Jump to content

Vinterkonservering, hva slags kjølevæske og hvor mye?V8 mercruiser

jensemann2

Recommended Posts

Jeg driver og leser litt om vinterkonservering av saltvannskjølt V8 mercruiseren min. Det blir første gangen jeg gjør en sånn jobb.

Hva slags frostvæske bruker dere? Biltema sine 12Kg kanner blandet ut med 50% vann? hvor mye suger motoren før det kommer ut eksosen? Bør jeg ta ut termostaten? Kan det være en ide å lage en slags sirkulasjon, slik at jeg kan la frostvæsken sirkulere i motoren en god stund? Hvordan skal jeg få til det? (tenker feks en balje under drevet full av frostvæske, evt en nedsenkbar lensepumpe som pumper opp til "øreklokkene" på drevet, så kommer det ut eksosen og renner ned i baljen, og blir pumpet opp igjen..)? Da slipper jeg å ha så mye væske, må jo ha en diger balje for å få drevet helt nedi...

Biltema blå forstvæske og vann 50/50 er finfint.

Balje på dekk og klokker på drev. Eventuellt inn på vannpumpe om du har bravo. Det er sikkert lurt å kjøre varmt med ferskvann først for å bli kvitt så mye salt som mulig. Jeg har selv benyttet en drevpose til ferskvannskjøringen. Veldig hendig. Men det blir i overkant mye frostvæske for å fylle den. http://www.finn.no/f...nnkode=25270663

Selve kjøringen med frostvæske blir da bare til du ser det kommer ut av eksosen.

Siden motoren allikevel er varm bytter du olje samtidig :wink:

https://baatplassen.n...nn-fra-klokker/

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

En tiliterskanne med 50/50-blanding burde holde. En enkel metode som fungerer godt for meg (og mange andre) er å bruke en trakt påkoblet en slangestump som kobles på på klokkene som avslutning på ferskvannsgjennomspylingen. Blandingen helles på trakten og når du ser det kommer frostveske ut av eksosen er prosessen ferdig og sjøvannsystemet i praksis frostsikret. Jeg pleier i tillegg å tappe vann fra tappepunktene etter endt prosess, men dropper gjerne øvrige vankelig tilgjengelige tappesteder (som impellerhus etc.). Det lille vannet som måtte være igjen er uansett frostsikret.

hvordan kan du si at det lille vannet som evt er igjen er frostsikret? Jeg trodde det var problemet, at enkelte steder i motoren kan det bli liggende vann som ikke har blitt blandet med kjølevæske og at dette da fryser istykker blokken. derfor jeg tenkte det måtte være en fordel å sirkulere frostvæsken en stund, feks ved hjelp av en nedsenkbar lensepumpe

Dersom frostveske er kjørt gjennom systemet og vannet i all hovedsak er tappet ut, skal det noe til for at problemer oppstår. Impellerhuset er eksempelvis blant det første frostvesken møter på tur inn i systemet. Men helt sikker kan man selvsagt aldri være, så det skader jo ikke med ekstra tiltak slik du foreslår. Personlig mener jeg du ikke trenger å gå så drastisk til verks, men det avhenger litt av forholdene lokalt og hva du selv er bekvem med. Andre tiltak ved sprengkulde kan f.eks. være å bruke frostvakt i motorrommet, noe jeg selv har liggende i bakhånd.

Med tanke på korrosjon er det antagelig bedre å la frostvesken stå i motoren, men for frostsikringens del blir det hipp som happ. For min egen del har jeg et litt annet utgangspunkt enn deg. Jeg har tilsvarende motor som deg, men med ferskvannskjøling. Dermed er det kun sjøvannsdelen jeg frostsikrer på denne måten. Grunnen til at jeg i tillegg tapper er egentlig for å få pirket ut evt. slam i systemet som samler seg ved tappepunktene ved tapping. For korrosjonens del er det viktigste at glycolen i det minste kommer i kontakt med innsiden av systemet. Ferskvannsdelen og blokka blir for øvrig stående med nyskiftet frostveskeblanding.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...