Jump to content

DIY prosjekt: en NMEA multiplexer.


Adriana

Recommended Posts

Hei alle sammen !

Har planer om å lage en NMEA multiplexer i løpet av vinteren. Dersom jeg får dette til deler jeg gjerne kode og tegninger med andre som eventuelt ønsker seg noe slikt. Tar utgangspunkt i en Arduino UNO eller MEGA, men ønsker noen innspill fra andre trengende før jeg bestemmer meg.

Det som bestemmer type Arduino er antall instrumenter som ønskes tilkoblet og hvor mange man ønsker å videresende data til. Skal man kun ha tilkkoblet 1 sender ( GPS ) kan man bruke en UNO men dersom man skal ha GPS + AIS må man ha flere buffrete serielle innganger og trenger da en MEGA. Her er det selvsagt kun snakk om pris. En MEGA vil kunne klare 3 instrumenter inn + USB ut + x antall RS232 ut eller 4 instr. inn om man ikke trenger USB ut.

Regner med at alle komponenter kan kjøpes fra Sparkfun ( ELFA o.l.) og med en avbiter og loddebolt bør de fleste klare å bygge dette sammen selv. Software lastes ned vha PC.

Så hva trenger en slik dings å gjøre ?

  • Kun videresende GPS signalene til flere skjermsystemer ? Hvor mange ?
  • GPS + AIS ?
  • GPS + AIS + VIND osv ?

Innspill tas i mot med takk !

Link to post

Dette hørtes hightec og spennende ut. Eg skjønner berre litt av det du skriver.

Snakker vi om en universal "interface" som skal fikse at forskjellige fabrikater snakker sammen , og viser alle data på en skjerm via usb?

Behov kan være å få opp dybdedata fra ekkolodd, kart fra pc/plotter og radarbilde, ais, på en og samme skjerm på FB feks. I tilleg til skjerm styreposisjon nede.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det som virkelig kunne vært interesant er en NMEA0183 mux med overgang til NMEA2000. Da kunne man samlet alle NMEA0183-kildene inn på MUX'en og så koble de videre til egentlig hva som helst via NMEA2000 :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Ja Sæbø, tanken er å samle flere NMEA0183 kilder og sende dem videre til 2 eller flere utganger, spørsmålet er hvor mange forskjellige NMEA instrumenter trenger man inn og hvor mange utganger trenger man ? Jo flere jo mere kreves av hardwaren.

Og ja Kenneth , en NMEA 2000 utgang er jo også mulig, kan svært lite om NMEA 2000 men skal sjekke litt.

Link to post

Tanken er da å ikkje være avhengig av en stor kartplotter for å koble alt sammen? Eller vil dette være som en padde for de som har plotter med bare ein eller to nmea0183 på plotteren?

Eg sysler med å sette sammen nødvendig utstyr for å få pc som plotter. Heller met en laptop i en skuff, og separat skjerm. Radar har eg i tilleg separat. Og ekkolodd. Så det blir 3 skjermer

Eg har lurt litt på kvifor ikkje forskjellige tilbydere kan kobles sammen, dvs på kryss av produsenter. Og hvorfor det ikkje er meir utbredt med utstyr for pc tilkobling. Eg ville gjerne hatt radarbildet inn på kartskjermen fra pc.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det er nettopp det som er poenget med NMEA2000. Før måtte du ha en inngang og en utgang til hver unit, med NMEA2000 kobler du opp en backbone kabel som vha t-stykker kobles til hver enkelt node. Alle produsenter som leverer NMEA2000 utstyr forplikter dermed at allt er kompatibelt uansett type utstyr og merke. Du kan koble svinger, værstasjon, radarmottager, GPS-mottager, AIS, PC, flowmeter, tempmåler, tankmåler you name it inn på denne bus'en og allt er plug and play så det kommer opp på den skjermen du måtte ha. På en seilbåt f.eks. kan du ha et lite display ute til visning av de viktigste nav-parametre og en stor plotter inne.

