Jump to content

Suzuki dt 225 vg injection 2001 mod, én sylinder har 0 kompresjon.

pyrre

Recommended Posts

Ok. Den e go, da får jeg sette et stilas bak båten og bruke en talje.. Men det får bli til uken. Er det noe spesielt jeg må ta hensyn til før jeg tar av svingjulet?

Noe som bør merkes av eller noe?

Neida, det sitter på en kon og med kile, ingen problem!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Bare vær forsiktig med de elektriske komponentene sånn som gassspjeld sensor og sånn, den er kødden å justere inn igjen, dyserekka er det også greit å være forsiktig med, men de sitter jo i andre enden av der du i hovedsak skal jobbe!

Ta det pent, legg skruer i bokser eller ziplock poser, ta bilder av alt, og ta deg god tid. Eksosplata er det første som må av, den sitter med skruer nedenifra. når alt er demontert og du venter på deler så tar du å skraper vekk alle pakningsrester på anleggsflatene, sliper over i topplokket slik at det ikke stikker ut noen skarpe kanter, veldig viktig, da varmen ledes dårlig bort og du kan risikere at metallet smelter, som Droll sa, groper er greit, men tagger som stikker ut må ikke forekomme!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Nå har jeg kommet til bestilling av deler.. Ser ut som om at det blir ny cylinderrekke. Har funnet ut at om jeg bestiller 2 nye stempler og nye ringer til stempler (orginalt) så blir det 200 dollar rimligere enn å bestille 6x wiseco stempler med ringer.. Hva ville dere gjort? Bytte alle stempler til wiseco med ringer, eller bytte de orginale som er ødelagte med nye orginale og skifte stempelringer på de gamle? Prisen er jo så å si nesten lik..

Personlig så ville jeg bytta alle, det kan være slitasje/tretthet som er årsaken til raset ditt og da er det jo dumt om det skulle skje igjen om en liten stund!

Vi bytta kun defekt stempel første gang (rekka var hel) neste gang var det et annet stempel, da bytta vi alle! (og ei rekke). Med en prisforskjell på kun 200 daler så hadde jeg ikke vært i tvil!

Se her ja Pyrre! Dette går jo fremover! Ser at du har latt "eksosplata" stå igjen, like greit å ta av den med en gang, du må jo uansett skifte pakningen! Har du bestemt deg med tanke på stempler?

Temmelig lettskrudd motor, har man skrudd moped, så klarer man dette, ingen ting å være redd for!

Redigert av Christensen (see edit history)

blir nok nye stempler over alt:) har ikke bestilt enda, men det blit nok i løpet av uken.. driver å fisker litt hummer også, så det går ikke så fort fremmover.

Er litt bekymret når det gjelder å bytte stemplene på den andre rekken. var veldig vanskelig å lønsne de to boltene som er helt ute på sidene i eksosplaten som holder rekken.. på den rekken som skal skiftes, så knakk begge de 2 boltene, men der går jo det grit mtp. at hele saken skal byttes..

kjente litt på boltene på den andre rekken, og det virker som om at de sitter like godt... noen ide her? om de skulle knekke, hvor mye ekstraarbeid har jeg laget meg da?

Hvis du kommer til der hvor boltene går opp i sylinderrekka så kan du varme litt, propan funker, eller en elekrtrisk varmepistol, men da må du være tålmodig, varm godt og prøv å løsne den mens godset med gjengene i er godt og varmt!

Uansett så må den av! Pakningen under begge rekkene er i ett stykke. Skulle du være uheldig så går det som regel greit å borre ut skruene, men det er kjekt med en søylebormaskin!

Redigert av Christensen (see edit history)

• 1 måned senere...

nå har jeg omsider fått nye deler å satt sammen igjenn.. var egentlig en ganske enkel prosess, bare å gjøre det samme motsatt vei... (eneste minuset er vel at dette greiene veier en del) satt sammen alt i dag, og motoren startet på første forsøk, men måtte stoppe igjenn med en gang på grunn av mangel på kjølevann. .

(alle hageslangene mine er frosset) regner med å få startet med kjølevann i løpet av helgen, og da får jeg bare håpe at alle pakninger å slikt er tett.

det jeg lurer på nå, er hva jeg må gjøre videre i forhold til innkjøring osv.(alle stempler og ringer byttet) blandet 4-5% olje i bensinen som jeg startet på i dag, i tilleg kommer jo det som den blander selv.

er der noe annet jeg bør ta hensyn til?

er det noe problem å kjøre vann igjennom motoren nå som det er 9 minusgrader ute?

Hvis du kjører den med "øreklokker" så kan du jo rigge til en slangebit med trakt på og helle i noen liter med frostvæske før du stopper den, tror ikke kuldegradene er noen hindring, så lenge det ikke er ispropper i slangen!

Grattis med vel gjennomført jobb!

Litt ekstra olje er nok greit, men ikke så mye som skal til. Variert belastning de første turene og prøv å unngå lange perioder på bånn gass.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...