Jump to content

Gelcoat flasser av på ett år gammel Askeladden P66

HelgeO

Recommended Posts

Det skal da ikke være nødvendig på en så nye båt. Dette må forhandler/Produsent rette opp i og ikke kjøper.

Helt riktig, men hvis en forhandler er så fjern som Enzo antyder, får man jo vurdere om man vil legge mer energi i å sloss enn det tar å fikse det sjæl. Personlig syns jeg sleipe forhandlere skal plages mest mulig, men det er jo ikke sikkert alle liker å kose seg med slikt :o)

De luftlommene ser helt like ut som de som kom på min 08 mod Nordkapp Noblesse. Mon tro om Askeladden har falt for fristelsen å støpe båtene sine på samme dårlige plass Nordkapp prøvde og forlot i 08? Jeg fikk forøvrig omlevering av min båt, etter at de hadde forsøkt to ganger å lappe. Det dukket stadig opp mer blører.

Det jeg ville gjort med denne Askeladden var å ha den ute kaldt, få låne en godt oppvarmet hall og satt inn båten og så studert hele båten. Når båten blir varm vil lufta i disse lommene også bli varm og utvide seg, og det vil se ut som om det er rustblærer under billakk. Gå nøye over hele båten med fingrene. Trom med fingerneglene langs sidene og på flater. Er det blærer vil lyden forandre seg fra massiv romling til klikk-klikk lyd. Tapp på hjørner med et lite skrujern eller nøkkel. Finner du blærer her, forandrer også lyden seg og blir lysere...

Hvis du trenger hjelp til det, sender du en PM. Ser du holder til nær meg...

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Men det er ikke forhandlers oppgave å velge om han skal godta en reklamasjon eller ikke. Dette er jo åpenbart produksjonsfeil, og det er ikke noe «man må regne med», selv om det skulle være en vanlig feil.

Enkelte forhandlere eller ihvertfall en nekter ihvertfall

Helt riktig, men hvis en forhandler er så fjern som Enzo antyder, får man jo vurdere om man vil legge mer energi i å sloss enn det tar å fikse det sjæl.

Jeg har/hadde reklamasjon på noen krakeleringer på min båt samt luftbobler, xxxxxxx hadde folk som sto på brygga og tok bilde med mobilkamera, de var også ombord. Jeg lå i Son og de skulle bare reise opp og diskutere det en time eller to så skulle jeg ha svar fikk jeg vite, en måneds tid senere etter purring så fikk jeg nei og beskjed om at de kunne reparere det til 800.- pr time.

Dette er en båt som koster ca 2mill da den var ny og var innenfor reklamasjonsretten, jeg legger ikke noe mer stress i akkurat det, som sikkert noen her vet så bytter jeg båt ofte og jeg tenker da som så at jada Beneteau er gode båter men før jeg gir 5øre til xxxxxxx så kapper jeg heller av meg en kroppsdel, og jeg er ikke redd for å dele min erfaring om forhandleren, når jeg føler meg lurt på en fillesak som de kunne fikset på noen timer og det gjelder en gjenstand til 6sifret beløp da forstår jeg at de ikke er interessert i meg som kunde.

Blir jeg spurt (og ja jeg blir spurt ofte) ja da kommer det selvsagt ingen anbefaling fra meg om å kjøpe ny beneteau.

Har også konsultert båtadvokat i denne saken og fått klar beskjed om at jeg har rett, kanskje er det feil men det spiller ikke så stor rolle egentlig, det er holdningen jeg ikke liker.

Hadde jeg selv drevet båtsalg og blitt stilt overfor en misfornøyd kunde med krakelleringer på steder som ikke er typiske (må man regne med steder som rundt rekkestøtter osv) samt luftbobler som gjør at man kan trykke tommelen rett gjennom gelcoaten da hadde jeg reklamasjonsrett/garanti ansvar eller ikke fått det reparert og ut av verden.

Jeg har folk som har sett på det og sier de kan fikse det på en lang dag og noen få tusenlapper så det blir reparert og det er ikke noe alvorlig, jeg har funnet alle feil så båten blir tipp topp, problemet er at det er feil menneske sin lommebok som åpnes

Pengene mine er vel ikke gode nok til at de vil ha de når jeg skal legge ut for ny båt om 2år

Nå har jeg snakket med min forhandler, han er ikke i tvil om at dette er reklamasjon. Han kontakter Askeladden for videre prosess. Håper det ordner seg raskt. Vi ble uansett enige i at det ikke er nødvendig for meg å stoffe båten nå, og at jeg bare kan sette den på sjøen igjen fram til vi får avtalt hvor og når den skal repareres.

Helge O

Fikk ene båten min (Vernøy) levert med en liten slik... Støpt i polen, det er vel mange av Askeladden sine også så vidt jeg har hørt.. Båten min var ikke sjøsatt når det ble oppdaget, så fikk ny. :thumbsup:

Har vel sett rundt 10% av båtens vekt.

Har også hørt dette mange ganger før. Men har aldri opplevd så mye som et kilo i differanse... Vel båtene mine står som oftest på sjøen året rundt. Men veier det samme om de har stått på land en vinter eller lagt på vannet en vinter... Lurer også litt på hvor alt dette vannet skal gjemme seg... La oss ta en båt på 3500 kilo, er det nok luft i fiberen til å trekke inn 350 kilo?

