pyrre Startet 3.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2012 hei. jeg har en suzuki dt 225 hk som jeg har hatt litt problemer med. (2001 modell.) i dag har jeg funnet ut at det er ingen kompresjon på 1 av sylinderne (0 bar). den ene har 7,1 bar og de 4 siste ligger på 8,6 til 9,5. skal legge ut eksempelbilde hva må eventuelt gjørest her? holder det og skifte stempelringer, eventuelt hone sylinder på den som viser 0 kompresjon? bør jeg eventuelt gjøre noe med den som viser 7.1 også? hvor omfattende er eventuelt dette? må hele motoren deles?, eller klarer man å løfte av blokken og eventuelt skifte stempel/ringer, få honet cylinder og tre det på igjenn? er det evnetuekt noe annet som kan være galt som gjør at der ikke er kompresjon? setter veldig pris på om noen kan gi meg noen fornuftige svar på dette da jeg ikke har råd til å sette dette bort til et verksted. kan forresten noen anntyde/tippe hvor mye et verksted eventuelt vil ta for dette? Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Skru av toppen først for å lokalisere feilen, er det ringer som har røket så er det somregel hakk i toppen i tillegg striper i sylinderen, Det kan også vere hull i stempelet, For å ta ut stempelet kan det muligens gå å løse lagerbukken på råda etter du har fjernet reed ventilene, tror det hadde gått på yamaha V6 hvertfall Uansett må du vere helt sikker på at du får ut alle løse deler av ev. stempelringer eller hva som måtte vere gale, og husk der er en grunn til dette har skjedd, denne må du også finne, manglene kjøling? manglene olje, feil med en injektor??(vist der er) Å sette eit sant prosjekt til eit verksted kan sikkert for bli dyrt... Lykke til, det er morro å skru V6 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Bytt alle stempler/ringer når du først er i gang. såvidt jeg husker så bør verdiene være innenfor 5% av hverandre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Droll Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 (redigert) holder det og skifte stempelringer, eventuelt hone sylinder på den som viser 0 kompresjon?bør jeg eventuelt gjøre noe med den som viser 7.1 også? NULL i kompresjon tyder på andre ting en slitte stempel ringer, du ville antagelig kunne se antydning til komp selv UTEN ringer .... Start med å ta av toppen på styrbord side, tror du vil kunne se problemet med engang du åpner .... hvor omfattende er eventuelt dette? må hele motoren deles?, eller klarer man å løfte av blokken og eventuelt skifte stempel/ringer, få honet cylinder og tre det på igjenn? Blokka må av. Skaff deg en service manual på motoren !! Fjern mest mulig av utvendige komponenter ( tenning, starter, svinghjul, injection system ). Ta av begge toppene Løft blokk av stammen (stamme kan sitte igjen på båt ) . Begynn og skru ..... er det evnetuekt noe annet som kan være galt som gjør at der ikke er kompresjon? NULL kompresjon betyr skade, er dessverre ingen lettvin løsning her . Ang pris kan du begynne å sjekke delepriser på følgende : Komplett paknings sett ( inkludert topp pakninger ) 5 sett med nye ringer 1 stk nytt stempel ( bare gjetter her men ... ) 1 stk nytt X-pinne lager ( til nytt stempel ) 6 sett med nye råde lagre ( greit å bytte siden alt er oppe ) NY vannpumpe ( du dytter endel $$ inn i motoren så ... ) + få ALLE 6 injection dyser renset OG testet, mulig et par er helt eller delvis tilstoppet . Søk litt rundt på forumet her, var en lignende motor som ble overhalt for et par år siden .... Ellers... ta bilder og spør FØRST ikke etterpå Arne Kjetil Redigert 4.Oktober.2012 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
pyrre Svart 4.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Tusen takk arne kjetil. Super tilbakemelding. Setter pris på all hjelp da jeg ikke er så alt for motorkyndig. Jeg skal prøve å få tatt skuta opp av vannet i morgen å få skrudd av toppen. Da kan jeg ta noen noen bilder å legge ut.. Så skal jeg få lagt ut bimder etterhvert som jeg gjør noe. Er det forresten noen som vet hvor man finner de billigste delene? Regner med at det er en del billigere å bestille det ifra usa. Så skal jeg prøve å få fatt i en service manual. Noen som vet om det finnes på norsk? Noen som har noen ide om hva som kan ha forårsaket dette? Motor virket ikke varm når det skjedde Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 http://brownspoint.com/ Her har eg handla MYE til både båt og motor... