Ivers72 Startet 29.September.2012 Del på Facebook Startet 29.September.2012 Hei båtvenner:-) Rimelig ny båteier her, så derfor noen få, men enkle spørsmål fra meg: Skal fjerne bunnstoff som sitter løst, jeg leser at det er enklest med el.skrape/vanlig skrape og høytrykkspyler. Evt STS7. Og at det bør være kaldt i været. Skal prøve dette, men hva er pri 1 i hvilken type som fungerer best av disse? Etter at båten er rengjort for bunnstoff og den er glatt og fin etter lett pussing med sandpapir. Og at gelcoaten er hel. Hvilken rekkefølge skal alt komme i da? Da tenker jeg på priming osv? Skjønner at bunnstoff er til slutt. Til opplysning er båten fra 1986, 18 fot glassfiber Flipper 535. Og til slutt: hvordan skal jeg få resten av båten blankest mulig til våren før den setter på sjøen? Polers, renses, avfettes osv? Jeg er blank der, så før opp rekkefølgen og evt produkt please:-) Er det ok at båten står på land i vinter uten bunnstoff? Ellers takk til et svært bra forum med mye BRA lesestoff for oss newcomers:-) Måtte det bli vår snart...... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.September.2012 Del på Facebook Svart 29.September.2012 (redigert) Riktig at bunnstoffet kommer til slutt, og da må jo primingen komme først. For noe særlig mer er det vel ikke, annet enn å rengjøre bunn for slipestøv og annet. Pass på å bruke en vanntett primer (som regel epoxyprimer, to-komponent), og å bruke så mange strøk som fabrikanten anbefaler. Vanlig tips er at det første strøket bunnstoff kan påføres før primeren har tørket helt, for bedre vedheft, og stoffet kan ha en annen farge enn neste strøk, hvis det er selvpolerende. På den måten kan man se når det begynner å bli tynnt og nytt lag må påføres. Ikke klin på for mye, det bare bygger seg opp og du må ta skrapejobben oftere enn nødvendig. Kjenner ikke noen mirakelkur for å få båten superblank, utover polering, og vask først, selvsagt. Bruker du fettløsende vaskemiddel MÅ du polere for å tette porene i gelcoat. Når det gjelder de blå pyntestripene på båten min syns jeg det blir best resultat med håndpolering og rikelig polish, fremfor maskinpolering. Men igjen, her er jeg ingen ekspert. Tror ihvertfall man skal være litt forsiktig med de råeste poleringsmaskinene, polish og gelcoat kan bli overopphetet og misfarget. Om båten står en vinter på land uten primer og bunnstoff får den vel bare mulighet til å tørke opp litt ekstra, og det er bare bra. Redigert 29.September.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.