Jump to content

Hvor i Midt-Norge er dette ?

mateco

Recommended Posts

AGS88 du har selvsagt helt rett når du sier fra moloen utenfor Dyrnesvågen til svaret på #110.

På den andre siden er du egentlig også inhabil :)

63.256545N 7.504241E

dyrnesframolo.jpg

Hehe, ja jeg vet, men ville så gjerne komme med ett svar her jeg også :lol:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Ser ikke ut som om noen klarer #122 Bjørn så du må nok hjelpe oss litt her...

......

Bildet av øya er tatt i en sør-sørøstlig retning.

Det er kun denne øya inni denne fjorden med vann rundt hele øya !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Bildet av øya er tatt i en sør-sørøstlig retning.

Det er kun denne øya inni denne fjorden med vann rundt hele øya !

Videre hint i #122

Fra plassen, hvor fotografen står da det første bildet ble tatt, var det en dampskipskai hvor "fjordadampen" la til i gamle dager

I bunnen av denne fjorden forbrukes store mengder elektrisk strøm !

Sånn ! Da anser jeg svarene servert på sølvfat !!

(Altså hvilken plass og hva heter øya ??)

Bjørn

:yesnod:

Ja, plassen er Fjøseid bukta i sunndalsfjorden og øya er Meløya !

fjoseid..jpg

Fjøseidbukta har en gjestehavn med en lengde på ca. 20 meter innenfor bølgedempere.

Plassen er meget lun når vinden står på fra Nordlig retning. Fra Vest og Sør kan det være noe urolig å ligge der.

Gjesteavgiften er fjernet. Dvs. gratis (Iallefall i 2011). Kassa ble titt og ofte tømt av andre enn båtforeningen.

Ypperlige ankringsforhold i bukta !

Bjørn

Synes det er noe begrenset info å lese fra bildet.

Ser en bru i det fjerne. Kystlandskapet er lavt i terrenget.

Mine første tanker går til Smøla så jeg prøver med et skudd i blinde og bakbundne hender:

Kan det være bruen i veisambandet ut til Veiholmen på Smøla vi ser i bakgrunnen ??

:confused:

Bjørn

Øhh Ja, det stemmer !!

Ikke akkurat noen utfordring for lokalkjente, men akk så flott at noen tok seg tid til å gruble allikevel :yesnod: !

Ringholmen ligger NordVest for på Tustna.

ringholm.jpg

I skrivende stund så er det noe usikkert mhp drift av restauranten der ute. Etter å ha fulgt med litt på media, så forstår jeg det slik at gammel eier igjen har tatt over stedet !

De fleste sjøhusene/bodene er solgt til private. Hvordan statusen er på restaurantsiden er uviss.

I 2010-11 ble det satset der ute. Bl.a. med en splitter ny 60m betongbrygge innenfor lagunen.

q524.jpg

I 2012 har jeg ikke besøkt plassen, så er uviss på om den fortsatt er der!

Uansett, lagunen er fin da man er skjermet for grov sjø. Veistøy er fraværende, men man kan godt høre during fra skipstrafikken i leden like utenfor.

Landskapet er nokså flatt og derfor vil vinden merkes godt!

Man bør også være oppmerksom på dybdeforholdene ved innløpet !

Stikker man dypere enn 70-80 cm så bør man ikke gå inn på fjæret sjø. Forskjellen på flo-fjære er i snitt 150cm (tippet på strak arm)

q525.jpg

Her vises et bilde av innløpet til lagunen sånn midt imellom flo/fjære !

Mao; Ikke en plass for seilbåter på fjæret sjø !!!

Man bør også være OBS på at man ikke legger seg på utsiden av lagunen (siste bilde i opprinnelig innelgg). I leden like ved så farter hurtigbåten i full fres med tilhørende mega hekkbølger.

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Ringholmen er en flott plass i finvær! Håper det fortsatt blir drift der ute! Dem burde markedsført seg lit og gjort lit for å trekke båtturistene lit! Fin lei å gå om man kommer nordfra og skal til Kristiansund. Som Mateco sier må man være obs på innløpet av lagunen, men jeg har sett flere store båter der så om man er forsiktig og går på flo sjø er det ikke noe problem. Hurtigbåten slakker ikke ned der nei så om man ligger på utsiden må man fendre sikkelig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Dette er jo OT, men skal etter beste evna forsøke å svare deg:

Du har jo tydiligvis klart å laste ned bilder til ditt eget arkiv her inne.

Du har også klart å kopiere denne bildeadressen.

Ikke lim linken rett inn i editoren !

Når du skal poste bildet i innlegget ditt så trykker du på Bildesymbolet (Image) i editoren. (Ikonet ser ut som et lite bilde og er plassert øverst/andre linje i editoren) Lim så inn bildeadressen i dialogboksen som dukker opp..

Har du gjort alt korrekt så vil bildet dukke opp under teksten din i editoren.

Det kan være en fordel å benytte den "vanlige editoren" og forhåndsvis. Da vil du kunne kontrollere innlegget ditt før du poster det !

Lykke til !

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Når det gjelder mitt bilde #129 kan jeg legge til at stedet i etterkrigstida og langt ut på 60 tallet var et av de største fiskeværa sør for Lofoten i sterk konkurranse med Veiholmen.

Selv i dag er det over 200 inbyggere her ute og det finns to sjenkesteder med maritime navn.

Bilde 146 mener jeg bestemt er fra Glasøya på Smøla og brygga tilhører Mr. Rognskog om jeg ikke tar mye feil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...