Sjeldenutpå Startet 4.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2012 Eg har kommet over en brukt slik, og lurer på å ta den ombord. Men eg finner ingen manual. Eg tør ikkje ein gang ta den ut av veggholderen... Eg veit ikkje hvordan den brukes/løses ut. Men eg forstod det slik på forrige eier at eg må sende den inn for å få programmert inn min mmsi og bytte batteripakke i samme slengen. Toppen ser ut som er lett å ta av, ligger senderen inni der, eller må eg sende heile "røret"? Og hvorfor er det mange meter tynn line surret rundt den... Noen som kan bidra med info om denne ? :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Er den gammel? Legg ut et bilde av den. Hvis den er så gammel at den ikke har 406 MHz så er det ikke mye å samle på. Det snøret som er surret rundt er for å feste i flåten så den ikke skal drive vekk Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Her finner du manualen til Tron 1K - som er modellen som kom etter 1C Begge er en utgått type, som ikke lenger kan brukes. De sendte ut et signal som ble avlyttet fra søkefly med radio peile utstyr. Den sender på 121,5 og 243 MHz - nødfrekvens for sivile/militære fly. En EPIRB sender på 406 MHz har egen ID og peiles av satellitter. Den sender også ut signal på 121,5 men med kortere rekkevidde (for peiling nær havaristen). Spar heller de pengene og kjøp en EPIRB i stedet. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Forrige eier sa den måtte sendes inn og programmeres med min mmsi. Dette stemmer ikkje dersom den er utgått/gammel, og ikkje sender på 406 altså? Eller hadde de gamle som sendte på 121,5 og 243 også programmert mmsi ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Nei de gamle sender ikke Mmsi. Kun peiling på 121,5 og 243 som er nødfrekvensen til hhv sivile og militære fly Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 En tlf til Jotron bekreftet det dere sier. Han kunne heller ikkje skaffe batterier til den lenger. Hans anbefaling var å nappe ut batterikontakten og levere den på en miljøstasjon. Selgeren markedførte den med at 90% av alle fiskebåter har denne, og at det er den mest pålitelige vhf-nødpeilesender å ha ombord. Så la han ved link av Jotron 45S, og kommenterer at det er trolig en litt eldre modell den eg ville kjøpe. Når eg sa det då blei han litt overasket på Jotron. Så han anbefalte meg å heve kjøpet basert på feil info. Men selger bare viser til at han ikkje kan stå inne for det fiskerene i nord anbefaler. Så der ble eg lurt gitt. Godt det var under 1båtlapp Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 ikke kast den da. Du kan bare finne ut hvor mange celler som er inni batteripakken og lodde deg en pakke med tørrbatterier, så har du den som backup. Alle rutefly lytter 121,5 og vil melde fra til HRS dersom de får inn et signal. Den har en rekkevidde på inntil 200 nautiske mil på VHF-båndet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.