Jump to content

Bygge om halvplaner til helplaner Orrskär 27


resate87

Recommended Posts

Kan ikke svare deg på din båt type hvordan ombygging vil bli. Du vil finne en på forumet med Orreskar som jeg har vert med å montere en D3, hans nic: henrikorrskar.

Han ble veldig fornøyd med 200 hk.

Har selv hatt en Fjord 27 AC og truffet en som bygde om en slik en til helplaner, fjernet kjølen, fjernet AC'en, monterte 300 hk mercruiser på drev. Han marsjet på 30+.

Men kostnadene ble så store at han måtte selge den for fortsatt ha råd til båt !!!!!!!

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Hei!

Som 880 sier, satt vi inn en D3 200 i vår båt. Vi er vedig fornøyd med både båt og motor. Farten steg med ca 10 knop, noe som gir oss en helt ny horisont. Orrskär er regnet som en særdeles dyktig sjøbåt, men tror man må kalle en spade for en spade og si at noen racerbåt, det blir den aldri. Fungerer utmerket i et fartsområde rundt 22-23 knop, men opp mot maks 27knop++ så har den en tendes til å legge seg på en side(noe som kan motvirkes med aktiv trimming med trimflapsene). Tror dagens båter er stivet mye mer av i baugen enn Orrskären, noe som også må taes med i beregningen. Har hørt noen i Sverige har tatt vekk kjølen, uvisst resultat. Tror ikke det er å enkelt som å bare kutte vekk kjølen og så har man en fullblods helplaner.

 

Orrskärskroget er nok verken en helplaner eller en halvplaner. Jeg vil definere den mer som en 3/4planer. Den har kjøl, men er samtidig flat helt bakerst. Men dette vet du nok selv allerede da du vurderer å ta den vekk. Hvilken motor har du i båten? Vurderer du motorbytte eler bare modifisering av skrog?

 

Her er link til tråden jeg fikk tips til motorbytte i om det skulle være noe informasjon her som kan være nyttig:

https://baatplassen.no/i/topic/71087-prosjekt-orrskaer-27-med-aqad40/

Link to post

Hadde vær artig å sett hvordan du har montert flapsene dine.. Med flaps riktig montert kan jeg ikke forstå at du ikke kan kjøre denne båten med en 200hk i 20 knop uten problemer. Har du bilde av disse? Våre flaps er som jeg skrev til deg orginalmonert, dvs de er 38 år gammel og har tjenestegjort sammen med 3 ulike motorer. Kjører selve ofte på fisketurer med båten, da er vi som regel 5 stk ombord, 22 knop og ingen problemer med vandring på kjølen så sant du korrigerer vektforskyvning med trimflapsene:)

Link to post

Velkommen til forumet :smiley:

 

Det høres ut som noe annet feil enn skrogets konstruksjon når en motorbåt krenger 20 grader ved normal kjøring.

Er det kjøl på båten er det naturlig at den kan begynne å plane på kjølen ved en viss hastighet - men feks Nidelv 320 som er en 3/4 planer går helt greit i 30 knop.

Ting meg tenker på uten å ha sett noe bilde er:

kollisjonsskade

skjevt drev

feil montering av flaps

feil bruk av flaps (babord flaps retter opp båten mot styrbord)

feil vektfordeling i båten - feks at batterier og ankervins er på samme side.

 

alle planende skrog legger seg mot vinden - det er derfor det er så kjekt med flaps

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ja, er enig med Bitteliten. Som jeg skriver så tror jeg også at det er ting å hente på å ta en sjekk av tingenes tilstand. Jeg kan nevne at våre flaps fungerer på såkalt "Amerikansk måte?" dvs, at når jeg vil heve styrbord baug, så må jeg løfte babord baug på flapsene. Fra 20 knop og oppover er det som sagt mindre å hente når det kommer til å heve baugen, da er som regel normal prosedyre at når feks jeg ønsker å heve baugen på styrbord side for å utlikne forskyvning av vekt, blir prosedyren, "Bow down Styrbord" og "Bow Up Babord".

 

Septiktanken ligger på styrbord side og batterier er montert babord. Dieseltanken midt i båten. Om du har full septik skal uansett dette ikke ha noe å si, da flapsene uten problemer skal kunne rette opp denne vektforskjellen under gange. Som sagt tenker vi litt høyt her, men tror det kan være lurt å sjekke montering av flaps, evt legge ut bilde her, eller å faktisk være sikker på at de fungerer/du bruker de på riktig måte.

 

Sist men ikke minst må jeg understreke at du nok kan risikere, at ved å fjerne kjølen vil båten bli ustabil og miste mange av sine gode egenskaper. Er vel tross alt en grunn til at den er bygget slik den er bygget, iforhold til både det ene og det andre. Veien tilbake kan isåfall blir utrolig lang.

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post

Den Orrskjer en jeg har vært med en del ganger lå helt rett og lå veldig fint i sjøen under gange. Ikke på rumpa som mange nyere og mer moderne båter gjør. Det er vel ganske stor bæring i akterskipet som gjør at den går relativt lett. Kjølen er jo ikke spessielt dyp og er vel konstruert med tanke på at den skal kunne gjøre lit fartt. Det var trimflaps på den jeg prøvde. Den spessielle kasettløsningen gjør at den er veldig stille og vibrasjonene forplanter seg ikke i så stor grad i skroget som ved vanlig konstruksjon/motorfundamenter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...