Jump to content

"Huskelap" for bly-syrebatterier


jsw

Recommended Posts

Jeg følte behov for å skrive opp det viktigste jeg burde huske vedrørende mine bly-syre batterier. Etterhvert ble det flere punkter, og jeg endte opp med denne "Huskelappen" eller "Sjekklista". Den er et resultat av hva jeg har lest her og der - et par steder har jeg tatt et valg hvor det har vært sannsynlighetsovervekt for ett av svarene. Ekspertene er jo ikke alltid enige..

Tenkte at kanskje flere enn meg ville syntes det var nyttig å ha en slik lapp liggende lett tilgjengelig i båten - så her er den:

 

 

Bly Syre batterier

 

Under lading ved 25°C (via 230 volt lader eller dynamo) og spenningen er

13,5 V : Batteriet tar mye strøm (vanlig ved start av lading)

14,0 V : Batteriet begynner å fylles opp

14,4 V : Batteriet er fulladet

 

Ved hvilespenning (uten lading og forbruk)

12,6 – 12,8 V : Fulladet

12,3 V : Halv kapasitet

12,0 V : Cirka en tredjedel igjen - kritisk, må lades umiddelbart

11,7 V : Ved denne spenning eller lavere er batteriet flatt eller ødelagt

 

Ved forbruk uten lading:

12,0 V : Alt i orden, friske batterier

11,5 V : Lav kapasitet, eller stort forbruk

11,0 V : Synker spenningen under 11 V ved jevnt forbruk må vi lade

10,5 V : Meget stort forbruk eller helt utladet. Farlig lav spenning

 

Diverse:

Normal, daglig ladespenning for et 12 volts batteri ligger mellom 14,2 og 14,5 volt (varierer med fabrikat) ved 25 °C målt direkte på batteripolene. Denne spenningen justeres ca 0,03 volt opp (kaldere) eller ned (varmere) for hver °C temperaturendring.

Etter lading: Raskt spenningsfall til 13,2V, deretter sakte til 12,6V

12,6 V ett døgn etter lading: Batteriet er fulladet og (trolig) i orden

Må du stadig etterfylle vann på batteriet så har du trolig gassing under vedlikeholdslading. Gassing skal kun forekomme i oppladingsfasen.

Vedlikeholds (kontinuerlig) lading: Korrekt spenning er 13,7 – 13,8V ved 20 °C. For lav spenning gir sulfatering - for høy spenning gir korrosjon og gassing (høyere enn 14,4V)

Sulfatering starter ved ca 11,5 V

Syrevekten i et batteri bør være lik cellespenningen - 0,84. Eksempel: 2,12V – 0,84 = 1,28.

Fulladet batteri skal ha en syrevekt på 1,28, dvs (1,28+0,84) x 6 = 12,7V.

Tomt batteri har en syrevekt på 1,16, dvs (1,16+0,84) x 6 = 12,0V

Equalization charging: 15 V i maksimum 2 timer. Batteritemperatur må overvåkes.

Ved valg av batteri: Det tyngre batteriet inneholder mest bly og er normalt bedre enn det lettere batteriet

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til en liten bemerkning om spenning ved forbruk uten lading. Når du skriver 12,0V : Alt i orden, friske batterier er det en sannhet med modifikasjoner. Måler en så lav spenning ved liten belastning som f.eks et par lyspærer på, er enten batteriet dårlig, alt for lite eller godt nedtappet og klart for lading. Men holder spenningen seg på 12volt ved bruk av en ankervinsj uten samtidig lading, er alt på stell. Disse spenningene er selvfølgelig avhengig av belastningen, som kanskje burde vært presisert.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tilbakemeldinger gjør det mulig å forbedre oppsettet. Bra :smiley:

Du har helt rett Lars - spenningen under forbruk er helt avhengig av størrelsen på forbruket (belastningen).

Til mitt bruk av oppsettet i hverdagen har jeg den situasjonen hvor jeg ligger ute en kveld, litt lys er på, radioen durer i bakgrunnen og mitt ICE modem og PCn er kanskje tilkoblet. Tanken min er da at så lenge spenningen ligger på 12V+, er det meste greit.

Tabellen fra Roger er skikkelig fin - den har jeg ikke sett før! Går rett inn i arket mitt :yesnod:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...