Jump to content

Volvo Penta 11 md sjekkliste

stian83

Recommended Posts

Hei alle sammen! ny bruker her, på full fart inn i båtverden. Har fartet rundt i en vestfjord 17 fot i 1 år, men nå skal den byttes med en Grimsøy 26 fot med vp11md- usikker på om det er C eller D, og årsmodell, bortsett fra at den er gammel ( 80tallet ) og saltvannskjølt. Ja jeg vet- jeg er gal, bra moring osv

båten trenger i tilegg en skikkelig oppussing i vinter men det er bare artig, bilder kommer etterhvert om ønskelig.

Frøkna vil ha overnattingsmuligheter, og har en jeg kan bytte nesten likt med, tipper jeg må ut med 5-8 000 i mellom.

Har FINLEST all info om denne båten og denne motoren her på forumet, og sitter nå og leser manualen. Men er det noen som kan disse motorene som kan gi meg en sjekkliste over hva jeg bør se etter? skal nemelig prøve båten denne helga, og lurer på om det er noe spesielt jeg skal se etter. Har som sagt lest alle tidligere svar og plukket meg ut dette.

Den ene C/D har 2500 omr. og 3000 omr ved maks.

Sjekk om man kjenner forskjell på sylinder toppene

Utover det- er det endel mere jeg har plukket opp, men det kan jeg ikke sjekke ved besiktigelse, betaler såpass lite for en båt som etter en vask og litt pute trekk, litt skai og nytt elektrisk er fin igjen, så føler på det og begynne og demontere motor for og sjekke div.

Så- er det en VP11MD eier her inne som kan gi meg en sjekkliste ved kjøp ( og andre som lurer )

Hva skal man sjekke, hva skal den lade med, hvordan skal den gå, VP!!MD for dummies ( meg )

takker for svar, mens jeg setter meg mere inn i denne tME metoden som jeg tipper jeg må igjenom i vinter;)

Stian

Redigert av stian83 (see edit history)

Dette er en gammel motor. Det er også en enkel dieselmotor. Du må selvfølgelig prøvekjøre den og se om den virker tilfredsstillende.

Sjekke først olja..ikke grå=vann i olja.?

Start; Lett eller vanskelig å få igang.?

Kjølevann ok.?

Kjøres med belastning..kjølevannstemp ok? Ingen variasjoner etter en tid?

Hva med o/min. jevn under belastning ?

Farge eksos, ved start,under belastnig og når motoren er varm?

Andre ting du reagerer på ?

Sjekke dette først så kan vi talas ;)

Redigert av pettersand (see edit history)

Vet du årsmodell ? !! D kom i 1981 og ble produsert til 1985.Vær obs på at det begynner å bli smått med deler til Disse motorene.Kontroller nøye temperaturen.Sjøvannskjølt fra begynnelsen av 80-åra kan fort være fullt av rust i kjølekanalene.Du kan prøve å finne ut om det har vært en samvittighetsfull eier som har hatt kjøleveske i systemet om vinteren !Da kan den ha greid seg bedre.

Forøvrig les hva "pettersand"har skrevet.

Hei, Tusen takk for gode svar.

Jeg kom ned når de skulle legge den ut. Båten ligger hos en forhandler. Var tilstede ved 1 gangs oppstart etter 1 år på land. De har satt den inn med kjøleveske når de tok den opp. Det som skjedde var:

Pga den har stått såpass lenge var det litt vann i tanken, så de tømte den og koblet seg rett på en annen tank. motor startet faktisk etter 5 sekunder, hostet endel gråbrun røyk og ristet endel, men roet seg fort ned og det kom "vanlig" gammel disel røyk, farget hvit syns jeg.- Det kom ikke kjølevann ut ved eksos så de begynte og feilsøke, fant feilen ved overgang eksos manifoil og det termostathuset, det har gått av litt metall på maifold så de fikk det ikke tett, så båten sugde ikke kjølevann, de måtte også ta ut den termostaten ( skal ikke ha varmtvann )

Det kom ved oppstart ut en skikkelig avleiring / rustklump. Ved gass pådrag røyk den litt ekstra i 2 sekunder, samme brungrå røyken, før den ga seg og gikk vanlig igjen med hvit røyk. Motor gikk fint, sammenlignet med de videoene jeg har sett på youtube faktisk.

