Jump to content

Passer et Volvo Penta 290 DPE drev ned i et 200 liters fat?

Renita

Recommended Posts

På DPE er det som følger:

Ta av drevet. Når det er av, kommer S-slange tilsyne. På den passer en Gardenakobling 100%! Lag en slangestuss fra Gardenaen som går ned i 20 liters dunke.

Kjør først igjennom plenty med ferskvann (5 minutter), derretter kjører du igjennom frostveskeblanding. PÅ dine KAD32 går det ca 15-20 liter frostværske i systemet. Pga søl og at du skal la det gå litt for å være sikker, blander ihvertfall jeg 25 liter, dvs nesten 1,5 blandede 12KG fra Biltema.

mvh

Bavaria3sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Motoren din suger inn det den skal.

Husk dog følgende: Når du har laget deg Gardena kobling og greier, stappet den ned i et kar/kanne hvor også en hageslange ligger og fyller på på nesten full guffe. Motoren din suger på tomgang nesten samme tempo som en hageslange klarer å levere. DU MÅ PRIME SJØVANNSFILTERET MED VANN!!. Dere må være 2 personer, en ved nøkkelen start/stopp og en som hojjer hvis den ikke suger.

Det tar ca 10 sekudner før ferskvannet kommer ut eksosen , det er nervepirrende sekunder :-) Men husk å fylle vann i sjøvannsfilteret, skru igjen filteret og start opp innen 2 minutter. D a vil den suge. Uten priming spiner bare pumpa i luft og greier ikke å dra inn vann.

Testet på aqad41, kad44, kad32

Når du er feridg, faller det vannet som ikke holdes i motoren ut, ittno å bry seg om. Tenkte jeg skullle lage en bildeserie og legge ut når jeg tar våre motorer rundt den 05.10 :-)

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Motoren din suger inn det den skal.

Husk dog følgende: Når du har laget deg Gardena kobling og greier, stappet den ned i et kar/kanne hvor også en hageslange ligger og fyller på på nesten full guffe. Motoren din suger på tomgang nesten samme tempo som en hageslange klarer å levere. DU MÅ PRIME SJØVANNSFILTERET MED VANN!!. Dere må være 2 personer, en ved nøkkelen start/stopp og en som hojjer hvis den ikke suger.

Det tar ca 10 sekudner før ferskvannet kommer ut eksosen , det er nervepirrende sekunder :-) Men husk å fylle vann i sjøvannsfilteret, skru igjen filteret og start opp innen 2 minutter. D a vil den suge. Uten priming spiner bare pumpa i luft og greier ikke å dra inn vann.

Testet på aqad41, kad44, kad32

Når du er feridg, faller det vannet som ikke holdes i motoren ut, ittno å bry seg om. Tenkte jeg skullle lage en bildeserie og legge ut når jeg tar våre motorer rundt den 05.10 :-)

mvh

Bavaria32sport

Jeg fikk ikke mine drev til å suge opp ferskvann. Selv med å ha primet sjøvannsfilteret (2 ganger) . Jeg brukte muffer til å klemme på drevene (DPE-drev), men det gikk ikke. Muffene var nok ikke 100% tette siden inntaket sitter helt i kanten av drevet. Kan det være det som er grunnen, dvs at det ikke blir vakuum nok?

Muffer fungerer dårlig ved undertrykk. Mange ødelegger impellerene på den måten.

Her er en metode som fungerer godt.

Bruk et 32 mm pvc rør og koble på slangen mellom drev og skjold. Sett en bøtte under og fyll denne med vann. Stikk så hageslangen inn i pvc røret og start motoren. Når den suger stikker du røret ned i bøtta og det samme med vannslangen.

Når motoren er kjørt en stund blander du opp en ny bøtte med frostveske som du har klar. Fjern hageslangen, og når bøtta er nesten tom begynner du og fylle i med frostveskebøtta.

Om drevet er avmontert kan du skyve bøtta innunder skjoldet idet det kommer blått vann ut av eksosen slik at eksosvannet renner ned i bøtta.

På den måten kan du fortsette og kjøre en stund mens frostvesken sirkulerer i systemet.

Stopp så motor og la resten renne tilbake i bøtta.

Da har du spart endel frostveske som du kan bruke til motor nummer 2 og/ eller toalett og septik.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...