Jump to content

Montere Baugthruster Sleipner SP80 i Bavaria 37 Cruiser 2007

_Kaia_

Recommended Posts

Planen var å montere en Sleipner SP80 med 200 mm tunell i en Bavaria 37 Cruiser. Etter å ha målt så er jeg litt usikker på beste plassering. Har sett på en montert i fremre stuerom, men tunnelen var bare 150 mm og det var bare 150 mm igjen til

vannlinja. Slik ser det ut i fremre rom:

fremre.jpg

og i bakre rom

bakre.jpg

Er det noen som har denne båten med 200 mm tunell og har bilder av hvordan den er montert ?

Har ikke noe problem med å skjære hull, men vil at det skal bli riktig på første forsøk :-)

Båten er ganske flat i baugen, teip merkene indikerer ca. posisjon for fremre og bakre rom

baug.jpg

Har spurt Lunde båt før, men de har ikke så mye å tilføre...

---------------------

Hei.

Det finnes dessverre ingen mal for dette. Vi måler opp i hvert enkelt tilfelle.

Ha en fin dag:-)

Med vennlig seilerhilsen/ Best regards

XXXXXXXXXXXXXX

Service og Delesjef

LUNDE BÅT AS

Telefon: +47 66 78 66 71 Fax: +47 66 78 66 70

e-post: xxxxxx@sailboat.no

NORGES STØRSTE SEILBÅTIMPORTØR, GRUNNLAGT 1985

Leangbukta 36, 1392 Vettre www.lundebaat.no

Redigert av varan (see edit history)

Jeg har installert flere i denne modellen. Vanligvis sitter det vanntank i det fremste stuerommet. Dessuten blir det litt for grundt. Jeg plasserer den derfor alltid i det bakerste. Det er forøvrig det som gjøres fra Lundebåt også, og jobben er helt kurrant.

Her er et par bilder jeg har tatt fra et par forskjellige B37 installasjoner. Skal du gjøre jobben selv har du mye igjen for å investere i en saktegående vinkelsliper med støvkappe på. Da samler alt støvet seg i bunn av skroget slik at du slipper å støve ned hele lugaren. Jeg har ingen faste mål, men forsøker å plassere den så lavt som mulig og sørger for at den blir plassert slik at det går greit å laminere hele veien rundt. I underkant er det greiest å laminere hele tunnellen fast i skroget hele veien. Når du er ferdig kan du legge på topcoat. Lundebåt pleide å ha orginalfarge på lager i "gamle dager", men de siste årene har de ikke hatt noe orden på dette så da har jeg pleid å kjøpe den hos Sandvik båtbyggeri. Det er en standard grå-farge så den du får der er identisk med den du får fra lundebåt.

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13197/imag0393.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13197/imag0985.jpg

Takker og bukker, hva skulle man gjort uten dette forumet :smiley:

imag0393.jpg

Jeg lagde en 'burka' rundt rommet for å hindre støv slik

burka.jpg

Fungerte greit selv om noe støv kom ut, passet på å ha luka oppe mens jeg slipte et vannrett spor i bunnen for røret.

Bruke en slik fra Biltema (Art 16-350) på en standard vinkelsliper som fungerte bra.

16-350_m.jpg

Redigert av varan (see edit history)

Kaftein ØL: Du skulle ikke tilfeldigvis ha installert noen på en Jeanneau Sun Odyssey 40 også? Skulle gjerne også hatt tunell-plassering som fungerer på denne

Monterte i en slik for flere år siden. Tror ikke jeg har noen bilder av den. Hvis jeg ikke husker feil så var det en SO 40 fra begynnelsen av 2000-tallet. Det var kurrant installasjon, men mener å huske at jeg måtte skjære ut en del av innerlineren før laminering. Slikt sett er det veldig enkelt i Bavaria. God plass, lett å strekke ledninger og ikke minst komme til. Installerte i en SO 37 for et par år siden også. Den var helt annerledes, ingen innerliner eller noe som helst, superkurrant jobb :smiley:

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...