Jump to content

når skal båten på land


is_620

Recommended Posts

Forsikring. Det kan være en ide å sjekke forsikringsvilkårene, mange har standardvilkår der forsikring på vannet er gyldig i perioden fra ca. 15.mars til 15.oktober . På vinteren er båten i realiteten ikke forsikret for annet enn brann, tyveri og landbaserte skader. Jeg har utvidet min forsikring til å være helårs på vannet.

 

Erfaringen tilsier at høststormene kommer fra sist i september og utover, da må man vurdere hvor gode fortøyninger man har, hvor godt skjermet havnen er. Jeg antar at mange sover bedre med båten på land når stormene kommer. Selv har jeg elektrovinsj og båtvogn i naustet. Om sommeren ligger båten ute, nå til helga kommer den inn i hus og legges ut på helgebasis . De med båthenger kan også ta opp og sjøsette igjen.

 

Når jeg snakker om forsikring, vær obs på at ansvarsforsikring ikke ligger automatisk inn som på bil. Ansvarsforsikring koster lite og er kjekt å ha.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg fortøyd i dokken under traverskrana i Son. Klar for opptak i morgen.

 

Må legge ned targaen og antenner i kveld.

 

Et pussig sammentreff var at båten som ligger heist opp ved siden av er en båt jeg kjenner godt fra barndommen.

Det er en Hershine 42 som er en Taiwanbygget Traderlignende båt som et vennepar av foreldrene mine kjøpte ny i '87.

 

d0bff1482cfb15726df7727d8181816c.jpg

 

2ae535ea740782187309c65dcb11d846.jpg

 

Trist at årets båtsessong er over... [emoji30]

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg skal opp neste helg SAP, men hadde nok holdt ut en del lengre om det ikke var for at jeg ikke har gjort vinterklargjøring på denne båten før.

Tvi-tvi i morgen. Du unngå i hvert fall vinden som kommer på ettermiddagen. Kan jo sende deg bilde lørdag ettermiddag for da skal de løye og bli sol og varmt :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Opp til uken. Er vel ferdig stoffet igjen neste helg. Får sysle litt med diverse nødvendig og unødvendig før teltet tas på mens det ennå er følelse i fingrene. Snart skisesong og fjellet nå. Årets båtbudsjett er ikke brukt opp, så jeg får fundere litt på hva nissen skal komme med til jul.

Link to post
Share on other sites

Sku ta opp båten i dag. Ble litt travelt da jeg hadde glemt en middagsplan.. Kjørte å henta hengeren.. Lysene fungerte kunn på høyre side. Æsj. Gikk ut og rikket og ruklet på kontakter uten forskjell, gikk å sjekket hver lykt, og fant ut at noen har klippet kabelen!!! Blir så sint! bilde

 

Jaja.. Lys på en side får holde. Jeg har lånt bil for anledningen så alt er klart. I stresset glemmer jeg av stroppene!! Ringer pappa som var i nærheten og han kunne kjøre ned stroppene. Når han kommer har han feil stropper så klart..

 

Status er at båten fortsatt er på sjøen og jeg graver meg ned resten av dagen. Alt som kan gå galt går galt osv.. Prøver igjen senere...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Om alt går etter planen så havner båten på landjorda på lørdag. :nonod:

Aller helst så skulle den fått bli i sitt rette element til isen kommer (om den kommer i det hele tatt), men når madammen foretrekker å ha det varmt på båttur, og båten mangler varmeaparat, så er det liten vits å vente stort mer med å ta den opp.

Forhåpentligvis så er i det minste defroster på plass iløpet av vinteren så neste sesong blir forhåpentligvis atskillig lengre enn denne. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Båten ble tatt opp på lørdag, og nå står den fint og tørt i naustet. Jeg har strømm og vann, og opptrekksvinsj, så vedlikehold og inn og utsett går som en lek. bruker en Tysse opptrekksvogn med selvjusterende krypper. alt går som en lek

bilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...