Jump to content

VP MD7A Bosch dieselpumpe gir ikke trykk


Ulabrand

Recommended Posts

Har problemer med å få en MD7A til å starte. Vi hadde den i gang i fjor høst (etter første trekk 3/10...), men membranen på fødepumpa gikk og fylte motoren med diesel. Vi har hatt svensken innendørs i vinter. Vi har tatt en grov gjennomgang og skiftet vannpumpe, startmotor og fødepumpe. I tillegg har toppen fått en god omgang. Med friskt mot gledet vi oss til årets hummersesong, men tror dere vi har fåtta' i gang da?

 

Konstaterte at dysene ikke fikk diesel (nada/intet/null), så vi begynte i den andre enden:

  • Frisk diesel i slange fra bærbar tank til renset fødepumpe
  • Pumper greit fram til finfilter, som er nytt for anledningen
  • Lufter det og løsner banjofestet finfilter ut og sjekker at det kommer greit der.
  • Løsner banjokobling inn på Bosch-pumpa og det kommer diesel der også :-)
  • Ført dieselretur fra Bosch-pumpa til eget kar, men kommer ikkeno' der
  • Løsner stor plugg i enden av pumpa (Til høyre på bildet, under de to rørtilkoblingene) og det kommer "skummet diesel". Tror ikke det er vann, men kan være slått inn luft. Uansett har den ikke samme konsistens som den friske dieselen i vi har fått ifm. luftingsøvelsene. Når vi filer motoren kommer det jevn sprut ut her, men ikke én stråle. Ser ut på strålen for at noe blokkerer. Siste gang motoren gikk hørtes en metallisk lyd (smell....?), men vi har ikke funnet feil andre steder på motoren.
  • Skrur på pluggen og filer på starteren. Kommmer ikkeno nowhere, hverken ut av rørstussene eller i returslangen.

Er det noen av dere guruer der ute som vært borti noe liknende eller har forslag til løsning? Kjøpe hummer er uaktuelt!img_1060.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Lite nytt under solen.....

Ett år har gått og problemet er ikke løst. Fjorårets hummersesong ble reddet av god kompis som lånte bort båt mens han var på jobb.

Leverte pumpa til Vestfold Elektro-Diesel (Tønsberg turbodiesel hadde lagt inn årene) som testet og fant at den ikke var i orden. De skulle ha 9 båtpenger for å overhale den, så vi tok med pumpa i en plastpose....

 

Vi fikk etter hvert tak i en "nyoverhalt" pumpe fra en skrotnisse i Gøteborg for 2.500,-, men lurer på om den kan ha status som "nyovermalt". Nå leverer den skummet diesel fram til dysene, men ikke nok til at det grønne dyret vil gå. Klar over at det tyder på at det kommer falsk luft et eller annet sted, men skjønner ikke hvor... Vi har nye pakninger på tilførselen fra finfilter til pumpa, så der er det potte tett.

 

Ideas, anyone?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...