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Noen som har noen ide om hva som kan ha forårsaket dette? Motor virket ikke varm når det skjedde Er mye som kan skje ..... Slitt ring kan hekte borti en av kanalen i sylinderen > ring knekker og river opp sylinderveggen. Slitt/defekt ring stopper/pinne > ring spinne fritt rundt > ring knekker og river opp sylinderveggen. Tennings feil ( feil tidspunkt, null gnist ) > bensinen vasker bort olje og sylinderen skjærer seg . Helt eller delvis defekt inprøytnings dyse > sylinderen overopphetes pga ikkenoe eller for lite bensin ( bensin kjøler ) . +++++ Er bedre å se på skaden og derifra stille en god diagnose Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
pyrre Svart 4.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Den e god. Skal få lagt ut bilde i morgen jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Vi farta myyye med en variant av denne motoren, men den hadde blandt annet 2 tennplugger pr sylinder, tror det var en 95 modell. Byttet endel stempler oppigjennom årene. Stemplene sprakk og noen ringhekt var det nok også. Vi satte inn wiseco stempler husker jeg, vet ikke om de var bedre, men tror prisen var gunstigere enn originale. Den 225`en hadde noe belegg eller sånt i sylinderne, (Nikasil??) . Veiva er presset, og rådene kan ikke deles, men sylinderrekkene kan trekkes av veivhuset og evt om mulig bearbeides eller skiftes. Hadde ihvertfall 3 sånne sjauer på ca 10 år og da måtte vi bytte èn sylinderrekke to av gangene. Det høres kanskje mye ut med så mye slitasje, men jeg tror med hånda på hjertet at ingen annen Suzuki dt 225 her i landet har brent mere bensin enn den! Kunne fort gå opp mot 6-8.000 liter på en sesong!! Ivrige gutter som fartet land og strand rundt i båt fra påske til snøen kom og da blir det noen tankbiler på 11 sesonger før den var pensjonert!. Tilbake til motoren din: Håper du finner feilen når du løfter av toppen, men uansett blir du nødt til å trekke ei sylinderrekke for å få gjort noe med det. Ble fortalt av en kyndig kar hos importøren at stemplene ikke var av verdens beste kvalitet, men det var på vår 95 og de har sikkert gjort noe frem til 2001! Uansett lykke til! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
pyrre Svart 4.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Det er også 2 plugger pr. Cylinder på denne.. Så i og med at sylinderrekkene kan trekkes av, så kan jeg spare meg for en del arbeid her, vist det er et stempel som har delt seg eller lignende. eller tenker jeg feil da.? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Du må ta powerheaden av, toppen MÅ ikke taes av, men det er nesten likegreit. Du er jo litt "heldig" siden begge sylinderne med lav/fraværende komp er på samme siden! Kråkefotnøkler og lang umbrako på pipe (10mm?) mener jeg var kjekt å ha! Når man monterer sylinderne skal det egentlig benyttes en jiggeplate som skal sørge for at underkanten av begge rekkene er helt plane med hverandre, men er man nøye under montering går det greit! Hver gang vi hadde problemer så fant vi metall på tennpluggene, ser du noe sånt, eller noe gjennom plugghullene, kjekt med to hull, da kan du lyse i det ene og kikke i det andre, men som nevnt tidligere, du må uansett av med sylinderrekka for å få gjort noe! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
pyrre Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Sitér dette innlegget Link to post
pyrre Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Sitér dette innlegget Link to post
pyrre Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 da har jeg fått av toppen.. bildene er av den sylinderen med 0 og den md 7.2 bar kompressjon. den som ser verst ut er selfølgelig den som det var ingen kompresjon i. ser ut som at det er en stempelring som har knukket. der er litt riper i sylinderveggen på den som ser finest ut også, men neglen hekter ikke, men må nok gjøre noe med den også. stemplene må nok skiftes på begg. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 (redigert) Hei igjen! Her ryker du nok på en ny sylinderrekke er jeg redd, sleng inn 3 nye stempler og du er good to go. Glem for all del ikke å åpne veivhuset og sjekke for skader og evt metallbiter! toppen kan du glatte litt med en dremel, greit å få vekk de verste tuppene som stikker ut! Redigert 6.Oktober.2012 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