De viste ikke noe annet om motor enn at den kom fra en seilbåt. Jeg fant ikke noe navn på den, så vet ikke om det er en C eller D, kun vp11MD.

Eier av seilbåt skulle på jordomseilig og byttet derfor motor. Båten er faktisk fin, mye bra teak som kan pusses/lakkes fin igjen- kalesjen er stygg, men hel. Frøkna jobber på renseri så den blir som ny igjen.Omsøm av alle sømmer til fastpris 2300 kr i halden.

vanntank, vask, do uten septik, fin lugar som trenger litt vask og putetrekk. Trenger kun at motor holder 2-3 sesonger, da er båten 100% og jeg økonomisk istand til og bytte den i ny.

Skal prøve den på vannet til uka, når de har sveiset det som gikk av ( 3-5 mm )

Kommer da tilbake med kjølevannstemp og mere info. ( det skal vel kun bli lunk når den er saltvannskjølt, mener jeg har lest her inne om en ca 40 grader ? )

Takk igjen for raske svar

Redigert av stian83 (see edit history)

Reagerer på at du skriver den ryker hvitt har den lekkasje av kjøleveske inn i sylindre ..motor skal ikke ryke under gange annet en bittelitt under oppstart

Ellers så tror jeg jeg hadde styrt unna den motoren etter det du skriver med rust og utett etter ett år ..lukter problemer med den er nå min mening

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Aner ikke om det er lekkasje inn i sylindere som du skriver, den ryker under gange, men den gikk jo maks i 1 minutt av gangen, kanskje 3-4 ganger når de feilsøkte. Forstår motor antagligvis ikke er helt gull og grønne skoger, men har beregnet og kjøpe ny motor om 2 sesonger. betaler veldig lite for denne båten, under 30 000, så må nesten ta sjangsen om det ikke dukker opp noe meget urovekkende info fra dere her. Regner med og prøve den på vannet til uka, og skal da sjekke etter den har fått gått litt om det fremdeles ryker. skal også sjekke olje farge og temperatur.

Har alerede funnet eksosmaifoli og termoostathus som deler, og kjøper det om jeg tar båten. Er spent selv. Får testet snekke livet får 30 000 og litt oppussing, og liker vi det kjøper jeg ny maskin=)

Det er "normalt" att den motoren ryker (Volvoer ryker), men er røyken hvit eller grå? Ryker den mye når den er blitt ordentlig varm under belastning (ca-60-70 grader under forutsetning at termostaten er montert)?. Vannlekkasje f.eks i topp-pakning vi gi olje med gråfarge etter en tid. Du må kjøre motoren minst en !/2 time, med belastning, følg med på temperaturen, hold fysisk øye med motoren, kjenn på br.rør og topp, lik temp på alle sylindre, lytt ingen ulyder, sjekk tetning akslinghylsa, bruk nesa, ingen skummel lukt osv. Det er ikke så dumt å ta med en riktig motorkyndig dersom du ikke er fagperson.

Ha ha=) Min bror har en comfort 30 som han har pusset opp/pusser opp. Fått min dose med seiling, det er ikke noe for meg. Men har vurdert og kjøpe seil båt og kaste masta;)

Var innom forhandler igjen i dag på vei hjem fra jobb, det var utrolig bra timing- eksos manifold var tatt av og de fikset på den, så jeg spratt oppi og tittet inn i motor. Det så ikke så gæli ut, aner jo ikke hva jeg ser etter men det var åpene hull, kjente inni de og det kjentes likt ut. Det var selvfølgelig rust men fikk ikke av noe og det virket egentlig ikke så ille. Gikk så og pratet med mekaniker og han sa at han kom til og rengjøre manifol og der han kom til i motor før han satt det sammen igjen- og de legger ut båten i morra. så da vet jeg det ikke er tett inni motor, og manifol blitt renset. Da er det og sjekke olje og temperaturer ved test på vannet- høre etter ulyder og sjekke akslings saken ;) Takk for alle innspill så langt!

