bjoris Startet 29.September.2012 Del på Facebook Startet 29.September.2012 (redigert) Jeg har lenge drømt om en raskere seilbåt enn den jeg har, en som planer avgårde i litt vind. Elan, Pogo, Dehler (kanskje), Achambault, mfl har jeg drømt om, men vi har jo diskutert det i heimen og det er vanskelig å komme fra at det blir sprøtt å bytte den båten vi har nå med noe slikt når den vi har fungerer så fint til alt annet enn det siste kicket på regattabanen... Det hadde vært noe annet om den ikke dekket behovet vårt... Vel, jeg har tenkt en stund på å kjøpe en mindre båt for regattabruk sammen med 3-4 andre heller enn å bytte eller fortsette å pimpe på Hansen og jeg har jo siklet på Seascape 27 siden den ble lansert og etter testen i SEILMagasinet og andre steder å bedømme er dette den båten jeg har drømt om. Den planer avgårde og det jeg liker best er at den ikke er en Melges/Farr 30 eller J-båt som må ha fult mannskap for å seiles, siden denne har så bra stabilitet trengs det ikke så mye folk på ripa... Det er sikkert nødvendig få å hevde seg, men det MÅ ikke til for at den skal kunne seiles hardt. Nei, dette er en fristende båt nr. 2, sprøtt det også å ha to seilbåter, men om en fant 3 likesinnede og eide 1/4 i en slik båt så er ikke kostnaden avskrekkende, verken om en ser på hva det koster å holde en større båt oppdatert til regatta og iallefall ikke om en ser på hva det koster å bytte en Hanse 350 i en Elan 350 f.eks... Det er jo også veldig spennende at denne båten kan tas opp på en henger og kjøres i hus om vinteren og bare glemme den til våren. Det er jo nok styr med storbåten i denne perioden... Vel, synspunkter mottas, jeg er veldig spent på LYS-tallet på en slik båt, utfordringen er jo å klare å seile den fort nok på kryss så dette er antakelig ikke noe bra prosjekt for å komme høyere på resultatlistene enn jeg gjør med turbåten. Blir det en realitet er det kun for å ha det dritkult på fjorden samtidig som jeg jakter på en gjeng som jeg kan seile sammen med på lik linje. Dvs at båten deltar i det som er av regattaer lokalt og at vi er mellom 2-4 ombord. Jeg har også mer tro på at en da får ett mer stabilt mannskap av en slik ordning. Utfordringen er å finne folk du vil dele en slik båt med selvsagt og som har noenlunde likt utgangspuntk for bruken... Redigert 29.September.2012 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
runes Svart 29.September.2012 Del på Facebook Svart 29.September.2012 Det er en kanonkul båt, men som båt nr 2 synes jeg den blir litt dyr. Det er på en måte en moderne First 27.7. Dessuten kommer den til å gi deg grå hår ift den litt mer sedate Hansen, når du kjenner på ytelsen på den etter åmha hatt en dag med. Ss'en Jeg velle heller gått for noe helt annet.... Skulle de kjøre det konseptet fullt ut så ville jeg heller gått for en Formula 18 katamaran eller en billigere entype båt, feks en Melges eller en 11meter. Litt avhengig av hva som er stort der du bor.... Eller kanskje bygge opp et miljø av B/one.... Det gleder jeg meg til å seile med mine barn om noen år..... Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Kristian_H Svart 29.September.2012 Del på Facebook Svart 29.September.2012 Hva med en melges 24 eller j-80? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 30.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2012 Melges har jeg seilt 4 ganger, kanonkult, ett vannvittig kick, men! Dette er en jolle som er 100% avhengig av masse vekt på ripa, ergo fult mannskap. J-80 en som ligger på nettet har jeg sett litt på, interessant båt, men er den så lett plant og enkel å håntere som enn SS? Antakelig ikke vil jeg anta, men sikkert en kjekk båt og selvsagt mye rimeligere. Økonomisk er det selvsagt veldig dyrt med en båt nr 2, men det kommer ann på hvordan en regner, er en 4 stk så blir det ikke noe særlig dyrere enn å alene holde en 35 foter i regatta skikk, nå er det selvsagt dumt at jeg allerede har lagt ned mye penger i båten min, men det er investeringer som vi også har glede av ved turseiling selv om mye av det ikke hadde blitt gjort, om vi hadde en regattabåt som nr 2 båt. Sunk Cost... Største utfordring blir å finne en gjeng som ville satset på dette over tid, det blir lett en såpass investering at det fort blir ett poeng å selge seg ut om tiden ikke strekker til en periode etc så det er ett læret å bleke, jeg har ikke folkene klar enda og er ikke 100% bestemt selv heller, men det er en spennende tanke som kommer til å svirre til det plutselig dukker opp rammebetingelser jeg liker:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 30.