Jump to content

Fjerning av bunnstoff

Marnet 21

Recommended Posts

Tapetklister+ kautsisk soda+ vann. En del kaustisk til 2 deler vann. Ha i tapetklister til du får en passe tynn grøt.

Pensle på skroget, ta to kopper kaffe, prøv med skrape en plass. Løsner det, bruk høytrykksspyler.

Er det rester igjen, så smør på pånytt.

Det går fortere dess varmere det er. Nå er det kaldt, så det tar kanskje en kanne kaffe.

Lykke til

Fairline Mirage 29 er solgt.

Sand/kalkblåsing gjør jobben kjapt og bra,

Du betaler noen med utstyr for å gjøre det og vips er det ferdig.

Jeg har ikke noen tips om hvor du kan henvende deg, men vet om tre-fire i havna som har fått gjort det og det ble kjempebra.

MEN... det er nok ikke gratis er jeg redd. Men mulig koster det ikke mer enn at du kan jobbe noen timer overtid på egen jobb, mens andre tar seg av båten din, og ender opp med at det er tilnærmet gratis,

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

• 1 år senere...

Tapetklister+ kautsisk soda+ vann. En del kaustisk til 2 deler vann. Ha i tapetklister til du får en passe tynn grøt.

Pensle på skroget, ta to kopper kaffe, prøv med skrape en plass. Løsner det, bruk høytrykksspyler.

Er det rester igjen, så smør på pånytt.

Det går fortere dess varmere det er. Nå er det kaldt, så det tar kanskje en kanne kaffe.

Lykke til

Jeg vurderer akkurat denne metoden. Flere som har erfaringer med kaustisk soda? Ønsker å starte snart siden jeg er ivrig om våren. Må regne med temperaturer rundt 5-10 C.

Sushi

Jeg hadde bunnstoff i klumper etter 25 år på min båt. Så jeg bestemte meg for å gå til bunns, og da skaffa jeg en flappy-disk til kutteskiva, maske og briller og gikk igang. Ferdig etter 2 økter. Det positive resultatet var at alt bunnstoff var vekke. Det negative var at kutteskiva hadde lagt endel sår i gelcoaten. Det løste jeg med å legge på epoxy - 7 lag, en annen primer hadde vel gjerne gjort nytta også.

Forsøkte forresten først med noe gørr som het Duxola. Det virka lite på gammalt bunnstoff.

Det er skrevet mye om dette tidligere. Prøv søkefunksjonen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hvor stor kompressor, type pistol osv. Det går ann og få pressenning rundt båt da griser det ikke rundt plassen.

Ah du tenker trykkluft.. Min 3fas abac leverer over 600ltr min og har 270ltr tank. Eg hadde antagelig leigd noko større om eg skulle blåst bunnstoff av skroget.

Støv stoppes ikkje så lett man tror. Mange opplagsplasser og slipper har forbud av hensyn til andre båter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei

Jeg kuppet kanskje tråden din jeg også,, beklager det.

Du spørr etter tips for fjerning av bunnstoff. Mitt tips er mekanisk fjerning, skrape eller slipemaskin. Dette er billig varianten.

Om du legger mer penger i det så er det flere tips på denne tråden på de forskjellige metodene.

I mitt området er det desverre ikke så mange alternativer å velge i.

Lykke til

larss

Til Larss:

Dersom du skal smøre på nytt bunnstoff, har du et greit grunnlag slik du viser det på bildene. Skal du prime, må du lenger med.

Til Tombok: Igjen, det kommer an på hva du skal. Slik du spør, vil jeg si ja. ( Og legger du på selvslipende bunnstoff, så bygger det seg ikke opp igjen)

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...