Jump to content

Hvor i Midt-Norge er dette ?

mateco

Recommended Posts

Når det gjelder mitt bilde #129 kan jeg legge til at stedet i etterkrigstida og langt ut på 60 tallet var et av de største fiskeværa sør for Lofoten i sterk konkurranse med Veiholmen.

Selv i dag er det over 200 inbyggere her ute og det finns to sjenkesteder med maritime navn.

....

Kan det da være Mausundvær og at vi ser brua mellom Måøya-Aursøya i bakgrunnen ??

Synes det kan stemme bra med dine tilleggsopplysninger!

Maus'n, utenfor Frøya, har restauratene har "Sjøblomst" og "Den Muntre Matros" som sjenkested/restaurant, og der bor litt i overkant av 200 fastboende der ute!

Det er også en av få gjenlevende fiskeværene i regionen !

:confused:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jøsss ! Imponert jeg nå!! Og jeg som trodde at denne plassen skulle være en utfordring !

TF: Er du lokalkjent i området ?

Anderskogvalen er selfølgelig korrekt:

askval.jpg

Når det gjelder mulighet for å komme inn med seilbåt så er jeg noe usikker (det spørs jo hvor dypt den stikker)!

På meg virket det som rikelig med vann under kjølen på vei inn !!

Er jo bare å ta det piano og prøve om man ønsker en fredfylt og lunt sted for seg selv?!

I denne naturlige "valen", eller lagunen, så varierer dybden fra 7 meter til 0.5 meter, spesielt grunt i østlige delen av bassenget.

Om man kikker nøye på det opprinnelige bildet:

q520.jpg

Og følger retingen på Tullas baug, så vil man kunne se en loddrett fjellhammer.

I denne hammeren er der innslått permanente bergkiler og man man fendre seg longside berget om man ønsker. Bare vær OBS på tidevannsforskjellen. Dybden på ca. 5-6 meter der berget går rett ned mot bunnen!

:smiley:

Bjørn

Og hvis du fortsetter til høyre (og ut av bildet) komer du til et smalt sund, under en steinbru, og ender opp i Lydalsvågen. Dette sundet er bare farbart ved flo sjø og med en båt ikke bredere enn ca.1meter. Pass hodet under brua. Har rodd gjennom der mange ganger.

Innertier på den Bjørn (# 129).

Det er Maus´n, forøvrig mitt fødested og min barndoms grønne øy (vel, grønn og grønn, noe brunt og grått innimellom også)

Øyrekka utafor Frøya er egentlig fantastisk, snakk om perler på ei snor; Sula, Bogøya,Mausund, Gjesingen, Sørburøya, Sauøya og Halten.

Og innimellom et mylder av lune viker og ankringsplasser om en ønsker stillhet, ro og fred.

Redigert av Arild Iversen (see edit history)

Har dere flere tips til uthavner ala Andersskogvalen? Har stort sett holdt oss til gjestehavner, men rederinnen ønsker å praktisere litt mer uthavn liv...ellers fin tråd for oss som jobber med å bli kjent rundt om. :smiley:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Helt korrekt !

Bildet er av Otnesbrygga og anledningen er veteranbåt stevne i 2010 !

otnes.jpg

Vi var en tur innom da de arrangerte regatta i stillevind! Gikk ikke såååå fort akkurat, men det var vel neppe viktig i denne sammenhengen!

q528.jpg

Kan også nevne at Otnesbrygga er full av spennende historie.

Den nylig avdøde forfatteren Anne Karin Elstad kommer i fra denne plassen, og hun skildrer plassen, og distriktene rundt, i mange av sine kjente roman-serier. En gammel skolestue på Otnes er omgjort til et slags museum for hennes forfatterskap og bøker

Bjørn

Jeg følger denne tråden med stor interesse, mateco, og synes det er veldig kjekt å få litt mer opplysninger om stedene dere besøker, slik du gir.

Jeg ser ikke for meg at jeg vil besøke alle de fine plassene dere har med den båten jeg har i dag, men hvem vet om fremtiden?

Jeg tipper dere ligger i Elnesvågen ved Forøya. ......

Helt korrekt TF :thumbsup: !!

Innerst i Frænafjorden ligger Forøya med den idyliske "Grisvågleira" eller bare "Lærå" blant de innfødte !

grisv.jpg

Et ypperlig turvalg for barnefamilier !

Her er ca.140m flytebrygger utlagt av ildsjeler fra Elnesvågen båtforening. Det er gratis å ligge her, men vær OBS på at stedet ikke har fasiliteter som strøm, vann og boss-tømming!! Søppel må selvfølgelig taes med når man forlater stedet !!!

Derimot er det bygget opp en gedigen gapahuk etter at bildet i #171 ble tatt i 2010. Her er faste griller, bord og benker ferdig utplassert til almenn bruk :thumbsup: !!

Ellers kan jeg nevne at det er tillaget masse leker/aktivitets -saker for barna, med bl.a. klatrestativ, husker, etc. Det er også lagt opp en egen turløype opp til øverste punkt på Forøya. Stien opp kalles "Svinestien" (naturlig nok når plassen har fått navnet "Grisvåglærå")

Med sin naturlige utforming er stedet ypperlig for barn. Ved flo sjø så fylles selve lagunen og barna kan vasse i e stort område på jakt etter småkryp. Den ene bryggerekken er strukket tversover innløpet til lagunen, og midt i marbakken. Dvs. på den ene siden er det rikelig med dybde mens på den andre siden går marbakken opp til mye grunnere vann. Bildet i #171 er tatt på fjæret sjø!

Et annet bilde, tatt fra ca. samme sted (#171) men mot høyre, viser Elnesvågen sentrum med moloen til Elnesvågen småbåthavn i midten:

q530.jpg

Avstanden til Elnesvågen småbåthavn er ca. 0,8 nm. Med gummibåten og påhengeren så freser man over på 5-10 minutter, og rett opp bakken fra båthavna finner man Elnesvågen sentrum med kjøpesentra hvor det bl.a. er mulig å proviantere. Stedet har også eget vinmonopol

I linken nedenfor kan man se bilder av stedet fra Elnesvågen båtforenings hjemmeside:

http://www.esbf.no/i...RISVÅGLÆRÅ 2010

All honnør til ildsjelene som har fått til denne perlen av et "strandhugg"/uthavn!!! :clap:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...