Jump to content

Gelcoat flasser av på ett år gammel Askeladden P66

HelgeO

Recommended Posts

Nei hvis støpingen gjøres riktig og det brukes vakuum får du for det første ut mye resin så det blir lettere og sterkere men du slipper også voids imellom gelcoat og glass. For å sjekke for luft i konvensjonell støp brukes såkalt coin-tapping. Det finnes såkalt woodpecker som er batteridrevet og måler spensten i overflaten, eller du kan bruke en mynt på et skaft som du slår på området som skal sjekkes. Ultralyd kan også brukes. Hvis du mener at kvaliteten burde vært høyere på båter i dag enn i tidligere år? Hmmmm, for å si det sånn: vi har ikke vært lenger unna å sette en mann på månen enn nå.

Er ikke helt sikker på om jeg forstår første del av svaret ditt. Betyr vakumstøp at en unngår denne type problem eller ei?

Hvis dette er representativt for båtkvalitet og kvalitetskontroll i bransjen så må jeg synes at det ikke er rart at det er en bransje som sliter. Verden er vant til masseproduserte produkter av rimelig høy og ikke minst konsistent kvalitet...

Redigert av kallagtunet (see edit history)
  • 1 måned senere...

Da skjer det litt mer med denne saken. Båten er hos forhandler nå, opprinnelig avtale var at Askeladden skulle sende en mann dit for å fikse skadene. Men etter å ha sett nøyere på bildene jeg la ut her + noen bilder til av flere skader som jeg oppdaget senere har Askeladden bestemt seg for å hente båten og sende den inn til fabrikken for reparasjon. Den blir hentet nå på tirsdag. Så vidt jeg vet er "fabrikken" i Polen, men de har vel produksjonsfasiliteter i Bergen også? Skal prøve å finne ut av det på mandag.

Uansett blir jeg nok båtløs i noen uker til, men er jo kjekt at problemene blir tatt alvorlig og fikset skikkelig. Mer info kommer etterhvert.

Helge O

• 3 uker senere...

Fikk hentet båten i går. Den har vært hos Askeladden i Bergen og de har gjort en fantastisk jobb! Skroget ser nå helt strøkent ut, klarer knapt å se spor etter reparasjonene.

Jeg spurte de også om de kunne fikse noen andre småting for meg, diverse sår og riper + fylle og sparkle et par skruehull inne i kabinen, dette gjorde de helt gratis :)

I tillegg så jeg at de hadde stripset og skrudd fast ledninger og drivstoffslange til varmeapparatet, dette hadde jeg montert selv og jeg har lenge tenkt på at jeg burde feste de litt bedre. Så nå slapp jeg det.

Ellers har de også modifisert et par luker og snudd drivstofftanken bak frem slik at båten nå er i samsvar med 2012-modellen. Jeg får nå korrekt nivå på tankmåleren og får antagelig økt brukbart tankvolum med 20-40 liter.

Det føles veldig bra å være eier av en Askeladden når man får så god service ved reklamasjon :thumbsup:

Helge O

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...