Jump to content

når skal båten på land


is_620

Recommended Posts

Båten havner på hengeren 19. oktober. Men det er utelukkende fordi flytebryggene taes på land den 20. her oppe...

Regner med det blir noen turer til etter det frem til mørketia tar helt over, eller jeg blir lei av å dra den opp på hengeren igjen...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Godt ikke hele landet er like tilfrosset som Oslofjorden! Jeg bruker båten heel året, flere ganger i uka. Må vel ha den opp en tur snart, men det blir neppe snakk om mer enn et par dager for anodeskift og spyling...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke opplevd tilfrosset Oslofjord ennå, men så har jeg jo bare en vinter bak meg, og da ble båten brukt minst en gang i uka.

 

Men siden jeg har endel å gjøre med den som krever at den blir tatt opp, så er jeg innstilt på at den må noen uker på land.

 

Men i så fall ikke før isen kommer!

Link to post
Share on other sites

4. eller 5. oktober avhengig av når krana har kapasitet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tok opp min for 3 helger siden men det var pga av problemer med drevet. Hadde vært ute til midten av november hvis ikke. Er trist og se den på land og jeg må jo se den hver dag siden den ligger på jobben. Fordelen er jo at nå får jeg jo gjort alt som skal gjøres (Hvis jeg ikke jobber ræva av meg på jobb i steden)

Link to post
Share on other sites

Vurderer å få den opp i helga. Greit med alt som er gjort før snøen kommer.. Var is på ruta på bilen i dag:(

 

Men skal ha den hjemme så den kan settes ut så tidlig som mulig neste år.. Aldri hatt den stående ute før så håper den tåler det;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis alt går etter planen så havner skuta på land denne eller neste helg. Flere måneder for tidlig spør du meg.... :nonod:

Men båten mangler varmeaparat, og med temperaturene på ustoppelig vei nedover, så er det nok bare å innse at båten nok ikke kommer til å bli brukt så veldig mye fremover. Da er det bedre å få båten på land og bruke årets gjenværende varmegrader til å få gjort litt arbeid ombord.

Det elektriske anlegget er vintage 1989 og bærer preg av at utstyr har blitt montert, skiftet, demontert og så videre litt på måfå de siste 25 årene. Med andre ord skikkelig god, gammeldags spaghetti: uoversiktlig, med en god blanding av unødvendig stort spenningsfall, dårlig kontakt og underdimmensjonerte kabler både her og der. Første oppdrag etter at båten er på land, ryddet og vasket blir dermed å gå løs på spaghettien og få byttet ut mest mulig, om ikke alt sammen.

Neste oppgave blir å sørge for at neste sesong kan strekkes lengst mulig i begge ender: Montere varmeaparat! Ideelt sett så skulle jeg hatt en dieselvarmer, men disse er dyyyyyyre. :nonod: Jeg har en Origo spritvarmer (som jeg ennå ikke har fåt testet) på ca 1500W, men da denne er frittstående så tør jeg ikke bruke den underveis.:crazy: Heldigvis så er ikke alle gode råd (svin)dyre: Noe så enkelt som en defroster er jo alt som skal til for å ha varme i massevis så lenge vi er underveis! :thumbsup: Med defroster underveis, og Origoen (pluss kanskje en liten vifteovn) til bruk i havn, så vil vi kunne strekke sesongen ganske bra uten å sprenge budsjettet komplett og totalt. :smiley:

Defroster og totalrenovering av det elektriske anlegget skulle gi meg plenty å gjøre i vinter. Blir jeg fort ferdig, så finner jeg garantert på flere ting å gjøre før båten skal på vannet igjen. :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Går opp på lørdag her også. Mitt argument er som flere andre, heller ha ett par helger med folkelige temperaturer for vinterkonserveringen og klargjøringen der, i stedet for å skli rundt på isbelagte dekk for å bygge stativ, trekke presenning etc. En del ting som skal skrues ut her også, vinterarbeid må man ha :)

Link to post
Share on other sites

Opptak blir nok som vanlig ikke før siste uke i oktober eller første uke av november. Det kan bli mange fine helger fremover nå. Kommende helg er det meldt 15 - 17gr. og rolige vindforhold med en del sol. Så på torsdag setter vi kursen for Oscarsborg. Men nå skal "Hansentoppen" opp over kalesjen. Da holder vi mye bedre på varmen i en kalesjebåt som vår Saga27 er.

 

Vi er heldigvis ikke låst til spesielle datoer for opptak og utsetting. Det er bare å si i fra et par dager før vi vil opp. Samtidig gir vi beskjed om hvilket ukenummer vi ønsker utsetting til våren, og så finner Sverre en egnet plass. Og utsetting blir nok når isen går i havnen i månedskiftet mars/april. Både vinter og vårklargjøring kan ofte bli kalt og surt, men det tåler vi for å få en lang båtsesong.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...