Superkul Startet 19.September.2012 Del på Facebook Startet 19.September.2012 jeg har en volvo penta v8 271 med ferskvannkjøling og ønsker tips om hvordan vi best får ut vannet holder det og ta ut plugg noe sted eller må jeg kjøre gjennom glykol??? motoren står på pall i garagen så det er null problem og komme til vil nødig frostsprenge den i vinter før den heises i båten Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Cruiseliner Svart 20.September.2012 Del på Facebook Svart 20.September.2012 I utgangspunktet holder det å tappe sjøvannsdelen for vann via motorens tappeplugger. Men for å være sikker kan det være greit å kjøre glykol gjennom systemet. Da vil det vannet som evt. er igjen være frostsikret i tillegg til forbyggelse av korrosjon. Ferskvannsdelen skal derimot allerede være frostsikret dersom du bruker glykolblanding, men bør testes for frostbestandighet og evt. skifte veske dersom nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.September.2012 Del på Facebook Svart 20.September.2012 Så lenge ferskvannssiden av kjølesystemet inneholder frostvæske som er bra har du kun sjøvann i sjøvannspumpa, varmeveksleren og i noen tilfeller eksosmanifoldene. Jeg anbefaler å ta ut impelleren i sjøvannspumpen, den sitter lavest og da tapper du sjøvannet når du tar av lokket. Sjøvannsslangene ut fra varmeveksleren går til eksosmanifoldene eller riserne avhengig av om du har hel- eller halvsystem. Ta av disse. Noen varmevekslere har anode, den må skiftes årlig. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.September.2012 Del på Facebook Svart 21.September.2012 Det sitter to tappeplugger i bunn av motoren, en på hver side i tommeumbrako, og tar du ut disse renner alt vannet i motoren ut. Det betyr ikke at alt vann i slanger, i bunn av manifolder og i pumper osv. nødvendigvis renner ut, slik at det kan være en god ide å åpne sjøvannspumpen som DieselDahl nevner, og ofte går slangene til manifoldene fra termostathuset og nedover til manifoldene, slik at manifoldene må tappes separat, og det er egne tappeplugger på disse. Dersom ikke tappepluggene har vært regelmessig ute, så sitter de som regel godt, og litt frostvæske er ofte like enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 21.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2012 tror jeg går for glykolblanding igjennom alt så er jeg sikret , skal måle om den holder mål på veksleren også det ante meg at det kan ligge igjen litt her og der apropo anode på veksleren så aner jeg ikke hvor den sitter, såurte om det her på bp men fikk ikke noe skikkelig forståelse av det har ikke lyst og begynne skru på noe som virker Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.