Hoffa Startet 21.September.2012 Link til dette innlegget Startet 21.September.2012 Nå har jeg tatt av og renset toppen/kjølinga på min L2 motor 8-12 hk, fjernet dynastart, overhalt magnettenningen (SEM), renset forgasser, drenert vann i bensinen, men vet ikke om det kan være litt til der, men fortsatt så skyter den litt når motoren er på lavt turtall og jeg øker turtallet. Skal sies at jeg har et hull i eksosbendet fra manifoilden, har lagt eksosbandasje og pasta rundt, men det lekker litt pga kjølingen. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt skytingen? Har ikke byttet plugger ennå Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Ville vel tettet hullet i eksosmanifolden før jeg forsøkte mye annet... Har du sjekket tenningen, kan jo være den har litt for høy tenning. Skyter den i forgasseren eller i eksosen? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hoffa Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Litt begge deler. Kommer ut av hullet i manifolden og gasseren. Har solex gasser. Skulle hatt ny manifold. vet du om noen? Evt. Hva koster en? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Kanskje du har montert magnettenninga en halv omdreining feil? Vår snekkemotor skyter og harker når tegninga står halv omdreining feil. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Tror ikke du blir kvitt det. Mener det er symptom på gjennomslag i sylinder. Mener å huske at det er bakre foring som slites mest. Sitér dette innlegget Link to post
Hoffa Svart 23.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Gullfisk: mener du at det er lekkasje mellom sylindervegg og stempel? Fredrik: skal justere magneten litt til. Mulig jeg har litt sent tenningspunkt. Hørt at pluggen skal tenne litt før toppunktet?? Sitér dette innlegget Link to post
Hoffa Svart 23.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Fredrik: om den er montert en halv feil bytter man bare om pluggledninger. Men det sitter en justeringsskrue på akselen hvor magneten monteres Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Ja. Mener det samler seg bensindamp i veivhus pga dette ved lavt turtall, som antenner når du øker turtall igjen. Ikke for å skremme, men mener å ha hørt at i noen tilfeller har motoren sprengt. Hadde en 12-16 hk FM i familien i mine barndomsår, som hadde dette problemet. Husker ikke om det er den som heter L2. Han som kjøpte denne, ble informert om problemet. Siden han var maskinist, mente han at han nok skulle få greie på den. Da vi så igjen båten et par år senere, hadde den en 10hk SABB :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hoffa Svart 23.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Det har jeg aldri hørt om, men skal sjekke det litt videre. Kan jo være feil tenning også. Skal prøve en annen forgasser også. Men takk for alle tips Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Har du prøvd stille om blandinga til forgasseren? Kan høres ut som feil blanding. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Poseidon Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Helt enig med Astor! Den mest alminnelige årsaken til at en vanlig gammeldags "snekkemotor"skyter i forgasseren er på langt nær så dramatisk som det beskrives ovenfor. Den mest alminnelige årsaken er ganske enkelt for mager blanding. Forsøk å gi et halvtørn eller to ekstra på blandingsskruen. Sannsynligheten er stor for at skytingen forsvinner. Tenning skal forøvrig skje noen grader før stemplet er på topp. Mange magneter har to valgfrie posisjoner for hhv "høytenning" (dvs tidlig) og "lavtenning" (dvs sen). Hvis magneten er montert et halv tørn feil så vil motoren selvfølgelig ikke starte - med mindre man bytter om pluggledningene, dvs kompensere for det halve tørnet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hoffa Svart 25.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Skal sjekke den blandingsskruen, er det den som sitter i overkant av flottørkammeret? (Solex) Var på tur i går og da stoppet den 2 timer fra land, tom for bensin, fylte 20 liter her om dagen og har hatt en tur med den på en time, så her er det noe lekkasje i tillegg. Justerte tenningen da helt mot ventre ( fininstillingen), men klarer ikke å få tenningen til å tenne før, bare akkurat på toppunktet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.