Oppdatering.. Vel, har nå prøvd skuta - og er litt smålei. Virker som de ikke er intr i og "bli kvitt" skuta siden det er snakk om så lite penger. Har sagt at jeg trenger at motor fungerer og hver gang jeg har verdt der har det verdt ett problem med ett eller annet. Men i dag fikk jeg testet den. Motor startet som ett skudd, og vi la på vei. Legger så merke til at det har sluttet og komme kjølevann i eksos, som forøverig røyk endel, gråhvit i fargen. Åpnet motor kassa og fant at ledningen til termostat var frakoblet. Satt på den og selvfølgelig- alarmen gikk-

Vi returnerte til brygga og stoppet motor. Da kom det en annen båteier som tydligvis har peiling på VP. Han kommenterte røyken og sa, at det kan være pga gammel diesel/toppakning/dårlig kjøling.

Vi gikk over kjølinga og fant ut at den ikke er tilkoblet girkassa.

Ga de beskjed at om de skal bli kvitt båten så får de fikse opp i ting, ikke bare si det er gjort. De sa de hadde testet båten ute, med det resultatet at jeg har kjørt uten kjøling i 25 minutter- hva kan jeg ha ødelagt da?

motor virket bortsett fra dette veldig fint. Lading, start, fremover revers alt. Liker båten godt og er utrolig nok fremdeles intr.

Fant ikke hvor jeg skulle sjekke olja, men det må jeg uansett ta neste gang. Jeg tror impeller er gåen for maifoli er rengjort, så det skulle verdt vann der. Aner ikke. HVor mye jobb er det og bytte topppakning, og ca ca pris om noen vet det. Sylinder toppene var varme, kunne ta på de men ikke holde hånda der mere enn 2-3 sekunder.... Hva tror dere.. Jeg har veldig lyst på den for den er så billig- og trenger ikke motor til og fungere mere enn i 2 år. ( arver endel )

Hvor mye skade kan motor ha tatt av kjøring uten kjøling, den gikk fint hele tiden, på lavt og høyt turtall. Ristet endel ved høyt turtall.

Når jeg vet at manifoli er åpen, og de kanalene er greie så er det vel impeller?

mye jobb og kostnader ved topp pakning bytte?

Tusen takk for innspill. Tar helga- med samme 17 fots vestfjord som jeg skal bytte inn, og håper de fikser dette til uka.

Det kan godt være kjølekanalene rundt sylindrene som er gjenngrodde. Det er antageligvis det som plager min motor. På min er impeller helt ny, termostaten er ny, og eksosmanifolden har jeg gjort ren. Likevel blir motoren alt for varm. Jeg prøvde med syrerens (systemrens) uten at det hjalp. Nå er motoren løs fra motorfestene, og venter bare på at jeg skal få tid til å løfte den ut av båten. Jeg gjøpte det jeg trenger av deler her : http://crommarine.bai.se/default.asp?sPage=/_/main.asp

Der ble det litt over en tusenlapp for de pakningene og o-ringene jeg trenger for å skru motoren fra hverandre, og få den rengjort. Jeg har en tråd her på båtplassen om denne motoren, og kommer til å legge ut bilder / info der så snart jeg kommer i gang. Må bare bli ferdig med å skifte tak på huset først ;)

Hei, her kommer en ny oppdatering.. Stakk innom igjen, forhandler beklaget alt styret og sa de hadde gått over skikkelig og funnet endel feil på motor. Pga de trengte plassen og jeg hadde verdt utsatt for mye rot, fikk jeg tilbud om en annen båt til samme innbytte pris. Kort fortalt, tok den. Skal hente den og bytte inn min på mandag så da kommer det en ny oppussing/spørsmåls/fjaseprat emme om den båten, legger ikke ut noe her enda da jeg ikke har skrevet noe kontrakt enda. Men det er mye mere båt til samme prisen, min vestfjord på henger pluss kroner i mellom. info kommer over helga, God helg folkens

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...