp med vanlig stig....

Har vurdert muligheten for dykkestige. Tror ikke dette er praktiskt, da jeg har en spissgattet motorseiler, og å ha en slik slått opp fra badeplattform ville lett komme i konflikt med fortøyningsliner. Kompromisset blir vanlig stige, og å måtte ta av seg svømmeføttene i sjøen. Gjør dette ofte ellers, og det går greit.

Båten er nok et annet kompromiss. Jeg har en motorseiler med poopdekk, det vil si at dekket man befinner seg på før man går i vannet er drøye meteren over vannlinje. Kommer til å lage åpning i rekkverket akter, samt se på mulighet for å dimensjonere opp trapp ned til badeplattform i forhold til standard trapp.

Et viktig punkt du er inne på her, Framtia. Med seilbåt/ motorseiler finnes det jo en løsning for å få mannskap ombord, men det er greit å ha tenkt igjennom den på forhånd: Å bruke bom og storseilskjøtet til å heise med. Men om man ikke har tenkt gjennom / ev klargjort for dette bruket kan det vel bli en ganske drøy affære om man skal gjøre dette klart fra skratch...

Så ikke din post før nå, Ask. Her var det mange gode råd. Heldig vis ikke redd for mindre kosmetiske skader på båten, men bilgummimatte høres ut som en god ide, også for å ikke skli....

Det er plass til meir enn 12 dykkeflasker i ein Vega....

Seiler du Vega, eller har du elefanthukommelse og husker at jeg hadde Vega tidligere? :smiley:

Hei

Nokre ting hugsar eg betre enn anna, og eg har hatt Vega tidlegare.

Her på PB har eg som hovudregel at eg berre uttalar meg om eigne erfaringar, og eg har erfart at det går meir enn 12 dykkeflasker i ein Vega.

No har me ein seglkatamaran på 38 fot.

Elles kan eg nemna at eg har slutta med å dykka med dobbeltsett. Hovudsakleg fordi det er mykje lettare å stua enkeltflasker i seglbåten.

Dei siste åra har eg dykka med to sidemonterte flasker.

Ask

Går ut i fra at du stuet flaskene i cockpittbenkene i Vegaen? Den hadde utrolig godt med plass i stuerommene. Min heldekkede motorseiler på 30 fot har ikke på langt nær samme plass til oppbevaring.

Stuing av flasker høres ut som et godt argument for å beholde det oppsettet jeg har, 10l, 300bar, som vel gir mest mulig luft i forhold til plass.

Jeg går ut fra at samtlige 12 flasker ikke kun var beregnet på egen dykking?

( og: hva mener du med sidemonterte flasker?)

Skylling av utstyr er kanskje største utfordringen. (selv om det selvsagt ikke trengs watermaker :giggle: )

....

Jeg lurer også på om det er uproblematisk å ha lange skylleintervaller på tørrdrakt og bcd, så lenge de ikke tørker? Er det ikke først når saltet krystalliserer seg at det blir problematisk?

Praktiserer buddydykking, og kommer til å fortsette med det, så jeg ser heller at dykking må begrense seg til områder hvor moderskip kan fortøyes for å kunne dykke.

Hei!

Jeg har med dykkerutstyr i båten hele sommeren (det ligger faktisk der ennå...) Kompressor er også med, den stuver jeg bort under dørken (tror den kostet ca 17`+mva da jeg kjøpte den).

Skylling av utstyr syns jeg ikke du skal bekymre deg for. Jeg skyller bare utstyret når vi er på helgeturer eller dagsturer. Ellers skyller jeg bare ventilene, komputerene og noen småting. Resten blir bare tørket og pakket bort. Ikke noe problem med holdbarheten, det holder til du er lei og vil ha noe nytt uansett :giggle: Jeg ville ikke basert meg på å fylle luft på dykkesjapper langs kysten. Ser for meg at det ville bli tidkrevende med mye båtkjøring og bæring av flasker. Da ville jeg ihvertfall hatt med meg mange flasker. 10x300 er ideelt slik sett. Grei luftmengde (avhengig av hvordan du pleier å dykke da!), og greie å håndtere og stuve bort.

Jeg dykker alene når vi er på tur. Jeg syns ofte det er tryggere enn å dykke sammen med noen. Jeg vil ihvertfall holde en knapp på overflateberedskap framfor en pardykker. Men det er jo koselig å ha med en dykkekompis også. Hvis vi er to som dykker vurderer vi om det er best å bytte på å være i båten eller om vi skal dykke sammen.

