jepp. Startet 23.September.2012 Del på Facebook Startet 23.September.2012 Hvorfor blir hvit gelcoat gul når båten er i vannet? hva kan man gjøre for å hindre dette? Hvordan får man det av? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.September.2012 Del på Facebook Svart 23.September.2012 I vannlinjen? Polering, vannlinjerens/ syrevask tar det. Hos meg holder polering, men mange bruker syrevask. Hvis det er høyere opp på båten kan noen båter gulne litt av vaselinolje, men da er det ikke noe som typisk skjer på vannet Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 23.September.2012 Del på Facebook Svart 23.September.2012 Det er et kalklag, som aller lettest fjernes med saltsyre. Kjøpes i jernvarehandel og heter da gjerne "avfetting av mur" eller noe slikt og inneholder 35% Saltsyre om jeg ikke husker feil. IKKE få det i øynene og ikke stå i finstasen. For meg, funket det lettest med å ofre en våtmopp. Påføre saltsyre på feks tre meter av gangen langs skroget. Så er det bare å spyle med masse masse vann før du tar neste 3 meter. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Krimart Svart 23.September.2012 Del på Facebook Svart 23.September.2012 Usikke rpå om du snakker om hele skroget eller om det bare er i vannlinjen? Gelcoat er som andre plastmaterialer utsatt for nedbryting/ oksydering av sollys. Derfor blir den gul. Den blir gul uansett om den er i vannet eller ikke, men det blir selvsagt forsterket av at lyset reflekteres fra vannet. Hyppig polering og voksing er den beste måten å bremse gulning på. Oksalsyre kan brukes til å fjerne det oksyderte sjiktet, men du tærer jo da i prinsippet på gelcoaten. Uansatt viktig å skylle med rikelig vann etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.September.2012 Del på Facebook Svart 23.September.2012 ...., men du tærer jo da i prinsippet på gelcoaten. Er du så sikker på det? Har brukt saltsyre (30%) i åresvis for å fjerne det gule belegget i vannlinjen og ikke sett antydning til noe tæring. Bruker det også på undervannshuset på påhenger, helt problemfritt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
avmønstret5 Svart 23.September.2012 Del på Facebook Svart 23.September.2012 Det er flere poleringsprodukter som fjerner gule belegge. Bruk god polish neste gang du polerer så får du ikke dette belegget. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.September.2012 Del på Facebook Svart 23.September.2012 Er du så sikker på det? Har brukt saltsyre (30%) i åresvis for å fjerne det gule belegget i vannlinjen og ikke sett antydning til noe tæring. Bruker det også på undervannshuset på påhenger, helt problemfritt. Det jeg svarte på var gulning av hele gelcoaten p.g.a sollys. Ikke gul vannlinje. Man fjerner det øverste oksyderte sjiktet med oksalsyre. Men det er jo bare et tynt sjikt. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.September.2012 Del på Facebook Svart 23.September.2012 Det har vært en del båtmodeller/fabrikkanter som har vært "plaget" med gulning av gelcoaten etter noen få år. Dette har vært omtalt her på forumet i flere tråder for noen tid tilbake. Hadde selv en Askeladden 605 som fikk gule felter på overbygg kun etter et par sessonger. Jeg reklamerte på dette, men følte jeg hadde lite og stille opp med hos forhandler. Fikk en boks med grov rubbing som skulle hjelpe, hvis ikke måtte hele overbygget mattes helt ned. Fikk forklart at dette var noe med herdingen etc. under støpingen som var feil, derfor kom slike gule felt til syne. Dette er vel også noe som nesten aldri forekommer på selve skroget, men kun på overbygget, så sola har nok en viss effekt på dette. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 23.September.2012 Del på Facebook Svart 23.September.2012 (redigert) Fjernes kjempeenkelt med Hempel sin Cleaning Powder. En boks holder fint i tre år for meg. Enkelt å jobbe med. Smør på, vent og spyl av. Det er alt som skal til, med unntak av at du selvsagt må vaske bort skitt og groer først. Redigert 23.September.2012 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Cruiseliner Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Hvis det er snakk om vannlinjen er Autosol Waterline etter min erfaring det beste produktet man kan bruke. Ekstremt effektivt i tillegg til å være skånsomt. Med slike produkter tilgjengelig ser jeg liten grunn til å bruke skadelige produkter som saltsyre. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Og jeg tipper at alle disse flotte vidundermidlene pakket i flott emballasje med glorete farger og fancy navn til en høy pris har det til felles at det aktive middelet som gjør jobben er en syre? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
RSL Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Syre med litt parfyme og stivelse, kan man selvfølgelig ta skikkelig betalt for. Ingen vil vel bruke en kjedelig blank veske som ser helt harmløs ut og som koster under 100,- pr liter. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
lippert Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Ingen vil vel bruke en kjedelig blank veske som ser helt harmløs ut og som koster under 100,- pr liter. Hempel sitt produkt koster meg 50-60 kroner per sesong, og er langt enklere å jobbe med enn de andre produktene jeg har prøvd, inkludert "en kjedelig blanke veske" :) Så de kronen gir jeg gladelig fra meg. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Cruiseliner Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Og jeg tipper at alle disse flotte vidundermidlene pakket i flott emballasje med glorete farger og fancy navn til en høy pris har det til felles at det aktive middelet som gjør jobben er en syre? Tja, saltsyre er ikke nevnt i innholdsfortegnelsen på produktet jeg bruker i hvert fall. Det er ikke spesielt glorete eller dyrt heller. Det gjør jobben rett og slett. Saltsyre er sikkert utmerket for dem som foretrekker dette, men for trådens del kan det være greit å nevne at det finnes alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Hvor ikke en syre er det som gjør "jobben"? Et utmerket produkt fra Hempel nevnes her og helt tilfeldig har jeg en boks fra denne produsenten som heter Gelcoat cleaner. Det er oxalsyren i produktet som gjør jobben! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
volfro Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Eg har prøvt de fleste av stoffene ovenfor, og oxalsyre er min favoritt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Tja, saltsyre er ikke nevnt i innholdsfortegnelsen på produktet jeg bruker i hvert fall. Stemmer det, også i ditt produkt er det oxalsyren som gjør jobben så åpenbart er det syre som må til! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Cruiseliner Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Men altså ikke saltsyre. En av fordelene med "mitt produkt" er at det kan trygt påføres uten noen form for beskyttelsestiltak. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 http://www.seasea.no/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/ArticleDocuments/S%C3%A4kerhetsdatablad%20AUTOSOL%20WATER%20LINE.pdf Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Cruiseliner Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 (redigert) http://www.hl-solber...tsyre_33_35.pdf Liten tvil om hva som er mest skånsomt. Vil anbefale å teste Autosol WL hvis man ikke har noe erfaring med det, ikke minst av sikkerhetsmessige årsaker. Redigert 25.September.2012 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Greit og være forsiktig med Autosol WL også Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Riktig, dette tilsvarer opplysningene som Mouche postet. Sammenlign så dette med spesifikasjonene knyttet til saltsyre. Men som nevnt, jeg vil anbefale folk å teste produktet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.