Jump to content

"Innpakking" av båt til vinteren, ø. forslag til løsninger


SIR DAY

Recommended Posts

Går snart til boblehavn. Vil beskytte båten mot snø og Osloeksosen i vinter, så jeg ser at jeg må dekke den til på en måte som gjør til at snøen faller av.

 

Har sett på forskjellige dekkstativ, - de koster skjorta... og som den handyman jeg er har jeg allerede på tegnebrettet min egen konstruksjon med 2x4" plank.

Men er dette nødvendig da, spør jeg meg selv... Holder det ikke med at jeg heiser opp presenningen med ett fall slik at båten blir stående i en "lavvo"? Med forankring av alle øyer i rekkefester osv.

 

Noen som har gjort det slik selv, eller har innvendinger?

Båten er 26 fot treseiler.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Lavvo er bra nok, men jeg ville brukt en "Takbjelke" den kan hvile på.

Om ikke, så er det én malje i hver enda av presenningen som skal stå imot alle kreftene fra vind og snø... noe de ikke klarer og da har du brått en stor vimpel på båten i stedet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Lavvo-varianten har jeg ikke så stor tro på, medmindre presenningen er formsydd til formålet. Tror du vil ende opp med ansamlinger av snø og vann som ikke renner av, Er ikke så veldig vanskelig å snekre noe selv. Takbjelke som holdes oppe av to lekter, disse igjen må være støttet opp av barduner. Bruk to og to planker som føyes sammen med et eller annet fleksibelt, f.eks. noen 20x30 cm stykker av avdanka linoleum, eller hva du måtte ha for hånden, og som så legges over «takbjelken» og ligger an mot dekk nederst.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på å skjøte sammen 2 presenninger hjørne mot hjørne, slik at det blir en pyramideformet lavvo, sett ovenfra som en X. Dra deretter opp trosse fra baug mot mast, og til hekk. Heiser opp denne ringknuten rundt masten med ett fall, og spenner det hele mot rekkefestene. Teoretisk skal det funke fint, har brettet en papirmodel for å få oversikt over hvor man må feste skikkelig. I sterk vind vil det hele bare flate ut, og vinkelen på sidene blir så bratt at det ikke er sjans på at snøen får feste.

 

Forøvrig har jeg ikke lang vei fra kontoret og bort for å sjekke om jeg må gjøre det "skikkelig". (Ligger også en trelasthandel like ved!)

Redigert av Magne H (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...