Jump to content

noen kjennskap til epirb Jotron 1C

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg har kommet over en brukt slik, og lurer på å ta den ombord. Men eg finner ingen manual. Eg tør ikkje ein gang ta den ut av veggholderen...

Eg veit ikkje hvordan den brukes/løses ut. Men eg forstod det slik på forrige eier at eg må sende den inn for å få programmert inn min mmsi og bytte batteripakke i samme slengen.

Toppen ser ut som er lett å ta av, ligger senderen inni der, eller må eg sende heile "røret"?

Og hvorfor er det mange meter tynn line surret rundt den...

Noen som kan bidra med info om denne ? :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Her finner du manualen til Tron 1K - som er modellen som kom etter 1C Begge er en utgått type, som ikke lenger kan brukes. De sendte ut et signal som ble avlyttet fra søkefly med radio peile utstyr. Den sender på 121,5 og 243 MHz - nødfrekvens for sivile/militære fly. En EPIRB sender på 406 MHz har egen ID og peiles av satellitter. Den sender også ut signal på 121,5 men med kortere rekkevidde (for peiling nær havaristen).

Spar heller de pengene og kjøp en EPIRB i stedet.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

En tlf til Jotron bekreftet det dere sier. Han kunne heller ikkje skaffe batterier til den lenger. Hans anbefaling var å nappe ut batterikontakten og levere den på en miljøstasjon.

Selgeren markedførte den med at 90% av alle fiskebåter har denne, og at det er den mest pålitelige vhf-nødpeilesender å ha ombord. Så la han ved link av Jotron 45S, og kommenterer at det er trolig en litt eldre modell den eg ville kjøpe.

Når eg sa det då blei han litt overasket på Jotron. Så han anbefalte meg å heve kjøpet basert på feil info.

Men selger bare viser til at han ikkje kan stå inne for det fiskerene i nord anbefaler.

Så der ble eg lurt gitt. Godt det var under 1båtlapp :cryin:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...