Lillesand Startet 24.September.2012 Del på Facebook Startet 24.September.2012 (redigert) Noen som vet alternativer til oljetyper for denne motoren. Gjerne fra Biltema eller lignende Redigert 24.September.2012 av Lillesand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 I henhold til verkstedshåndbok er det en motor som gjerne skal ha 10W/30 - 10W/50 (-23 -> 32) For våre nordiske forhold ville jeg benyttet Biltema sin vanlige mineral turbodiesel olje 15W/40 (-15 -> 32) http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Jeg hadde en 2401E tidligere, som er ca 2/3 av din motor (dvs 4 syl utgave). Denne fikk jeg anbefalt 15W-40 olje på fra forhandler. Jeg brukte Texaco Ursa TD, men Biltema går sikkert også bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnmarken Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Til min Ford 2728t har jeg blitt anbefalt 15w40 mineralsk olje. Jeg har brukt 10w30 og 10w40 også, uten å ha merka noen problemer med det. Skifta olje forrige uke. Da brukte jeg 15w40 + en rest med 10w40. Begge var Biltema-oljer. Men siden vi er inne på dette: Hva kan jeg risikere ved å bruke 10w30 isteden for 15w40? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 (redigert) Til min Ford 2728t har jeg blitt anbefalt det. Skifta olje forrige uke. Da brukte jeg 15w40 + en rest med 10w40. Begge var Biltema-oljer. Men siden vi er inne på dette: Hva kan jeg risikere ved å bruke 10w30 isteden for 15w40? Noen som vet? Det kommer ann på lufttemperaturen. Ford sier dette. Viskositet [rediger] Fordi motoroljen skal fungere under alle driftsforhold må den være så tyntflytende at den kan pumpes ved lave temperaturer, og samtidig være tykk nok til å danne en smørefilm også ved høye temperaturer. Oljens viskositet kan derfor ikke variere for mye med temperaturen. SAE-graden (SAE=Society of Automotive Engineers) angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad. Gradene er 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50 og 60. Tallene 0, 5, 10, 15 og 25 har bokstaven W (W=Winter) etter seg. Dette indikerer oljens egenskaper ved start i lave temperaturer. Tallet 20 forekommer både med og uten W. Viskositeten måles ved at en bestemt oljemengde flyter gjennom en bestemt munnstykke ved en bestemt temperatur. Jo lengre tid det tar, jo høyere viskositet og høyere tall.http://no.wikipedia.org/wiki/Motorolje Redigert 24.September.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bircwood Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Biltemas Turbodiesel olje fungerer fint på min Fors 2704 ET.Har brukt den i 3 år,skifter hver høst uansett antall timer.Tidligere brukte jeg Biltema mineralolje 10W-30 fra 1986-2009. Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Hvorfor Biltema ????? Er den billigere ???? Ikke se så mye på oljespesifikasjoner som er så gammle, så "dårlig" olje leveres ikke lenger. Bruk 15 - 40 mineral. Sier ikke at Biltemaolje ikke kan brukes, de kjøper jo "sin" olje der de får den til lavest pris, som alle andre, men har aldrig sett no dokumentasjon på hva dette er. Selv om jeg vet at det er av et kjennt merke. Holder meg langt unna dette på moderne motorer. Tenk ev. på en nyere motor med garanti. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Jeg har kun brukt Biltema olje på bilene mine de siste ti årene eller så. Før sverget jeg til Valvoline, tre ganger så dyr. Men jeg kan med hånden på hjertet ikke si at jeg merker noe forskjell på motorene mine før og nå. Så Biltema oljen er helt OK den, etter min erfaring i alle fall... Båtmotorene har gått på Texaco Ursa TD helt til for et par år siden, da jeg gikk over til Felleskjøpets olje. Tror den er den samme som Biltema sin, bare en femtilapp dyrere for kanna. Så med tiden blir det nok Biltema på båtmotoren også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bestyreren Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 Har brukt Biltema sin 15/40 Turbo diesel olje i alle år uten problem, Vet og at felleskjøpet har en unversal olje som mange bruker med stort hell. Det som er med de fleste motorer i private båter er at olje byttes meget ofte i forhold til driftstimer og derfor mister ikke oljen sine egenskaper Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 "Hvorfor Biltema ????? Er den billigere ???? ........" Madammen jobbet på en tricotasje-bedrift. Her tok man helt ordiner vare og sydde på en liten skinnlapp, med navnet til en kjendt skiløper, og voila så steg prisen til det doble. Men det solgte som hakka møkk, for folk ville ha ordentlig kvalitet. Og som vi har slått ettertrykkelig fast her inne, så får man det man betaler for..... Spesif. til "Biltemaoljen" står bakpå kannene, bare å se etter. Kvaliteten er himmelvidt forbi det man hadde på 60-70 tallet... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 Hvorfor Biltema ????? Ikke se så mye på oljespesifikasjoner som er så gammle, så "dårlig" olje leveres ikke lenger. Bruk 15 - 40 mineral. Sier ikke at Biltemaolje ikke kan brukes, Holder meg langt unna dette på moderne motorer. Tenk ev. på en nyere motor med garanti. Så du bryr deg ikke om oljespesifikasjoner, men kjører 15 - 40 mineral på motoren, og starter den i minus 30 blå ?? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.