Fri er i dag en sloop, men jeg regner med at hun er ferdig ombygget til ketch i løpet av neste år. Jeg kommer til å dimensjonere mesanmast, bom og bomopphal for at den skal kunne brukes til løft. Tenker at fordelen med dette er at man også kan svinge det man løfter inn på dekk. Er det noen grunn til at en jolledavit skulle fungere bedre?

Hvis du vil basere deg på ett dobbeltsett (2x12?) og steder hvor du kan fylle luft langs kysten, så blir du nok skuffet og får ikke dykket mye. Det er rett og slett langt mellom fyllestedene utenom de største byene.

Egen kompressor er kjekt å ha, men jeg har drevet mye med HP-kompressorer og av små kompressorer er det stort sett de dyre som overlever. Og aller helst bør en slik ha trykksmøring (oljepumpe). De billigere (Coltri Sub etc) lever på lånt tid i ukyndige hender. Har selv en slik, men er da tross alt "HP-teknikker" med yrkesbakgrunn i faget. Skulle jeg kjøpt en i dag ville jeg sett på Bauer eller tilsvarende kvalitet MED oljepumpe.

En mye bedre og billigere løsning er å kjøpe inn en del flaskesett - bruk like flasker for enkel logistikk. Dobbeltsett er bra på mange måter, men er etter min mening totalt overkill for en fersk AOWD-dykker. Har drevet dykkerskole i noen år selv og har sett mange ferske gå amok i hyllene, tross velmente råd. Så jeg forventer ingen forståelse fra deg på det punktet, ha ha! Uansett, bruk heller penger på flere flasker enn kompressor. Det tar mindre tid totalt å fylle mange flasker på et senter med stor kapasitet enn å fylle mellom hvert dykk på en knøttekompressor. Og så slipper du det evindelige bråket ombord. Det gjør forresten de i båten ved siden av dere og...

Du trenger virkelig ikke skylle utstyret ditt mellom hvert eneste dykk. Ta det når dere kommer til ei brygge. Det ligger vel stort sett en vannslange på de fleste brygger i Norge, og ingen tar betalt for å bruke litt vann heller. Skal dere lagre utstyret ombord så sørg for tørkeskap. Ellers blir det guffent ombord!!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Eureka: Helt enig! Min kommentar var mere ment å spørre om det var ulemper ved bom som løfteanordning som jeg ikke så.

H-35: Kjøper poenget ditt med flere flaskesett, og, til din overaskelse: poenget ditt med dobbeltsett.

Egentlig er det noe jeg har tenkt på hele veien, å holde meg til en basiskonfigurasjon, og heller optimalisere den. Med gammel båt som trenger mye investeringer framover (bla ny motor....), MÅ jeg holde shopping av dykkerutstyr på et moderat nivå.

Dessuten har min kjæreste / meddykker dykket aktivt i mer enn 25 år og bruker en 8 liters 300bars flaske, og hun ville nok ledd av meg om jeg skulle forsøke å forsvare kjøp av x antall dobbeltsett...

Tør dessuten ikke tenke på hva de årlige servicekonsnadene av mange dobbeltsett ville komme på...

Skal forresten hente nyinnkjøpt brukt 10/300 flaske i ettermiddag, NR 2 i samlinga....

Lagring av dykkerutstyr ombord: vurderer å lagre tørrdrakter på dekk i plastkasser, ev med hull i bunn for noe ventilasjon / avrenning? Tørkeskap ombord er det ikke plass til.

ment å spørre om det var ulemper ved bom som løfteanordning som jeg ikke så.

Skal du bruke bommen som løfteanordning vil du vel være avhengig av folk i båten.

Med daviten bør du klare å legge det opp slik at du kommer deg opp i båten selv om du er alene.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Ser poenget sjøtunga. Siden Fri er spissgattet, og jeg har problemer med å se for meg eg god plassering av daviter (kunne ha god bruk for det til jolla også), må jeg nok finne andre løsninger. Om det forberedes på forhånd, mener jeg det er mulig å rigge opp en dobbel bompreventer / låse bommen mot en av sidene.

Det slår meg at dette kan være en fornuftig ting å gjøre generelt ved dykk fra båt for både å kunne løfte opp utstyr, og i værste fall en skadet meddykker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...