Link to post

Med en slik:

http://www.ebay.com/itm/GARMIN-GMI-10-3-5-NMEA-2000-COMPATIBLE-MARINE-INSTRUMENT-010-00687-10-/200818388086?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ec1b56c76

kan du vise mesteparten av de sensorer som du har i en båt.

Skal du ha radarbilde og plotter i overlay trenger du en viss størrelse på skjermen men hvis PC'n din er lyssterk nok og du har en lukket båt kan den kobles på bus'en og vise kartet sammen med motordata, nav-instumenter og allt annet vha en NMEA2000 to USB gateway.

Link to post

Det finnes masse "gammelt" funksjonelt utstyr som sender på NMEA0183, tanken med denne dingsen er jo å få benyttet det man har best mulig til en billig penge. Det finnes jo en mengde slik NMEA splittere men de koster jo flesk. Dersom jeg får dette til vil man kunne lage en selv for mindre enn NOK 500.-.

Første forsøket mitt blir med en AIS inngang + en GPS inngang og 3 utganger. Jeg ønsker å sende kun AIS videre til min Raymarine C90, GPS og AIS på separate utganger til TIKI navigator på PC'n. Neste steg blir å tappe SeaTalk for vind, dybde osv og sende dette sammen med GPS til TIKI.

Link to post

Når jeg tenker meg om en gang til, så finnes det jo overganger fra NMEA0183 til 2000. De er ikke så sinnsvakt dyre heller. En sånn en skulle nok passe fint sammen med NMEA0183-prosjektet ditt om behovet skulle melde seg :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

OpenCp støtter AIS på pc. Eg har bluechart og OpenCP. Nettop fått installert nytt på en brykt ny båtpc eg kjøpte i helga. Mye trøbbel å få støtte for vavibe gps mus med 64bit os. Må sikkert kjøpe ny linsesns 14 dager etter installasjon. Forrige laptopen hadde 32bit, og da passa alt bedre. Då hadde eg bluechart og Maxssea.

Så i går kveld fikk eg og behov for ais inn på pc. Men bruker som sagt OpenCp og bluechart. Og så bruker eg Fransson til å knytte opp gps.

Kan man finne slik overgang på ebay kenneth ? Kjekt å ha kanskje.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
  • 3 uker senere...

Nå er det ikke for å utfordre folks pedagogiske ferdigheter, men det er vel mulig å gjøre dette en smule mindre nerdette slik at noen med med perifere kunnskaper kan følge med. Det er jo slik at går enn inn på sitt eget fagfelt er det lett å snakke over hodet på folk med ulike forkortelser. Skiver dette fordi fordi jeg har en viss følelse for at dette temaet kan interessere flere, også båtfolk ;-)

Link to post

Noland RS11 koster $230 + frakt & mva. Den duger også ved dobbelinstallasjon siden den har 2 innganger for turtall.

For å bruke den trenger du ikke åpne motorluka engang, bare å koble seg på instrumentene i dashbordet, veldig enkelt... Da er motordata tilgjengelig på NMEA2K nettet, og mange plottere, f.eks min Garmin 526 kan vise turtall, oljetrykk, etc. Man må ikke være nerd med pc for å få nytte av denne.

Har ikke prøvd noen av de andre analog til NMEA2K fra f.eks Alba, Maetron..., men syns disse ofte er mye dyrere, NoLand er den rimeligste jeg har sett til nå.

 

Ikke meningen å kapre tråden, men synes NMEA0183 er litt 'obsolete', legg heller energien i å konvertere til NMEA2K.

Link to post

Poenget var bare at man må kunne bruke fagutrykk når man skal utvikle noe, hvis ikke kommer man ingen vei. Med ordet "nerd" er det en litt negativ tone om folk som ofte er flinke i ett fag, selv om ikke hvermansen forstår seg på faget skal man respektere faget. Jeg har mye større respekt for en nerd som får laget noe fornuftig enn en papirflytter som kun lager powerpoints. Synes tråden er interresant jeg, med de tekniske begreper det innebærer.

 

Selv kunne jeg tenkt meg en tankmåler som leverte J1939 til insrumentene mine!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...