jensemann2 Startet 4.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2012 Er det ingen anoder i mercruiser 5,7l ? Finner kun anoder på drevet. (motoren er saltvannskjølt/direktekjølt) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 (redigert) Nei, vanligvis ikke, det holder normalt med de på drevet, men enkelte modeller hadde vel noen sinkstaver hvis ikke jeg husker feil, men det er mulig det kun er de ferskvannskjølte som har slike, men mener å huske at jeg har sett det på en saltvannskjølt motor en gang! Redigert 4.Oktober.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Anoder brukes til å forhindre galvanisk korrosjon bl.a. i varmevekslere. I sjøvannskjølte motorer brukes varmgalvanisering i manifolder og risere. Støpestål er holdbart i.f.t. korrosjon ved at jernoksyd (rust) er ganske oksygentett og forhindrer videre korrosjon. Ikke hundre prosent tett, men godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Det vil igjen si at ved å kjøre systemrens på en saltvannskjølt motor faktisk vil forkorte motorens levetid med mindre den skal bygges om til ferskvannskjøling? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 På min ferskvannskjølte 5,7L er det ingen anoder, kun på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Det vil igjen si at ved å kjøre systemrens på en saltvannskjølt motor faktisk vil forkorte motorens levetid med mindre den skal bygges om til ferskvannskjøling? Nå vet ikke jeg hva slags syre du har fått kloa i, men nei, dette er nok ikke livsforkortende for motoren din. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 tenkte å kjøre en vanig systemrens (thermorens eller den fra Maritim) ved å plassere et kar under drevet, legge en stor nedsenkbar lensepumpe i karet og feste til muffene på drevet. Kjøre igang pumpa og motoren en stund, la det stå et par døgn, kjøre litt innimellom, deretter skylle ut og kjøre på med glykolblanding for vinteren. Da får jeg se hvor mye drit som kommer ut, samt om det er verdt å ettermontere ferskvannskjøling:) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Jeg ville tippe at 4000+ rpm med en slik V8'er gir rimelig god sirkulasjon med vann full av salt, silt og annen elendighet som renser kjølesystemet på den motoren bedre enn det meste annet du kan dytte inn der, så dersom den brukes regelmessig og godt er det min uprofesjonelle oppfatning at systemrens er penger rett i potta, men det gjør sikkert ingen skade, så det er bare å rense i vei. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.