Jump to content

Erfaringer med presenningstativ fra Maritim.

Hokky

Recommended Posts

Jeg lurer på dette stativet til min Fjord 21 http://www.maritim.no/opplag/presenningsutstyr/bakkestativ/presenningstativ-7-5-m-m-bag

Er det noen som har forsøkt stativet og har erfaringer med kvaliteten?

Hvordan monterer jeg de føttene som skal på dekket framme uten at det skraper opp lakken i vær og vind?

Hvordan fester man presenningen på best mulig måte? jeg bor på en veldig værutsatt plass.

Lurer på om ikke det er noe tilsvarende jeg fikk med båten. Har ikke beina som går ned til bakken, men det er ikke nødvendig selv om båten står på land. Hvis det er samme som jeg har fins det endestykker med vinkel til å sette i rekkestøtteføttene. Foran og akter festes de i hhv. pulpit og pushpit med U-bolt.

Presenningen kan du feste med line under båten. Pass på at du har en knute ifm. maljene slik at disse ikke kommer i direkte kontakt med båten og skraper opp. Siden det blåser mye vil presenningen blafre ekstra mye. Polstre med bobleplast, filler og gaffatape der det trengs. Apply generously. Pleier også å sette på noen ekstra «spiler» slik at presenningen får mindre mulighet til å «pose» seg og samle opp vann og snø. Disse taper jeg fast, og det bidrar til å stive av. Tape høres litt jalla ut, men når våren kommer er det jo alle liner og snorer som er blitt slakke i løpet av vinterens røskinger, det som er tapet sitter fortsatt stramt. Dog ikke tape rett på båt, pulpit etc. det blir ikke så pent. Alternativt kan man kjøpe flere stativstenger og plassere disse tettere, men det er dyrere.

Syns kvaliteten er bra, stativet jeg fikk med båten hadde vært uten en vinternatt før - bokstavelig talt, men funker helt fint fortsatt. Møne-rørene bare trer man i hverandre og vrir, så sitter de, genial patent.

Forøvrig er det ikke vanskelig å lage plankestativ heller.

Jeg har hatt dette stativet i 5 år og det er fremdeles ok. Man skal behandle det pent da det er fort gjort å få skadet aluminiumen, men med bra behandling holder det lenge.

Jeg har de fremre benene i bakken, støttene bortover har noe plast på enden originalt, så de er ikke skarpe. De bakerste benene har jeg satt mot kryssholt akter og pakket inn i filt for at de ikke skal skrape opp gelcoat. Jeg benytter også 3 spannsett som jeg surrer rundt den langsgående stangen og fester i rekka. Dette for å stabilisere stativet i vind. Når det gjelder presenning har jeg best erfaring med strikker som jeg henger spylervæskekanner i. De fylte jeg med vann og litt frostvæske slik at de får tyngden. I tillegg benytter jeg et par tau fra presenningen og ned i krybba slik at den ikke skal vri seg.

Dette med kanner i strikk for å holde nede presenning er rett og slett for å unngå å røske av maljene. Det fungerer bra, men pass på at de ikke kommer for langt ned mot bakken med tanke på snø/is.

Eneste forskjellen er at jeg har en større variant som er høyere: http://www.maritim.no/opplag/presenningsutstyr/bakkestativ/presenningstativ-12m-m-bag

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Strikk er nok lurt, kan benyttes dersom man ikke bruker kanner også. Jeg bruker spylevæskekanner, men det er fordi båten ligger på vannet, hadde den stått på land ville jeg bare dratt line (eller strikk) under skroget. Vinden kan herje ganske mye med slike kanner, så jeg ville droppa dem hvis jeg kunne.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Det kommer litt an på hvor høyt båten ligger over bakken og hvor langt ut fra skroget man får kannene. Mine banker i værste fall mot skroget under vannlinja. Jeg har for øvrig høy opplagsbukk og det er 60cm fra kjølen ned til bakken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har hatt et slikt stativ, bare i 10,5 meters utgaven. Stort sett fornøyd, men har hatt en del problem med at festene (t-leddene)fra støttene mot mønestanga kort og godt sprekker om det blir litt sidelengs bevegelse. Sikkert et større problem med lengre utgaver. Har brukt ballasten fra båten (plastkanner) til å forankre bakkestøttene, tror det er ei god investering å få festa stativet støtt og godt før en legger presenning på. Har brukt en kombinasjon av jekkestropper og litt enklere transportstropper og det har gjort nytta for min del. Og for all del som en del har nevnt før, bruk strikk. Jeg hadde båten stående utenfor huset vårt under "Dagmar" vindmåleren på taket viste 35 m/s. Tre blåste overendre rundt huset, men båtpresenningen lå trygt. Har en kombinasjon av slike strikk og en litt enklere variant. Prøvde med plastkanner fylt med vann og festet med vanlig tau det første året båten skulle ligge ute, det ble en del ødelagte maljer på en forholdsvis dyr HH presenning. Tror også det lønner seg å ha en tung og god presenning, tror min er 600g/m2.

Jeg har dette stativet å har vært fornøyd de åra jeg har hatt det på tross av at det er svært sårbart for langskips påkjenninger. jeg bruker jekkestropper i hver ende slik at hele stativet sitter som sveiset fast i båten, jeg bruker og noen eksosklemmer fra BT å bolter hele stativet fast i rekker osv. det kan ikke røre seg en millimeter å dermed er det rikelig med styrke i konstruksjonen. Lett å sette sammen, lett å stue bort.

• 1 måned senere...

....men har hatt en del problem med at festene (t-leddene)fra støttene mot mønestanga kort og godt sprekker om det blir litt sidelengs bevegelse. Sikkert et større problem med lengre utgaver.

For et par år siden fikk vi et parti stativer hvor plasten i T-stykkene var dårligere enn vår spesifikasjon. Vi har nå 5-års garanti på T-stykker, om du har noen som sprekker så si i fra, vi sender nye gratis. Vi tester nå alle partier som kommer inn, legger T-stykkene i fryseboksen og deretter belaster de mens de er dypfryste. Ikke akkurat "high-tech" metode, men har vist seg å være ganske treffsikkert på dette produktet.

Har også 10,5 meters utgaven. Kjapt og sette opp, noe tungt å få den største presenningen på plass (450gr/m). Stroppet stativet fast etter å ha montert opp, før jeg la presenningen på. I fjor sprakk flere av plastfestene, men fikk nye hos Maritim Stavanger uten diskusjon. Var beredt på å betale, men fikk ikke lov :wink: ...

Når presenning er godt festet er alt meget solid...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 4 år senere...

https://www.maritim.no/presenningstativ-9m-m-bag#tabHeaderStock

Har tenkt å kjøpe dette stativet til min 27 fot trebåt.  Jeg har tilbud om å få et annet stativ, Men det har så lange stenger at jeg ikke for det i en vanlig stasjonsvogn. Så det blir litt slitsomt hver gang jeg skal frakte det til og fra opplagsplassen. Så det virker litt enklere det stativet fra maritim. Det ser ut som det skal gå inn i en bil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...