bjoris Startet 29.September.2012 Link til dette innlegget Startet 29.September.2012 Iflg C4.3 i NORLYS 2012 c) er det ikke tillatt å spri en asymetrisk spinnaker / Code Zero, noen som vet om de da tenker med spinnakerbom eller om det betyr at det ikke er lov uansett... Jeg ser at med min nye code 1 med stramt forlik er dette ganske effektivt om det er helt flat sjø... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
quantumduck Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Jeg tror regelen er ment å forhindre fordelen man får ved å spri, ikke eventuelle fordeler det er å spri med spinnakerbom vs. hvasomhelst annet. Hvilke fordeler skulle eventuelt akkurat spinnakerbommen gi som man ikke oppnår med omtrent hvasomhelst annet av samme lengde? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 29.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Spørsmålet er om det er lov å spri hvis en ikke gjøre det med annet enn vinden som hjelp? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Kristian_H Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Kan dette ha noe med at det blir attaktivt å seile utwn spinnaker og heller ha en spridd code 0? Sitér dette innlegget Link to post
slim shady Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Seil er vel egentlig ment å bli brukt til det de er designet til, det nå min mening.Men i fjor(2011)Ble det protestert på en båt med spridd gennaker i RAN seilforening,under en klubbseilas.Og protesten ble avist.Ifølge Herman Opstvedt?i norlys var det lov.Hvis du hadde innmålt spinnker,kunne også spinnakerbommen også benyttes.Det sto noe om det på Ran og Askøy sine hjemmesider i fjor.Håper dette blir ryddet opp i år, da det faktisk er en forskjell på å få en gennaker til å stå på dype kurser,som lystallet er beregnet etter og en spridd en.Uansett er code 0 og spinnaker den beste kombinsjonen i regatta. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 jeg kan sette gennakeren på bom, men da er den jo ikke spridd på samme måte som en fokk, da er den jo satt som en spinnaker. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 29.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 (redigert) Jeg har aldri prøvd med bommen, men har fått beskjed fra måler lokalt at jeg ikke en gang har lov å ha med spinnakerbommen når jeg ikke har målt inn spinnaker/asym på bom... Jeg trodde inntil da at jeg kunne spri fokka med bommen til tross for dette, men nå er bommen tatt bort... Min erfaring er at det funker dårlig å spri den vanlige, store gennakeren. Men den nye code 1 en fungerer det veldig bra på flatt hav uten bølger, men det krever at du styrer vinden inn i den med storseilet og seiler veldig nøyaktig, det skal ingenting til for at den faller sammen. Jeg har brukt det noen ganger på korte legg, feks for å komme meg over mållinjen når det blir veldig dypt og helt feil å jibbe og før runding, av samme årsak. Men dette er altså lov da så lenge en ikke bruker bom. Jeg trodde nå uansett ikke at du kunne spri med bom, uansett om en har spinnaker? Redigert 29.September.2012 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
quantumduck Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Da skjønner jeg spørsmålet, hehe. Kan dette ha noe med at det blir attaktivt å seile utwn spinnaker og heller ha en spridd code 0? Blir ikke det som å seile med en spridd genoa I? Code 0 måler jo inn som en genoa såvidt jeg har skjønt, da får man lys-tillegg deretter og det burde vel da også være lov å bruke den som en genoa? Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Åssen er egentlig LYS reglene for genakker og code seil. Får man tillegg i LYS dersom man allerede har målt inn med spinnaker? Etter hva jeg har skjønt får man straff i LYS for et code seil men ikke for en genakker? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
bjoris Svart 1.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 (redigert) Jeg tror det er slik at du får 0.01 i tillegg ved Code 0, dersom du har spinnaker. Dersom du har gennaker får du vel da 0.02 i tillegg. Det hevdes fra flere at det er veldig vanskelig å seile inn dette tillegge siden den har såpass snevert spor. Det er derfor jeg oppfatter Code 1 som et bedre alternativ for kystseilas kombinert med turseils, Code 1 går ikke så høyt og blir slik sett ikke ett så godt alternativ til genoa 1, men den går ikke så verst høyt, ca 45 grader apparent og ca 50 om det blåser en del (da blåser det såpass at savnet av genoa 1 ikke er så stort på min båt). Fordelen med Code 1 er åpenbart, foruten at den er på rull og når det fungerer er lett å håndtere, er det i regatta ett stor poeng at den måler inn som en gennaker og dermed ikke gir noe tillegg samtidig som den seiler bedre på mer dype kurser enn code 0. Men, den er jo mye mindre enn enn vanlig gennaker så en må ofte bytte gennaker skal en få maksimalt ut av dette. Jeg har flere ganger tapt det jeg har tjent ved å vært for sløv og ikke giddet/orket å bytte...:) Hva konkluderer vi med? Er det lov å spri altså uten bom? Redigert 1.Oktober.2012 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Salt Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 "ikke lov" - det må da gjelde i regattaer, og ikke for vanlig seilas. Ulovlig kan det jo ikke være. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
bjoris Svart 1.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 (redigert) Haha, nei tror nok du slipper unna om det er på tur:) Tenker regatta, ja... Redigert 1.Oktober.2012 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bjørkski Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 På mini650 er der svingbart spyd. På den måte kan man "spri" gennakeren. Jeg vet at flere seiler med gennakeren på bom, men da med et tillegg i LYS. Men hvor mye tillegget er vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Nejo Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 For en ikke-seiler er denne tråden et velkomment humorinnslag på båtplassen :D Monty Python hadde ikke klart å lage det mer surrealistisk :) Alt dette snakket om stramme forlik og spridde fokk får meg til å le høyt! Mer seilsnakk, værsåsnill :) .. Og jeg stemmer for at det er fullt lovlig å spri uten bom..! ;) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 2.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Nejo: her skal du få litt til: Bjørnski: Antar disse da blir regnet å ha gennakeren på Asym Bom og ikke Asym CL (Centerline) isåfall får de ett tillegg som tilsvarer det å seile med spinnaker:) Du kan fint seile en gennaker på bom ved å brase den opp i lo ved hjelp av en spinnakerbom, men da får du altså LYS-tall som om du har spinnaker, naturlig nok... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.