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2012 Denne tråden kan jo gjerne diskutere slike eier opplegg og aktuelle båttyper. Mer erfaring fra J-80 er av interesse, men også tanker rundt andre modeller, det er jo ett utall av nye modeller nå, Saphir 27, A27, J-70, B/one etc Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Odmar Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 Problemet med disse båtene er at de begynner å bli "gammle". Det har rent mange liter vann i byggeteknikker og materialer siden Melges 24 kom. Det vises vel litt at de seiler Melges 32 som har nesten den samme vekten og dobbelt seilareal. Jeg kan følge deg at det skal være en båt som du kan dra ut alene eller med en kompis. Det er vel og ett poeng at båten skal være trailbar? Jeg så denne http://www.swingkeelsailing.com/ her har du vel det meste av moderne konstruksjoner satt sammen. Og når noe ser riktig ut er det vel det og... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
bjoris Svart 30.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2012 (redigert) Tøff jolle det der Odmar:) Tar gjerne mot flere slike tips og det er jo ikke utenkelig at kicket jeg jakter på kan komme fra en slik farkost, men jeg har jo pt som mål at denne båten skal overta all regattaseiling, mer eller mindre iallefall og da må den være større, vi snakker da inkl. Seilmakeren som selvsagt kan bli en tøff affære også i en SeaScape, men den er jo konstruert for havseilas og må slik sett tåle en slik regatta uten problem... Om dette målet er for voldsomt kan jo være. Jeg er helt enig med deg i at eldre båter er mindre interessante pga gml teknologi, en svært rask båt som samtidig kan seiles veldig fort, trygt og kontrollert av ett lite mannskap finnes ikke innenfor rimelig prisklasse hittil, slik jeg oppfatter det, men så kjenner jo ikke jeg alle båttypene, kanskje er en J-båt noe av det beste av eldre konstruksjoner hvis en ser på utgangspunktet, men jeg ser ikke helt for meg at jeg hadde gått for gml teknologi, nei! Så har jeg jo sikkert mange som er uenig med meg i dette, alt har ikke blitt bedre med årene, men jeg (tror) ikke det finnes båter av eldre årgang som kan levere det samme som f.eks en SeaScape 27. Antakelig vil A-27, J-70 mv være verdige konkurrenter, men dette er alle nye båter. Så ser jeg jo at en F-18 kunne vært fantastisk morro, men her som vi seiler halvparten av tirsdagsseilasene våre i 8-15 ms så tror jeg dette blir for tøft for oss... Når det gjelder planenen seilbåter så er jeg dog skeptisk til LYS-tallet en slik båt vil få, jeg har ingen tro på at det blir noe lett båt å vinne regattaer med, til det er jeg rimelig sikker på at LYS-tallet blir satt så høyt at du skal seile meget bra for å hevde deg, så det mest sannsynlige er at vi kommer til å se det litt ann, det blir jo uansett veldig spennende å se hva Tor Hove klarer å få til med sin båt... Her er en meget interessante diskusjoner om temaet i Sverige: http://piano-swe27.blogspot.se/2012/03/mest-for-srs-nordar.html http://www.blur.se/2012/07/06/seascape-27-seglar/ Det er forøvrig et krav at båten kan tas på henger, både fordi det gjør det mye lettere å seile regattaer lengre borte fra her vi bor, men også fordi det vil være viktig at vedlikehold og opplag blir enklest mulig når planen er å ha en båt nr. 1 også:) Det er jo fristende å tenke at en med en slik båt kunne stilt i Færderen f.eks:) Hehe, det er lov å drømme, pt er det bare det, men drømmen er realiserbar om en finner de rette folkene Redigert 30.September.2012 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Odmar Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 (redigert) Hva med en SeaScape 18? Eller så er det i Australia og New Zealand ett miljø for Trailer boats. De seiler etter reglen om at så lenge du kan ha den på tilhengeren etter en vanlig bil så måler den inn. her er det mange som bygger båtene selv og er vel utgangspunktet for mange av denne typen som M24 ol. Og så ser det bare ut til at de som bor der under har det litt mer gøy enn oss som skal klamre oss inn i noen regler som Lys og andre handicap. Jeg seiler selv Musto Skiff og seiler med rundt på onsdagene, tenker ikke så mye på lys, etter serien blir det på en måte rettferdig allikevel. Men ta en titt på dette http://www.magic25.yachting.org.au/ Redigert 30.September.2012 av Odmar (see edit history) Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.