larsen2000 Startet 30.September.2012 Del på Facebook Startet 30.September.2012 Har en 16 fots båt på 550kg og en 6kg dregg. Vil dreggen holde båten i sterk vind uten å få skikkelig bunnfeste? Dregger litt et sted hvor det bare er gjørmebunn og har jeg fortøyd til brygga klarer jeg lett å dra dreggen inn selv om den er 30m fra båten. Har holdt båten fint i 4-5 m/s men har ikke tatt sjansen i sterkere vind. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 (redigert) Prøv med et anker istedenfor. Type 'Brucekopi' sitter rimelig godt på slik bunn Redigert 30.September.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 Du må ha feste. -men ulike dregger har ulike egenskaper ut ifra design. En del meter kjetting må også til for å få skikkelig feste. Hva slags dregg har du? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 Ikke noe å lure på - ankeret SKAL ha feste. Ellers snakker vi om moringer og da dreier det seg om helt andre vekter. Tre til fem ganger dybden i kjetting/line er passe. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 30.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2012 Har paraplydregg, men ikke kjetting. Hvilken funksjon har den? Bør man mao alltid dra til til man kjenner at den sitter før den festes til båten? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 Paraplydregg er til reserve. Kjetting har to funksjoner: Tåle gnisninger langs bund og utgjøre vekt som øker ankerets horisontale drag (øker feste vs diagonalt eller vertikalt drag). Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 Paraplydregg kan jo gå på et vis men du kunne nok forbedret egenskapene med å skjøte inn 3-4meter kjetting nærmest dreggen, da vil du få litt vekthjelp fra kjettingen og draget blir mer langs bunnen og ikke bare i vinkel rett opp mot båten slik det gjerne blir med bare tau. Legg så ut 4-6ggr dybden og dra den fast før du sier deg fornøyd så går det greit skulle man tro. Men et skikkelig anker istedet hadde nok forbedret effekten en god del.Brucekopi ala Biltema er en type men det finnes andre som nok er bedre men da koster det jo litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 Har paraplydregg selv og føler at den aldri setter seg fast. De få gangene den setter seg får jeg den ikke opp igjen.. Hehe.. På sommeren på stranda vasser jeg ut og fester den bak en Stein.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
CB. Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 ankeret SKAL ha feste. Ellers snakker vi om moringer og da dreier det seg om helt andre vekter. Tre til fem ganger dybden i kjetting/line er passe. Tiltredes Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Free Lillehammer Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 På sommeren på stranda vasser jeg ut og fester den bak en Stein.. Kreativt... Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
ivar Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 paraplydregg er greit å bruke som lodd/daumann Har en biltema-bruce - det er noe helt annet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Knutzen1 Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 Et anker er et redskap til å fastgjøre et (flytende) fartøy, en bøye eller lignende til sjøbunnen. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 30.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2012 Hvor tungt bruce trenger jeg? 7,5 kg? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 3-4kilo tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 30.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2012 Har bare 2 eller 7,5kg på biltema. Men usikker på om dette får plass i taukassa foran på en Askeladden 475? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 500kilos båt uten mye vindfang og du skal vel ikke overnatte på svai, jeg ville gått for den 2kilosen, den er nok sikkert mye bedre enn paraplyen uansett. 7,5kilo det er folk med 5tonn båt som legger sånne ut i hekken og det holder ofte greit, du trenger ikke å slite med et sånt er ihvertfall min mening Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 30.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2012 Får dra og ta en titt på den 2 kilosen om det lar seg gjøre plassmessig. Er det ikke fare for at den havner opp/ned og ikke fester i det hele tatt? Fortsatt bruke kjetting? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 30.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2012 Får dra og ta en titt på den 2 kilosen om det lar seg gjøre plassmessig. Er det ikke fare for at den havner opp/ned og ikke fester i det hele tatt? Fortsatt bruke kjetting? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 (redigert) Den kan godt havne oppned men du drar den gjerne bortover bunnen noen meter og da snur den seg selv og fester seg. Dog har Bruce en tendens til å trenge endel meter på den operasjonen Redigert 30.September.2012 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 Ja til kjetting Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eureka Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 Får dra og ta en titt på den 2 kilosen om det lar seg gjøre plassmessig. Er det ikke fare for at den havner opp/ned og ikke fester i det hele tatt? Fortsatt bruke kjetting? Jupp, fortsatt bruke kjetting. Det er faktisk viktigere enn et tungt anker. Ikke noe i veien for å kline til med 5 meter kjetting, noen har sikkert råd til deg om dimensjonen også.. Om du skal ha den nedi et lite rom, legg en gummimatte under for å hindre slagskader på gelcoat etc. Får du nedi en plastkasse, så er det topp. En liten ankerrulle montert i bauen, kun rulle med festebraket for rulla, gjør susen når det hele skal opp. Mye lettere å dra opp samt hindre slitasje på fenderlist og ripa. Da kan du stå godt inn i båten, istede for fremoverbøyd over ripa, -sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 Kjetting har to funksjoner: Tåle gnisninger langs bund og utgjøre vekt som øker ankerets horisontale drag Tre: Kjettingen fungerer også som en dødmann. Man unngår at båten rykker i dreggen slik at man kan miste festet. Med mye kjetting eller blytau får man et jevnt og fint drag i dreggen. Har sett dette hundrevis av ganger under dykking. Dersom man ikke bruker kjetting eller blytau er det større kjangs for at dreggfestet rykkes løs. 2 kilos bruskopi ville jeg ikke gått for. Jeg bruker 5 kilos bruskopi med 5m 8mm kjetting i jolla vår. Den er nok omtrent like tung. Jeg har en liten paraplydregg med en puslete kjettingstump som "kaffedregg" også, men den får sjeldent feste. Paraplydregg skal imidlertid ikke undervurderes totalt. Den kan gi godt feste i steinrøyser ol. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bearded Beast Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 ja den 2 kilosen er for lite. Ikkje pga vekten kansje men pga det er veldig lite. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 1.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2012 paraplydregg er greit å bruke som lodd/daumann For ordens skyld og for sørge for at grammatikken blir riktig. . Noen politikere i ymse kvinnebevegelser nekter på at noe heter daumann. Nå skal det sågar hete daukvinne hehe Om disse kvinnemenneskene har båt eller elektronisk kompetanse er foreløpig ikke tilgjengelige på google Beklager avsporingen Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.