Jeg ser det skrives at dette er luftbobbler i gelcoaten. Men...er det helt riktig da? er det ikke selve glassfiberstøpen som ikke er helt patent og har luftlommer mellom glassfiber og gelcoat? Og siden det ikke er heft mellom gelcoat, som i seg selv ikke har noen styrke, og glassfiber, så blir gelcoaten svært utsatt for å bryte sammen på disse stedene ved stressbelastning eller trykkbelastning?

Jeg har bare sett slike skader på hjørner og krappe vinkler.

Da jeg bygde båt for noen år siden fikk vi beskjed om å være nøye med rullinga av glassfibermattene da det lett ble luftbobler. Og ta en tur i litt bølger i starten så får man slått opp boblene med en gang. Ganske riktig... Hadde 4-5 sånne hull etter første turen;)

Var riktignok bare i kanter de kom. På glatte flater var det lett å rulle de ut..

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg ville i hvertfall sjekka hele skroget nøye om jeg hadde slike konstruksjonsfeil. Er det på en plass så er det ofte flere steder! Jeg kan ikke skjønne annet enn at strukturen i materialet blir svakere på slike punkter! Jeg ville fått med fagfolk og leverandør på en inspeksjon av båten. Håper ting løser seg!! Virker som det å kjøpe ny båt kan bli veldig masse styr, selv om leverandør/forhandler er hjelpsomme. Synes hele båtbrangsjen lider av for dårlig kvalitetsikring oppfølgingskontroller og produksjonskontroll. Både konstruksjonsmessig og når det kommer til utrustning og tekniske løsninger. Mulig vi ikke hører om solskinnshistoriene, men Det er utallige poster på div. forum der nybåteiere har hatt masse problemer med en splitter ny båt.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg ville i hvertfall sjekka hele skroget nøye om jeg hadde slike konstruksjonsfeil. Er det på en plass så er det ofte flere steder! Jeg kan ikke skjønne annet enn at strukturen i materialet blir svakere på slike punkter!

Dette er ikke konstruksjonsfeil, det er produksjonsfeil og det vil forekomme når det støpes uten vakuumbagging. Det har ingen ting med båtens styrke å gjøre, det blir slik i hjørner fordi det er spenn i fibrene som løfter seg fra gelcoaten ved lufterullingen. Men det burde fikses før båten går fra verftet. Men det skal jo spares...... :sad:

Jeg er jo fult klar over at det er slurv i produksjonen, men det blir jo inndirekte feil på konstruksjonen når dette oppstår , og her er det jo ikke bare på kanter men også på flater! Det er jo overhengende fare for vanntrekking når man får slike åpene sår og over tid må jo konstruksjonen bli svekket, om det ikke oppdages/utbedres i tide! Som du sier dette er en konsekvens i for rask produksjon der man ikke har kvalitetsikret godt nok! Dette blir dyrere å repparere enn den ekstra tiden det hadde tatt å gjøre det sikkelig under produksjon!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Dette er ikke en konstruksjonsfeil men en skjønnhetsfeil. Du kan godt kalle det slurv, men sånn er det med støping, iblandt må luftlommer i overflatelaget fylles etter at skroget er ute av formen. Sånn er det bare. Alle produsenter gjør dette. Men noen ganger er det blemmer som ikke oppdages og da må det fikses etter at båten har vært på vannet en tid. Mange båter har sprekker i gelcoat rundt innfestinger og i skarpe hjørner. Dette er mindre synlig og er heller ikke farlig men kan kalles skjønnhetsfeil.

Ser på nyere båter er som regel alle hjørner godt buet for å hindre slike blærer og støpe feil i kantene. Hvis man da ser på feks Princess P35 fra midten av 80 årene med nærmest høvlede hjørner, er det jo merkelig at de fikk det til før. Eller var det dengang de la sjela og æren ned i arbeidet som ble gjort :wink: ?

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Da har jeg fått en avklaring fra forhandler og Askeladden. Jeg skulle uansett ha service på motoren nå snart, så avtalen er at jeg leverer båten til service hos forhandler. Han tar da båten inn i en hall og lar den stå der noen dager å tørke, så sender Askeladden en mann nedover for å fikse skadene samt stoffe båten. Synes det høres ut som en grei løsning.

Før jeg leverer inn båten skal jeg sørge for å gå grundig over skroget og merke alle feilene med tusj.

Satser på at dette blir bra :thumbsup:

Helge O

Ikke merk av med tusj.. Den kan trekke inn i porer og ikke være lett å få av.

Blyant med myk spiss er tingen.

Du kan dunke på kantene med en tommestokk .

Men jeg ser at noen etterpussere på jobb bruker ett slags skrujern med rund ende.

Dette er i metall og de dunker ganske godt til for å se etter luft under gelcoaten. Lyden forandrer seg når du dunker på en luftlomme....

Dette med luft er en kjent sak, og skal man unngå dette må man slutte å støpe en time før arbeidsdagens slutt, for å se til at ikke glassfibermattene reiser seg på grunn av en fanget gasslomme.

Dette er ikke konstruksjonsfeil, det er produksjonsfeil og det vil forekomme når det støpes uten vakuumbagging. Det har ingen ting med båtens styrke å gjøre, det blir slik i hjørner fordi det er spenn i fibrene som løfter seg fra gelcoaten ved lufterullingen. Men det burde fikses før båten går fra verftet. Men det skal jo spares...... :sad:

Betyr at en ikke vil oppleve denne type problemer (som for meg virker helt uakseptable at skal slippe ut av fabrikken, i 2012 burde det være mulig å teste for denne type feil før båten leverer verftet...) på båter som er vakuumstøpt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...