Adriana Startet 5.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2012 Hei alle sammen ! Har planer om å lage en NMEA multiplexer i løpet av vinteren. Dersom jeg får dette til deler jeg gjerne kode og tegninger med andre som eventuelt ønsker seg noe slikt. Tar utgangspunkt i en Arduino UNO eller MEGA, men ønsker noen innspill fra andre trengende før jeg bestemmer meg. Det som bestemmer type Arduino er antall instrumenter som ønskes tilkoblet og hvor mange man ønsker å videresende data til. Skal man kun ha tilkkoblet 1 sender ( GPS ) kan man bruke en UNO men dersom man skal ha GPS + AIS må man ha flere buffrete serielle innganger og trenger da en MEGA. Her er det selvsagt kun snakk om pris. En MEGA vil kunne klare 3 instrumenter inn + USB ut + x antall RS232 ut eller 4 instr. inn om man ikke trenger USB ut. Regner med at alle komponenter kan kjøpes fra Sparkfun ( ELFA o.l.) og med en avbiter og loddebolt bør de fleste klare å bygge dette sammen selv. Software lastes ned vha PC. Så hva trenger en slik dings å gjøre ? Kun videresende GPS signalene til flere skjermsystemer ? Hvor mange ? GPS + AIS ? GPS + AIS + VIND osv ? Innspill tas i mot med takk ! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Dette hørtes hightec og spennende ut. Eg skjønner berre litt av det du skriver. Snakker vi om en universal "interface" som skal fikse at forskjellige fabrikater snakker sammen , og viser alle data på en skjerm via usb? Behov kan være å få opp dybdedata fra ekkolodd, kart fra pc/plotter og radarbilde, ais, på en og samme skjerm på FB feks. I tilleg til skjerm styreposisjon nede. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth 81 Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Det som virkelig kunne vært interesant er en NMEA0183 mux med overgang til NMEA2000. Da kunne man samlet alle NMEA0183-kildene inn på MUX'en og så koble de videre til egentlig hva som helst via NMEA2000 Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Adriana Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Ja Sæbø, tanken er å samle flere NMEA0183 kilder og sende dem videre til 2 eller flere utganger, spørsmålet er hvor mange forskjellige NMEA instrumenter trenger man inn og hvor mange utganger trenger man ? Jo flere jo mere kreves av hardwaren. Og ja Kenneth , en NMEA 2000 utgang er jo også mulig, kan svært lite om NMEA 2000 men skal sjekke litt. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Da har jeg sjekket litt og NMEA2000 krever mye mer programmerings innsats og hardware, tror nok at prosjektet blir basert på NMEA0183 i første omgang, men skal ha 2000 i bakhodet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Tanken er da å ikkje være avhengig av en stor kartplotter for å koble alt sammen? Eller vil dette være som en padde for de som har plotter med bare ein eller to nmea0183 på plotteren? Eg sysler med å sette sammen nødvendig utstyr for å få pc som plotter. Heller met en laptop i en skuff, og separat skjerm. Radar har eg i tilleg separat. Og ekkolodd. Så det blir 3 skjermer Eg har lurt litt på kvifor ikkje forskjellige tilbydere kan kobles sammen, dvs på kryss av produsenter. Og hvorfor det ikkje er meir utbredt med utstyr for pc tilkobling. Eg ville gjerne hatt radarbildet inn på kartskjermen fra pc. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Det er nettopp det som er poenget med NMEA2000. Før måtte du ha en inngang og en utgang til hver unit, med NMEA2000 kobler du opp en backbone kabel som vha t-stykker kobles til hver enkelt node. Alle produsenter som leverer NMEA2000 utstyr forplikter dermed at allt er kompatibelt uansett type utstyr og merke. Du kan koble svinger, værstasjon, radarmottager, GPS-mottager, AIS, PC, flowmeter, tempmåler, tankmåler you name it inn på denne bus'en og allt er plug and play så det kommer opp på den skjermen du måtte ha. På en seilbåt f.eks. kan du ha et lite display ute til visning av de viktigste nav-parametre og en stor plotter inne. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Ja det har eg forstått. Genialt. Men alt for høy pris på plotterene. Å betale over 20000kr for en skjerm har eg ikkje råd til nå. Men eg har en gps med nmea2000. Ligger i garasjen den. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2012 Med en slik: http://www.ebay.com/itm/GARMIN-GMI-10-3-5-NMEA-2000-COMPATIBLE-MARINE-INSTRUMENT-010-00687-10-/200818388086?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ec1b56c76 kan du vise mesteparten av de sensorer som du har i en båt. Skal du ha radarbilde og plotter i overlay trenger du en viss størrelse på skjermen men hvis PC'n din er lyssterk nok og du har en lukket båt kan den kobles på bus'en og vise kartet sammen med motordata, nav-instumenter og allt annet vha en NMEA2000 to USB gateway. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 nmea 2000 er "løst". Dette var snakk om nmea 0183. Mye utstyr som er noen få år snakker det språket, men man kan alikevel ha lyst å oppgradere med meir , uten å måtte bytte alt, slik har eg forstått det ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Adriana Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Det finnes masse "gammelt" funksjonelt utstyr som sender på NMEA0183, tanken med denne dingsen er jo å få benyttet det man har best mulig til en billig penge. Det finnes jo en mengde slik NMEA splittere men de koster jo flesk. Dersom jeg får dette til vil man kunne lage en selv for mindre enn NOK 500.