Jump to content

Ny bowrider i høst? AMT 185 br eller Uttern T55, eller andre?

Bærum

Recommended Posts

Gode rabatter å hente på disse to båtene nå i høst!

Uttern er utgående modell. Den har masse utstyr inkludert (plotter, teaklaminat, radio/CD etc.) og er vel størst av disse. AMT virke å være noe bedre i sjøen ut fra hva jeg har lest, men jeg har ikke prøvd noen av dem. Uttern levers med 115 hk totakter fra Mercury, AMT med 90 hk firetaker fra Honda.

Noen med brukererfaringer og tips om disse eller andre bowridere i denne klassen?

Hvor mye har du planer om å svi av på båten? Hvis du strekker budsjettet og kjøper en Nordkapp, får du en dønn solid og flott båt. Og ikke minst er folka i Nordkapp Boats enere i service. Har selv hatt en 05 mod 500 Avant og en 08 mod 650 Noblesse, som jeg fikk omlevering på til en '10 mod, grunnet at de hadde støpt den modellen i deler av det året på et nytt verft som ikke gjorde jobben helt godt på alle båter. Men de tok ansvar og omleverte ny båt til meg.

Avanten var 3 år da jeg kjøpte den, den hadde luftblærer under "Nordkapp"klistermerkene på sidene og tidligere eier hadde vært for hardhendt med ei luke ombord slik at den var knekt. Jeg sendte mail til Nordkapp Boats og spurte om de hadde nye og selge meg. Fikk nye gratis siden jeg kunne montere selv.

Båtene går trygt og godt i sjøen. Man kan leke med dem og kjøre båtene sterkt uten at de føles spinkle. Ikke slag og lyder som gjør at de kjennes skrale i oppbyggingen. Gikk med Noblessen i meget grov sjø uten at båten gjorde meg utrygg. Tror nok at jeg ville foretrukket at ungene hadde 500 Avant eller Enduro som første båt når de er gamle nok til å ha mer en 9.9..

Må dessverre si at jeg synes Uttern virker spinkel. Har ikke prøvd dem i sjø, men vært ombord i flere. Knirk og svikt i dørk, og spinkle løsninger gjorde til at jeg aldri vurderte Uttern ved båtbytter...

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Fordi 18 fot som regel (nei, jeg sa ikke alltid eller at det ikke finnes unntak!) er alt for lite til å gjøre en daycruiser ut av det samt at fordekket som regel blir en hindring for å komme i land.

Har selv gått fra en skjærgårdsjeep til bowrider i denne størrelsen og er glad for det. Skal jeg ha en daycruiser (båt med en form for kabin) så må den være minst 20 fot og da blir det et stort prishopp. Å kjøpe noe gamle greier er ikke noe jeg vil vurdere til det er sommeren alt for kort og de potensielle problemene for mange, men vi er alle forskjellige.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I Nordkapp 600 Avant har man god plass til ting man vil holde tørt.

94_928955937_xl.jpg

Her er et bilde fra en Finn-annonse. God stuveplass under konsollen. Og på Avant-utgaven har man bedre kalesje enn ved Enduro som er skjærgårdsjeep-utgaven...

Mer bilder her: http://www.nordkapp-boats.no/http:/www.nordkapp-boats.no/bildegalleri/

På 620 utgaven er dette rommet enda større: http://www.nordkapp-boats.no/http:/www.nordkapp-boats.no/bildegalleri-2/

Kjetil S

Jeg har gått fra snekke til Bowrider, og har de samme argumentene som flere over. Skal kun ha dagsturbåt, og drar bare på tur når været er fint (når vi starter). Kabinen på daycruisere er bare til å oppbevare ting i, og så mye stæsj har ikke vi med oss. Ønsker heller å kunne gå i rett linje gjennom båten ifm med tillegging osv.

Jeg har kjøpt en Nor-Dan 660BR, tilsvarende båten i denne annonsen:. Nyere båter heter Nordic Oceancraft 660BR, men det er samme båten.

Her får du skikkelig plass foran, voksne mennesker kan sitte godt med begge bena framover på benken uten å nå helt fram til baugen. Med tre innleggsputer gjør man om hele baugen til en solseng. Bak er det også en stor solseng eller alternativt sitteplasser og solseng. Skikkelig badeplattform hvor det også er behagelig å sitte med beina i vannet en solskinnsdag. Innebygget vask samt dusj på badeplattform osv.

To store stuverom i hver konsoll samt under benkene foran. Rom for dregg og tauverk på badeplattform, samt rom for tauverk i baug. "Nebbet" og de gode pullpitene gjør det til en drøm å legge til på svaberg osv sammenlignet med mange andre.

Innenbordsmotor (Mercruiser V6 220hk) som er sterk og solid med god kvalitet og rimelige deler. Fin kalesje som gjør at 4-5 personer sitter tørt og godt bak hvis det skulle komme ei skur.

Man kan gjøre gode dealer på ganske nye båter om dagen, og her får man mye båt for pengene. Synes nå jeg i hvertfall :cool:

Da har du et alternativ til i haugen av gode forslag... :yesnod:

20234A.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)

Da jeg kjøpte helt ny 17 fots båt i vår valgte jeg også en "baugrytter". For vår familie som bruker båten 95% til dagsturer i finvær er løsningen helt ideell. Gutta på 6 og 8 år elsker sitteplassene foran.

Slik jeg ser det fikk vi desidert mest for pengene ved å velge innenbords bensinmotor samt unngå de mest populære/ prestisjefylte merkene. Enn så lenge har jeg ikke fått 3-fot syken - kan godt hende jeg ville tenkt annerledes om jeg planla båtbytte innen få år.

