Diddn Startet 22.September.2012 Del på Facebook Startet 22.September.2012 Hei jeg har en Johnson GT 10 som ikke går skikkelig på lavt turtall, kan få den til å gå en stund før den dør. Bensinpumpen mellom tank og motor er da tom for bensin/ lite bensin i og jeg må pumpe inn ny bensin for at den skal starte. Jeg mistenker at det enten er forgasseren eller membranen i bensinpumpen på motoren det er noe i veien med. Den går av og til på tomgang. Den går fint på høyt turtall noen ganger og andre ganger når en skal gi gass fra tomgang så dør den, samme gjelder når jeg skal redusere turtallet til tomgang. Det hjelper ikke å pumpe med bensinpumpen når motoren går den dør uansett. Hvis jeg gir den litt choke og gir litt gass går den lenger. Forgasser er renset og bensinen er fersk. Noen ideer eller forslag til hva jeg kan gjøre? Takker så mye for svar på forhånd. Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
daain83 Svart 22.September.2012 Del på Facebook Svart 22.September.2012 Har vært borti at slangen fra tank har svellet opp, altså pga at slangen er gammel. Det vil jo da gjøre så motoren ikke får nok bensin. Kan jo være verdt å sjekke, evt også bensinfilter om du har det. Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 22.September.2012 Del på Facebook Svart 22.September.2012 Det er trolig ikke membranen det er feil med, da får den som regel for mye bensin og vil oppføre seg som den er blir kvalt, sviver da gjerne relativt greit på tomgang og mindre greit etterhvert som man trottler. Sjekk tenning, Forøvrig har jeg vært eier av både Johnson og Evinrude og aldri vært særlig imponert av noen av de. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Diddn Svart 22.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2012 (redigert) Slangen fra tank er "ny", ca et halvt år gammel og har lagt tørt inne, men pumpen er eldre (Biltema pumpe) og tenningen er nettopp byttet fra en annen motor, pga den gamle tenningen var gåen. Tror det er noe med bensinen/bensintilførsel. Hurtigkoblingen på bensintanken lekker bensin (Biltema kobling). Pakningen mellom forgasser og innsug var en liten rift i akkurat med det ene skruehullet på pakningen da jeg monterte forgasseren så det kan jo hende at den suger falsk luft? Jeg har tenkt å bytte pumpen for å utelukke denne. Mulig jeg burde prøvd med en annen tank og slange med en annen pumpe der også samt sjekke filteret på pumpen i motoren for å være på den sikre siden. Noen som har vært borti et lignende problem? Redigert 22.September.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 22.September.2012 Del på Facebook Svart 22.September.2012 Sannsynligvis falsk luft. (Husk: Kan også komme av hull i slangen inni bensintanken fra toppen og ned til bensinen) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.September.2012 Del på Facebook Svart 23.September.2012 Jeg hadde en GT10 med lignende problemer. Viste seg å være en av de interne bensinslangene (fra pumpe til forgasser?) som var lekk, hjalp betraktelig på bensinforbruket også når den ble skiftet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Bernt Svart 23.September.2012 Del på Facebook Svart 23.September.2012 Er det plast lokk på forgassern ? Er det det så ta av forgasser og skru av flotørkammeret på undersiden, inne i der er det en liten slange som er til tomgangsystemet , Den har en tendens til å krympe så mye att den blir for kort . Kjøp ny og problemet er fixet Bernt H Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 23.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2012 Ja det er et svart plastlokk med blandingsskrue på forgasseren. Det er ikke noe bensin som lekker fra slangene i motoren. Jeg skal se på det med den slangen inni forgasseren. Er den den nr 4 på tegningen av forgasseren ? http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1991/J10REIR/CARBURETOR/parts.html Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 24.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2012 Sjekket forgasser, slangen var lang nok, byttet bensinpumpe i motor, samt slange fra pumpe til forgasser og benyttet en annen tank, slange og kobling. Den går på tomgang men når en skal gi gass er det akuratt som den kveles. Hvor kan da problemet ligge? Blandingsforholdet mellom bensin og luft? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 (redigert) har du sjekket at followeren (del nr 11 på bildet ditt) på forgasser sitter godt på og beveger seg normalt, slik at tenning justeres samtidig med at du gir gass. Redigert 24.September.2012 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Diddn Svart 24.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2012 (redigert) Nå har det seg slik at jeg må ha tak i en ny nr 25 altså den svarte platen pga gjengene i hullet til skruen som nr11 (gasshendel) er festet i er vekk. Men da denne var montert virket det som om tenning og gassjustering på forgasser gikk normalt. Da kunne jeg være heldig å få til å gi gass, men da jeg slakket ned døde den som regel. Redigert 24.September.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Den rulla er med på å sunkronisere forgasser og tenning, så den er ganske vesentlig, jeg hadde selv samme symptomer på min GT og her var det denne som gjorde at den ikke ville gå skikkelig og i tillegg så hadde slangen som Bernt nevner tettet seg og krympet slik at den heller ikke ville gå på tomgang. Kjøpte nye deler (tror det var på RT-fritid, eller så var dette også gjennom boats,net), byttet disse og vips så gikk motoren som ei klokke igjen. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.