Jump to content

Klargjøring av volvo penta aq 130 før vinter


Ogranmo

Recommended Posts

Hei. Jeg kjøpte en Draco 17 fot med volvo penta aq130 nå i vår. I og med dette er den første båten med innenbordsmotor jeg har hatt så har jeg noen spørmål.

Har fått med meg at det må kjøres frostvæske inn i kjølesystemet før vinter, men er det slik at man må kjøre motoren ordentlig varm først slik at termostaten åpner seg så frostvæsken kommer inn i kjølekanalene på motoren? Eller holder det å bare suge inn frostvæske mens den er kald?

Alle råd og tips tas i mot med stor takk!

Hilsen nybakt båteier. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det som er sikkert er at salt løser seg lettere i varmt vann sammenlignet med kaldt. Om du ikke bare vil forhindre frostspreng, men også løse opp saltavleiringer i kanalene, så må du kjøre motoren lenge med ferskvann. Gjerne en time.

 

Ferskvann kan du koble til direkte via en hageslange rett i slangen fra sjøvannsinntaket, eller du kan gjøre det via en bøtte. Altså at du lar slangen fra motoren suge vann fra bøtten - som du igjen fyller på med en hageslange.

 

Når motoren har kjørt lenge og vel, så kan du slukke motoren og stenge av hageslangen. Deretter fyller du bøtten med den blandingen av frostvæske og vann du ønsker (f. eks 50/50 med frostvæske/vann). Ville blandet det slik at det blir en 8-10 liter totalt. Da mener jeg det skal være tilstrekkelig til å fylle hele systemet. Deretter starter du motoren, og lar den suge fra bøtten til du ser at det kommer frostvæske ut eksosen. Da kan du slukke motoren igjen.

 

Personlig pleier jeg å plugge den slangen som suger opp fra bøtten idet jeg slukker motoren, slik at det ikke renner noe tilbake i bøtten. Inbiller meg at det er best å fylle opp kanalene så mye som mulig. Stoffene i frostvæsken hindrer ikke bare frost, men har også antikorrosjonsegenskaper.

Redigert av Anders_O (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

Jeg brukte ei bøtte med 6 liter frostvæske som jeg dro inn i systemet da motoren var kald. Båten har gått i ferskvann de siste fire årene så regner med at det ikke er nødvendig å kjøre igjennom så mye av det først da.

Er det noe annet som jeg bør tenke på før jeg rygger den inn i låven? Har sprayet på crc på alt elekrisk og på plugger, sjekket oljen på drevet og på motoren, og hatt i fett på de nipler som er.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei igjen. Har nå tatt ut min draco igjen og skiftet olje og oljefilter. Startet den opp uten problemer med vannslange tilkoblet. Men jeg fikk se at det så ut som det kom litt olje ut sammen med eksosvannet. Kan dette tyde på at det har vært frost i motoren? Evnt. Hva kan det være?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...