Jump to content

hvordan vinterkonservere vp 271 v8?

Superkul

Recommended Posts

I utgangspunktet holder det å tappe sjøvannsdelen for vann via motorens tappeplugger. Men for å være sikker kan det være greit å kjøre glykol gjennom systemet. Da vil det vannet som evt. er igjen være frostsikret i tillegg til forbyggelse av korrosjon. Ferskvannsdelen skal derimot allerede være frostsikret dersom du bruker glykolblanding, men bør testes for frostbestandighet og evt. skifte veske dersom nødvendig.

Så lenge ferskvannssiden av kjølesystemet inneholder frostvæske som er bra har du kun sjøvann i sjøvannspumpa, varmeveksleren og i noen tilfeller eksosmanifoldene. Jeg anbefaler å ta ut impelleren i sjøvannspumpen, den sitter lavest og da tapper du sjøvannet når du tar av lokket. Sjøvannsslangene ut fra varmeveksleren går til eksosmanifoldene eller riserne avhengig av om du har hel- eller halvsystem. Ta av disse. Noen varmevekslere har anode, den må skiftes årlig.

Det sitter to tappeplugger i bunn av motoren, en på hver side i tommeumbrako, og tar du ut disse renner alt vannet i motoren ut.

Det betyr ikke at alt vann i slanger, i bunn av manifolder og i pumper osv. nødvendigvis renner ut, slik at det kan være en god ide å åpne sjøvannspumpen som DieselDahl nevner, og ofte går slangene til manifoldene fra termostathuset og nedover til manifoldene, slik at manifoldene må tappes separat, og det er egne tappeplugger på disse.

Dersom ikke tappepluggene har vært regelmessig ute, så sitter de som regel godt, og litt frostvæske er ofte like enkelt.

tror jeg går for glykolblanding igjennom alt så er jeg sikret , skal måle om den holder mål på veksleren også

det ante meg at det kan ligge igjen litt her og der

apropo anode på veksleren så aner jeg ikke hvor den sitter, såurte om det her på bp men fikk ikke noe skikkelig forståelse av det

har ikke lyst og begynne skru på noe som virker :saint:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...