-. Første forsøket mitt blir med en AIS inngang + en GPS inngang og 3 utganger. Jeg ønsker å sende kun AIS videre til min Raymarine C90, GPS og AIS på separate utganger til TIKI navigator på PC'n. Neste steg blir å tappe SeaTalk for vind, dybde osv og sende dette sammen med GPS til TIKI. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Når jeg tenker meg om en gang til, så finnes det jo overganger fra NMEA0183 til 2000. De er ikke så sinnsvakt dyre heller. En sånn en skulle nok passe fint sammen med NMEA0183-prosjektet ditt om behovet skulle melde seg Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 OpenCp støtter AIS på pc. Eg har bluechart og OpenCP. Nettop fått installert nytt på en brykt ny båtpc eg kjøpte i helga. Mye trøbbel å få støtte for vavibe gps mus med 64bit os. Må sikkert kjøpe ny linsesns 14 dager etter installasjon. Forrige laptopen hadde 32bit, og da passa alt bedre. Då hadde eg bluechart og Maxssea. Så i går kveld fikk eg og behov for ais inn på pc. Men bruker som sagt OpenCp og bluechart. Og så bruker eg Fransson til å knytte opp gps. Kan man finne slik overgang på ebay kenneth ? Kjekt å ha kanskje. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth 81 Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Har ikke sett etter det på eBay ennå, men Actisence produserer ett eksempel. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
eiaro Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Interessant prosjekt... Sørgelig at NMEA 2000 er så 'hemmeligholdt' at DIY folk må ty til ulovligheter for å gjøre morsomme ting. Håper enda standarden en dag havner på PirateBay... :-) Et tips kan være å se på MAX3110 som kanskje gir deg en ide hvordan du kan få tilnærmet ubegrenset antall inn/utganger. :) Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Man får gjort mye med NMEA2000 hvis man leter litt. Har en Actisense NGT-1 USB som jeg henter NMEA2K data med, man finner beskrivelse av de vanligste NMEA2K-setningne på nettet. Holder på å lage en kart-applikasjon til skuta i java, her er et skjermdump. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Henter du motordata direkte fra en motorstyrings-enhet? Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 29.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2012 Motoren er en Mercruiser 1.7 TDI, så her er det lite å hente... Bruker en NoLand RS11 for å konvertere analoge signal til NMEA2K. Fuelflow henter jeg fra en tabell i forhold til turtall. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 hei hva koster en rs11. ser at actisense har en sak som heter EMU 1. den koster ca 1000 dollar. den oversetter analoge signaler til nmea 2000. Veit ikke om man må ha 2 stk for dobbel instalasjon. Albatross instrument har en lignende sak ( alba engine ) tror ikke det er norsk importør Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Nå er det ikke for å utfordre folks pedagogiske ferdigheter, men det er vel mulig å gjøre dette en smule mindre nerdette slik at noen med med perifere kunnskaper kan følge med. Det er jo slik at går enn inn på sitt eget fagfelt er det lett å snakke over hodet på folk med ulike forkortelser. Skiver dette fordi fordi jeg har en viss følelse for at dette temaet kan interessere flere, også båtfolk ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 (redigert) men det er vel mulig å gjøre dette en smule mindre nerdette slik at noen med med perifere kunnskaper kan følge med. Er du på let etter nerder kan du se etter de papirflyttende finskjortene som knapt vet bak og frem på en spiker... Redigert 30.Oktober.2012 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Noland RS11 koster $230 + frakt & mva. Den duger også ved dobbelinstallasjon siden den har 2 innganger for turtall. For å bruke den trenger du ikke åpne motorluka engang, bare å koble seg på instrumentene i dashbordet, veldig enkelt... Da er motordata tilgjengelig på NMEA2K nettet, og mange plottere, f.eks min Garmin 526 kan vise turtall, oljetrykk, etc. Man må ikke være nerd med pc for å få nytte av denne. Har ikke prøvd noen av de andre analog til NMEA2K fra f.eks Alba, Maetron..., men syns disse ofte er mye dyrere, NoLand er den rimeligste jeg har sett til nå. Ikke meningen å kapre tråden, men synes NMEA0183 er litt 'obsolete', legg heller energien i å konvertere til NMEA2K. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Er du på let etter nerder kan du se etter de papirflyttende finskjortene som knapt vet bak og frem på en spiker... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Poenget var bare at man må kunne bruke fagutrykk når man skal utvikle noe, hvis ikke kommer man ingen vei. Med ordet "nerd" er det en litt negativ tone om folk som ofte er flinke i ett fag, selv om ikke hvermansen forstår seg på faget skal man respektere faget. Jeg har mye større respekt for en nerd som får laget noe fornuftig enn en papirflytter som kun lager powerpoints. Synes tråden er interresant jeg, med de tekniske begreper det innebærer. Selv kunne jeg tenkt meg en tankmåler som leverte J1939 til insrumentene mine! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Hva du legger i "begrepet" for nå så være, også du mener om andre folk, men ulik form for instrumentering og dataoverføring i båt er sikkert interessant for ett stort antall båtfolk dersom det kommuniseres på en begripelig måte, det var bare det!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.