Jump to content

Viking 17` - Oppussingstråd


Heggdal

Recommended Posts

Hei. Idag henter jeg mitt høstprosjekt. En 17` som vil bli ombygd. Vill i dagene/ukene som kommer legge ut bilder og informasjon om mitt arbeide rundt dette. Båten har idag litt overbygg samt vindskjerm, dette skal fjernes samt omgjøring og renovering av alt annet. Håper dere kan bidra med gode svar og litt hjelp når det måtte trenges!

De første bildene skal jeg prøve å få ut ikveld evetuelt imorgen.

Link to post
Share on other sites

Velkommen hit og vi gleder oss! :flag_bp:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Da var båten hentet og nå klør det i fingrene etter å få startet. Legger ved noen bilder av båten som er tatt nå ikveld, båten er i relativt god stand bortsett fra skade og litt dårlig lappverk på kjølen i båten. ( Fremgår ikke av bildene her dessverre ) Imorgen starter jobben! Jeg gleder meg!021.jpg023.jpg025.jpg

Redigert av Heggdal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk gjort en masse med båten igår. Topp å få startet med prosjektet. Fikk fjernet alle seter/tanker i båten, kappet vekk vindskjerm og fronten. Fikk også sett litt på skaden som er på kjølen i båten. Pusset også en god del på halve undersiden. Ser faktisk relativt ok ut =) Prosjektet fortsetter idag.

Legger ved noen bilder av gårsdagens innsats.huaweitelefon047.jpg

Link to post
Share on other sites

Fikk gjort en masse med båten igår. Topp å få startet med prosjektet. Fikk fjernet alle seter/tanker i båten, kappet vekk vindskjerm og fronten. Fikk også sett litt på skaden som er på kjølen i båten. Pusset også en god del på halve undersiden. Ser faktisk relativt ok ut =) Prosjektet fortsetter idag.

Legger ved noen bilder av gårsdagens innsats.

 

huaweitelefon029.jpg

 

 

Bjørn Arild igang med demontering av rattkonsoll.

 

huaweitelefon031.jpg

 

 

Fjerning av rom/tanker/seter.

 

 

20120930205818.jpg

 

Her fjernes vindskjerm og dekket på båten.

 

 

20120930213459.jpg

 

Ferdig nedribbet og klar for oppbygging. Gjenstår mye sliping og pussing :(

 

 

20120930213504.jpg

 

Her skal det monteres Targabøyle og nye seter samt ny lukket benk i akter for batteri/bensin etc.

 

 

20120930213517.jpg

 

Fronten etter utskjæringen.

 

20120930213537.jpg

 

 

Båten etter utskjæring og fjerning.

 

20120930224637.jpg

 

 

Undersiden på styrbord side.

 

 

huaweitelefon047.jpg

 

Elendig lappverk var utført på skadene i kjølen på båten.

 

 

20120930224654.jpg

 

Hele kjølen er som et musebol! Men dette blir bra :)

Link to post
Share on other sites

Dønn lik ja ! På slutten av 60 tallet starten av 70 tallet var jo norske båtprodusenter ett godt samsurium.... Mange modeller er helt like fra denne perioden men ble solgt under forskjellige navn... For eksempel kjøpte Fjord Plast opp Herwa, Selco, Trifoil etc, sent på 60 tallet... Ble så senere overtatt av Wiking Boat. Mulig dette er grunnen???

Link to post
Share on other sites

Hehe, har du sett! Dønn lik i utseende =) Det er ikke noe merkeskilt på min båt men han jeg kjøpte av sa at den var en Silver Viking, sikkert samme støpeforma som gikk mellom båtbyggerne =) Fikk gjort en god del igår også, bilder kommer litt senere idag.

Link to post
Share on other sites

Igår fikk vi pusset ned og sparklet babord innvendig side hvor tanker og seter var før. 2 komponent epoxysparkel ble benyttet og ga et fint resultat. Blir fin-slipt idag. Fikk også reparert kjølen hvor vi først skummet for både tettning og styrke samt at vi la 3 lag med 300g glassfiber/polyester.

Var litt usikker på hva som var det beste å slipe vekk gamle harde overføldige kanter med, men flapdisk med 40 struktur gjorde underverker =) Legger ved litt bilder fra gårsdagens jobbing.

 

10x7au1.jpg

 

Her er sparklingen unnagjort. Sliping av glassfiber er noe dritt :(

 

2pslyy8.jpg

 

Kjølen ble fyllt med fugeskum før glassfiber armeringen.

 

11ta1b7.jpg

 

Her har kjølen fått nytt liv i form av 3 lag med 300g glassfiberarmering. Undersiden ble slipt og rubbet før pålegging.

Link to post
Share on other sites

Husk på å være veeeldig nøye med mål og form når du begynner å bygge opp igjen. Når du fjernet fordekket, så fjernet du en god del av stivheten i skroget, og der viktig å få dette rett når du skal bygge opp. Et sett med kontrollmål med det gamle dekket hadde vært nyttig å ha.....

 

Før du begynner med innredning, så må du få stivet av riktig, og "låse" skroget i riktig form.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

den kjølskaden ville jeg også plastret fra innsiden av båten. Det er mye lettere å få det tett fra innsiden enn fra utsiden. Ellers spennende prosjekt !

Nå er det vel dobbel bunn såvidt jeg kan skjønne, og da er vel ikke det så lett....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Båten blir avstivet med nytt støpt sete i front samt targabøyle i midten av båten samt et nytt sete bak, mere avstivet en det blir den ikke.

Når det gjelder støpingen av kjølen så er det riktig at det er dobbel bunn og ikke aktuelt å få gjort dette fra innsiden. Kun noen få plasser at det ble slipt litt for lite opp fra kjølen for feste til glassfiberen. Tror vi slipte av ca 0,7cm med gammel bunnsmurning og dritt. Er faktisk meget godt fornøyd med arbeidet som er gjort hittil. Har bøtet båter før med langt dårligere underlag og det har holdt i 7 år til nå så dette tenker jeg blir bra ;)

Link to post
Share on other sites

Her har kjølen fått nytt liv i form av 3 lag med 300g glassfiberarmering. Undersiden ble slipt og rubbet før pålegging.

 

Spennende,men jeg tror kanskje at 3 lag med 300 g matter blir litt tynt, tror jeg ville ha gått for enten 12 eller 1500 g under kjølen, antar at du kommer til å slipe litt før du skal lakkere og da blir det jo enda tynnere.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Sitter og tenker det samme selv faktisk... Har ikke lagt fiber under kjøl noen gang men etterklokskapen er god! Tenker jeg tar tipset ditt til etteretning angående 12 eller 1500g :) Hvordan er det å legge glassfiber utenpå 2 komponent epoxy primer ? Blir det bedre resultat enn rett på eksisterende skrog?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...