De aller beste kjøpene er kanskje bruktbåter i overnevnte litt "ukurante" kategori.

Jeg synes innenbords i den størrelse båt stjeler for mye plass. Dessuten blir det ofte trangt rundt motor ved service. Når motoren henger bakpå, kommer man enkelt til alt ved service. Og Evinrudes E-tec (som henger bakpå Nordkapp) har tre års service intervaller så man trenger ikke stresse med det med det første. Evinrude er også tryggere ved tyveriraid. Nabobåtens Yamaha eller Suzuki ryker før du mister Evinruden. Snakker av egenerfaring her...

Kjetil S

Du bor åpenbart i et område hvor tyvene er kvalitetsbevisste og går for kvalitet! :lol:

Trådstarter vurderer åpenbart en båt på 17/18 fot med en motor rundt de 90hk. Forslag om båter på 22 fot og med innenbordsmotor blir vel da både en noe annen type båt, en helt annen type motorisering og også et godt hopp opp på prislisten? En 20/22 foter med utenbordsmotor vil også kreve en betydelig større motor og med tommelfingerregel 1000 kroner per hk så blir det også en del kroner ekstra. Kan vanskelig se hva som vil være et bedre forslag enn Yamarin og Yamaha selv om jeg har en bowrider i samme størrelse som hverken er Yamarin eller motorisert med Yamaha!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Trådstarter spør om alternativer. Jeg har gitt ham et alternativ til de "tradisjonelle" påhengerbåtene, som er gunstig i pris og med mye større plass.

Vi har alle forskjellige kriterier for våre båtkjøp. Nor-Dan som jeg linket til får man pent brukt fra 150-160.000,- . Jeg foretar selv service og vedlikehold på motor og gir osv, da gir en brukt Nor-Dan meg mere båt for pengene enn en ny 18 fot med 100hk påhenger, for halve budsjettet.

Nå er det ikke alle som kan, eller for den saks skyld ønsker å drive med service, vinterlagring osv selv. Da kan det selvsagt være god økonomi i å velge ny båt og motor.

22 fot er selvsagt også større på alle måter enn en 18 foter med alt det medfører av både positive og negative konsekvenser. For meg er det mest positive, men jeg har ikke noen fasit, her blir det opp til hver enkelt. De fleste finner gjerne en båt de synes er helt ideell.

Redigert av Honduras (see edit history)

Askeladden 535 fås både som bowrider og med dekk. Tror den ville kommet høyt på lista------

Har hatt ( og har ) Askeladden 535 Bowrider med 90Hk siden 2004.

Bra positive erfaringer om det er den størrelsen du er ute etter.

Solid bygget - svært stødig - føles trygg og sikker- meget god i sjøen - har prøvd den i ganskje ruskete forhold,

Bruker min hele året. I all slags vær.

Med 90Hk får du ca 30-33 på fullt - med vel 5000 o/min - forbruk ca 25 l pr time

Tar du den ned til ca 4000 o/min - ligger du behagelig på ca 22 knop forbruk ca 17 liter i timen

( Forbruket tatt fra Smartcraft instrumentet )

Fast tank ca 90 liter.

Finnes en sjelden gang brukte - som går for ca 200k +/- noen tituener avhengig av motor og alder osv.

Du burde vurdere en prøvetur.

Ville bare nevne at vi kikka på Uttern D55. Vi valgte en Askeladden fordi den hadde mye bedre plassutnyttelse og virka mye mer solid. lavere fartt og lit dyrere, men jeg tror ikke jeg hadde vært så fornøyd med en Uttern. den går nok raskere på flatt hav, men her i Trøndelag er det bestandig lit bølger, da er det viktig med en trygg stødig båt som tåler å gå i solgangsbrisen uten at det skrangler banker og slår! Ang ilandstiging er det ikke noe problematisk å gå igjennom vindskjermen og opp på dekket. det er en kraftig leider og solide rekker. ligger man til kai som i hvertfal jeg for det meste gjør går man jo ikke ut gjennom baugen uansett. går man i land må man jo uansett opp og over baugen på en BW også! i lugaren forrut har jeg en diger kasse med redningsvester sjøkart strandmadrasser osv osv. Tørt og fint oppbevaringsrom og kan til nød brukes for to. Etter min mening går det ikke an å sitte forran vindskjermen i noe særlig hastighet. i finvær og sakte fartt kansje det er flott å sitte forran.. Når alt kommer til alt er det bruken som bestemmer. Anbefaler å prøve de forskjellige båtene, for det er faktisk ganske store forskjeller i bruksegenskapene! lett å se nesten utelukkende på pris, men kansje om et par års tid så angrer man seg og undres hvorfor man ikke la i i de siste 10 tusene...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Angående å sitte foran vindskjermen.

Ungene (fra 10 til 20 år) synes det er flott å sitte foran vindskjermen også(særlig) i fart. Blir jo akkurat som i sitte i hvilken som helst åpen båt uten vindskjerm. Nå har min et ganske stor rom foran og lange benker. Mulig dette er annerledes hvis man har korte benker og stutt baug. Har jeg med minstemann og noen kamerater trekker de fram så fort jeg drar den opp i plan. Mye sikrere å sitte foran når du har BR. Med Daycruiser hadde ingen fått lov til å sitte på dekk i planefart. Ikke hos meg ihvertfall. Til det byr farvannet rundt Strømtangen på for mye krappe bølger, hekksjø osv.

nå er det nå ikke blitt påbudt med vest ennå da, så lenge man har vester ombord så er man innenfor loven! Det får hver enkelt ta ansvar for selv når man er i båt mener jeg! Vi bruker pølsevester og dem merker man knapt at man har på.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...