pyrre Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Takk for tilbakeneldingen. Jeg så at det også går ann å skifte sylinderforinger på disse. Kostet. Ca 6-700 pr foring. Kan det være en ide og skifte foringene på 2 sylinderer i steden for hele rekka. Få levert foringer og rekken til et motorverksted for montering og borring? Jeg har en formening om at det kan bli en del billigere? Men da vet jeg ikke hva et motorverksted tar for en slik jobb.. Fant wiseco stempler til en grei pris på nettet. Ca 70$ pluss frakt og moms. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 toppen kan du glatte litt med en dremel, greit å få vekk de verste tuppene som stikker ut! ALLE topper som stikker ut MÅ vekk, ALT av eventuelle fremmedlegemer MÅ fjernes ( biter av ringene ). En vil for all del ikke ha noen "hot spots" i toppen da dette kan gi problemer senere... Helt greit med noen dumper i toppen da disse er ufarlige... Takk for tilbakeneldingen. Jeg så at det også går ann å skifte sylinderforinger på disse. Kostet. Ca 6-700 pr foring. Kan det være en ide og skifte foringene på 2 sylinderer i steden for hele rekka. Få levert foringer og rekken til et motorverksted for montering og borring? Kan ofte være greit å bytte foringer da en da er tilbake til start .. Kjenner ikke direkte disse motorene men tror det er et par ting du MÅ undersøke ... Har disse motorene chrom eller lignende i sylinderne bruker de gjerne spesielle ringer .. Hvilke materiale er det i de eventuelle nye foringene ?? , ser at noen av disse kan bores = antagelig andre ringer en de originale ifra Skruzuki . I mine øyne burde ALLE sylindre få nye ringer, men det gir deg antagelig litt å passe på, rett type ringer til hver enkelt sylinder ( ikke noe problem når alt er i sammen , men en må bare holde alt på plass) JEG ville ihvertfall plukket ned hele motoren, det har vert masse løse metalleder inne der og du MÅ være 100% sikker på at alt er ute. Du MÅ også finne ut HVORFOR dette skjedde, hvis ikke kan/vil det skje igjen etter kort tid !!! Et par andre ting jeg ville gjort ... Målt slitasje på alle stempler/sylindre Fått flow testet ALLE innsprøytnings dyser, utifra toppen din ser det ut som de har fått forskjellig mengde med bensin ... Sjekket ut tennings system, spesielt inn-puls giver, siden det er 2 plugger/colier men antagelig kun ET signal ut til coilene ( parallell koblede colier ). Sjekket ut olje systemet, siden det er en 2-takter må den smøres på et vis, kan være en tett dyse/rør eller en defekt enveis ventil et sted . Sjekke ring stopperene på ALLE stempler ( pinnen som hindrer ringene å rotere rundt ), ble nevnt at stemplene kanskje ikke var av den beste kvaliteten, hvis denne flytter seg eller glir inn over tid VIL ringene roterte = bang ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
pyrre Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 takk takk arne kjetil begynner å virke avansert men jeg er fortsatt ved godt mot. har noen en anelse på hvor lang tid jeg vi skru av alle delene slik at jeg får av powerheaden? er det noe på motoren jeg kan la stå igjenn? eller noen deler jeg ikke bør tukle med? vurderer å begynne på dette nå om et par 3 timer, og det hadde vært fint om jeg klarte å bli ferdig i løpet av kvelden. foringene jeg tenkte på er http://www.ebay.com/itm/SUZUKI-225HP-DT-225-EFI-6-Cyl-V-6-93-03-L-A-Sleeves-Marine-Sleeve-FL-128-OB-/320821261061?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4ab26ff305&vxp=mtr hvordan kan jeg måle slitasje på stempler og sylinder? hvordan flow teste ALLE insprøytnings dyser? må jeg forresten av med svinghjulet under denne operasjonen? klarer jeg eventuelt og få blåst reint veivhuset for skit og eventuelle metallrester når jeg trekker av cylinderekkene? eller må jeg nødt og dele veivhuset? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 begynner å virke avansert men jeg er fortsatt ved godt mot. Er egentlig relativt lett , bare ta deg god tid + spør først hvis det er noe du lurer på ... har noen en anelse på hvor lang tid jeg vi skru av alle delene slik at jeg får av powerheaden? er det noe på motoren jeg kan la stå igjenn? eller noen deler jeg ikke bør tukle med? Kjenner ikke motoren så jeg kan ikke gi deg noe perspektiv på tiden ... MEN... Ta deg god tid Ta mange bilder ( før/ imens ) Prøv å ta av så store deler som mulig, trenger ikke å demontere alt, er ofte festet mange deler i sammen på felles plater/rammer. Legg gjerne delene i forskjellige esker ettersom hva det er til ( tenning, startsystem, innsprut, elektrisk ) foringene jeg tenkte på er http://www.ebay.com/...26ff305&vxp=mtr Sikkert helt greie de, men du burde kanskje høre med noen som kjenner motoren om det er noe spesielt du bør sjekke først . hvordan kan jeg måle slitasje på stempler og sylinder? De demonteres og vaskes. En måler diameteren på sylinderen på flere steder ( oppe og nede rundt om i sylinderen og rundt portene ), dette for å sjekke om sylindere har blitt konisk/urund eller for slitt. På stemplene måler en diameteren, på oppgitt sted ( står i manual ) . Går ikke så nøye inn på hvordan da det i ditt tilfelle kan være greit å få et verksted til å da seg av den biten... hvordan flow teste ALLE insprøytnings dyser? Man leverer dem inn til et verksted som driver med slikt... En kan gjøre det selv men det krever endel spesial verktøy som koste $$$ . Det de gjør er å teste dysen, så rense de, for så teste de igjen.... testen består veldig enkelt av å måle hvor mye bensin som kan strømme igjennom dysene + hvordan de spreder . Dette er data som er oppgitt ifra produsenten på dysene. må jeg forresten av med svinghjulet under denne operasjonen? Igjen jeg kjenner ikke denne motoren, er mulig du kan slippe litt lettere unna siden en kan ta av hele sylinder rekka ?? klarer jeg eventuelt og få blåst reint veivhuset for skit og eventuelle metallrester når jeg trekker av cylinderekkene? eller må jeg nødt og dele veivhuset? Kanskje, kanskje ikke, kan være motor konstruksjonen er slik av hver enkelt sylinder er godt nok adskilt ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Christensen Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 (redigert) Vi prøvde også å finne en årsak første gangen dette skjedde for oss, fant aldri ut noe og det skjedde igjen, etter 4 år! Da kom en bekjent som jobbet med outboards hos importøren for å prøve å finne årsak, det endte med at han tok stempelrestene i hendene, ristet og helte de utover gulvet for å se om det gikk an å spå den! hehe! første gangen var motoren 3 år. Men for all del, det er alltid godt å finne en årsak!!! den er ganske lettskrudd, men powerheaden må av, sitter noen skruer nedenifra og opp på den plata som ligger rett under sylinderne. Vi plukka tilside alt det elektriske, bort med oljetanken. Av med metalldekselet på stammen da kommer du til boltene, sitter noen ovenfra og ned inne i V-en som du må huske på, mener det er 3 stk. Talje i taket eller en "elefant" er et must, den er tung å løfte av!! Vi reiste fra Oslo til Stockholm på fredag etter jobb for å hente et stempel, ringer og pakninger. var hjemme i 5 tida på morran. Sov litt og begynte å montere i 12 tida. Kjørte båt til puben på kvelden!! Har som sagt gjort denne jobben 3 ggr på eksakt samme motor, så kan hende jeg kan svare hvis det er noe du lurer på så det er bare å spørre!! Redigert 6.Oktober.2012 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
pyrre Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 god kveld christensen. Har akkurat fått plukket av olje tank og løsnet boltene fra undersiden, samt fått plukket bort noe elektriske saker.. Ser også de 3 boltene inne i v'en.. Men nå tror jeg det er på tide å ta kvelden for i dag.. Husker du om jeg må av med svinghjulet? (ser der ligger en mutter som må av like i underkant, som jeg ikke er sikker på om jeg klarer å få løsnet uten.. tror du jeg klarer å løfte ut powerheaden fo hånd? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Mener å huske at vi tok av svinghjulet, men jeg er ikke sikker, må i allefall av for å dele veivhuset Jeg ville ikke prøvd å løfte den av, vi var to solide bamser en gang og løfta den på igjen, da med en 2x4 mellom oss som powerheaden hang i!, veier nok sine 100 kg eller noe rundt der! når den skal av så henger den som regel litt i drivakselen også.! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
pyrre Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Ok. Den e go, da får jeg sette et stilas bak båten og bruke en talje.. Men det får bli til uken. Er det noe spesielt jeg må ta hensyn til før jeg tar av svingjulet? Noe som bør merkes av eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.