Jump to content

Hvit gelcoat blir gul

jepp.

Recommended Posts

Det er et kalklag, som aller lettest fjernes med saltsyre.

Kjøpes i jernvarehandel og heter da gjerne "avfetting av mur" eller noe slikt og inneholder 35% Saltsyre om jeg ikke husker feil.

IKKE få det i øynene og ikke stå i finstasen. For meg, funket det lettest med å ofre en våtmopp. Påføre saltsyre på feks tre meter av gangen langs skroget. Så er det bare å spyle med masse masse vann før du tar neste 3 meter.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Usikke rpå om du snakker om hele skroget eller om det bare er i vannlinjen?

Gelcoat er som andre plastmaterialer utsatt for nedbryting/ oksydering av sollys. Derfor blir den gul. Den blir gul uansett om den er i vannet eller ikke, men det blir selvsagt forsterket av at lyset reflekteres fra vannet. Hyppig polering og voksing er den beste måten å bremse gulning på. Oksalsyre kan brukes til å fjerne det oksyderte sjiktet, men du tærer jo da i prinsippet på gelcoaten. Uansatt viktig å skylle med rikelig vann etterpå.

Er du så sikker på det? Har brukt saltsyre (30%) i åresvis for å fjerne det gule belegget i vannlinjen og ikke sett antydning til noe tæring. Bruker det også på undervannshuset på påhenger, helt problemfritt.

Det jeg svarte på var gulning av hele gelcoaten p.g.a sollys. Ikke gul vannlinje. Man fjerner det øverste oksyderte sjiktet med oksalsyre. Men det er jo bare et tynt sjikt.

Det har vært en del båtmodeller/fabrikkanter som har vært "plaget" med gulning av gelcoaten etter noen få år. Dette har vært omtalt her på forumet i flere tråder for noen tid tilbake. Hadde selv en Askeladden 605 som fikk gule felter på overbygg kun etter et par sessonger. Jeg reklamerte på dette, men følte jeg hadde lite og stille opp med hos forhandler. Fikk en boks med grov rubbing som skulle hjelpe, hvis ikke måtte hele overbygget mattes helt ned. Fikk forklart at dette var noe med herdingen etc. under støpingen som var feil, derfor kom slike gule felt til syne. Dette er vel også noe som nesten aldri forekommer på selve skroget, men kun på overbygget, så sola har nok en viss effekt på dette.

Og jeg tipper at alle disse flotte vidundermidlene pakket i flott emballasje med glorete farger og fancy navn til en høy pris har det til felles at det aktive middelet som gjør jobben er en syre?

Tja, saltsyre er ikke nevnt i innholdsfortegnelsen på produktet jeg bruker i hvert fall. Det er ikke spesielt glorete eller dyrt heller. Det gjør jobben rett og slett. Saltsyre er sikkert utmerket for dem som foretrekker dette, men for trådens del kan det være greit å nevne at det finnes alternativer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...